Aż 9 podmiotów, wśród nich firmy z Francji i Hiszpanii, chce pełnić funkcję inżyniera kontraktu przy budowie węzłów przesiadkowych Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej. Ich wymagania cenowe są jednak bardzo wysokie, nawet 5 mln zł wyższe niż budżet przygotowany na ten cel.

Inżynier kontraktu ma patrzeć na ręce projektantom i wykonawcom. Przy tak ogromnym zakresie prac, to bardzo ważna funkcja. Poprawnie wykonywana może pozwolić uniknąć błędów i opóźnień. Do głównych zadań inżyniera kontraktu należy: zarządzanie i koordynacja nad realizacją projektu, weryfikacja dokumentacji projektowej, pomoc przy postępowaniu przetargowym na wybór wykonawcy oraz nadzór nad realizacją robót.

Francuzi najtańsi

W tym przypadku chodzi zarówno o nadzór nad budowę węzłów przesiadkowych w Szczecinie, jak i w innych miastach, do których dojeżdżać będzie SKM (m.in. Police i Goleniów.

Koordynujące projekt SKM Stowarzyszenie Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego miało przygotowane dla inżyniera kontraktu 3,2 mln zł. Tymczasem najtańsza oferta francuskiej firmy Safage S.A.S wynosi 5,4 mln zł. Najwyższa propozycja sięga 8,4 mln zł. Decyzja, czy podpisać umowę z jedną z firm, czy unieważnić przetarg, zapadnie po analizie.

Są już projektanci i część wykonawców

Wcześniej SSM wyłonił projektanta węzłów przesiadkowych w Szczecina. Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego S.A. z Gdańska za 2,6 mln zł przygotuje rozwiązania dla 24 przystanków węzłowych. Powstaną przy nich parkingi, parkingi rowerowe, czasami nowe przystanki komunikacji miejskiej. Poważnie zmieni się np. otoczenie stacji Szczecin Niebuszewo (nowa pętla autobusowa) i Szczecin Dąbie (dojazd bezpośrednio od strony Słonecznego.

W 2019 r. planowane jest ogłoszenie przetargu na wykonawcę węzłów przesiadkowych na terenie Szczecina. Już wcześniej PKP Polskie Linie Kolejowe wybrały firmę, która zmodernizuje linie i same przystanki kolejowe. Prace te wykona spółka Trakcja PRKiI SA, łącznie będą kosztować 618,5 mln zł.

Szczecińska Kolej Metropolitalna ma być gotowa w 2022 r. Wygodne połączenia kolejowe, zintegrowane z komunikacją miejską, powstaną pomiędzy Szczecinem, Policami, Gryfinem, Stargardem i Goleniowem. Łączna wartość całego przedsięwzięcia szacowana jest na 740 mln zł, z czego 512 mln zł pochodzić będzie z dofinansowania unijnego.