Najwięcej pieniędzy pójdzie na projekty związane z przebudową dróg i torowisk. Sfinalizowane zostaną też dwie drogie inwestycje, które były zapowiadane od lat – stadion i aquapark. Przyjrzeliśmy się największym miejskim inwestycjom zapisanym w projekcie budżetu obejmującym perspektywę na lata 2020-24.

Wcześniej informowaliśmy o inwestycjach, które ze względów oszczędnościowych (na kwotę 800 mln zł) zostały odłożone na bliżej nieokreśloną przyszłość. Mimo to, miejski program inwestycyjny na najbliższe 5 lat wciąż jest bardzo obszerny. Obejmuje około 300 mniejszych i większych projektów, które kosztować mają łącznie 2,6 mld zł.

1/3 finansowania pochodzić będzie ze środków własnych miasta, 1/3 z dofinansowania unijnego i 1/3 z kredytów. Największą pożyczkę zaciągnięto właśnie w Europejskim Banku Inwestycyjnym. Opiewa na 877 mln zł.

- Kredyt zaciągnęliśmy na bardzo dobrych warunkach. Oprocentowanie stałe wynosi w zależności od transzy ok. 2 proc. lub mniej niż 2 proc. – mówi Stanisław Lipiński, Skarbnik Miasta, podkreślając, że rosnące zadłużenie jest pod kontrolę i nie stwarza zagrożenia.

10 najdroższych miejskich inwestycji w latach 2020-24

1. Budowa i przebudowa torowisk – 473 mln zł

Wielka inwestycja składająca się z kilku etapów. Pierwszym będzie przebudowa węzłów tramwajowych na pl. Szarych Szeregów i na Wyszyńskiego. W przyszłym roku planowana jest przebudowa al. Wyzwolenia i okolic pętli przy Dworcu Niebuszewo. W 2021 r. ma przyjść czas na al. Powstańców Wlkp., ul. Kolumba i pętlę Pomorzany. Wszędzie tam gdzie torowiska są częścią jezdni przebudowana zostanie cała ulica. Aby starczyło pieniędzy na inne etapy zrezygnowano z przebudowy fragmentu ul. Mickiewicza i przesunięto na później modernizację zajezdni Golęcin. Projekt jest dofinansowany środkami unijnymi w wysokości 174 mln zł.

2. Modernizacja drogowego dostępu do portu – 430 mln zł

To także bardzo złożona inwestycja. Jej częścią będzie m.in. budowa Mostu Kłodnego z torowiskiem, rondo na ul. Energetyków i przebudowa ulic wiodących w kierunku portu. Pierwsze prace w ramach tego zadania planowane są na 2020 r. Miasto ma zagwarantowane 100 mln zł ze środków Unii Europejskiej.

3. Budowa stadionu wraz z Centrum Szkolenia Dzieci i Młodzieży - 346 mln zł

Budowa już ruszyła i przebiega bardzo sprawnie. W miejscu zburzonych trybun południowej i zachodniej powoli rośnie już nowa konstrukcja. Obie trybuny mają zostać oddane do użytku w drugim kwartale 2020 r. Nieco wcześniej powinien być gotowy budynek Centrum Szkolenia Dzieci i Młodzieży. Harmonogram zakłada, że trybuny północna i wschodnia powstaną w I kwartale 2022 r. Zmodernizowane zostaną też boiska treningowe. Wykonawcą prac jest konsorcjum firm Doraco i PBG. Miasto otrzyma 30 mln zł dofinansowania z Ministerstwa Sportu na infrastrukturę dla młodzieży.

4. Przebudowa ul. Szafera – 129 mln zł

Pod koniec października podpisano umowę z firmą Eurovia Polska. Będzie miała 1,5 roku, aby zbudować ulicę o dwóch jezdniach, przedzielonych torowiskiem oraz cztery ronda. Przy Netto Arenie zaplanowano pętlę tramwajowo-autobusową. Inwestycja jest objęta dofinansowaniem unijnym.

foto: Szafera - Żniwna - Szeroka

5. Budowa Węzła Granitowa – 103 mln zł

Tutaj pierwsze prace już trwają. Największe utrudnienia związane z budową dużego skrzyżowania u zbiegu ul. Krygiera i Granitowej dopiero jednak przed kierowcami. Od lutego do kwietnia 2020 r. zamknięty dla ruchu samochodów będzie odcinek ul. Krygiera. A w lipcu – wrześniu 2020 r. będzie problem z przejazdem ul. Granitową. Prace, które zakładają też budowę nowego mostu nad Regalicą, mają zakończyć się w listopadzie 2020 r. Wykonawcą jest konsorcjum firm Roverpol sp. z o.o. oraz Rover Infraestructuras S.A. Ze środków unijnych pochodzi 72 mln zł.

foto: węzeł Granitowa

6. Budowa Fabryki Wody – 102 mln zł do 2024 r., łącznie 463 mln zł

Na budowę aquaparku na Gontynce miasto wzięło kredyt w komercyjnych bankach, który będzie spłacany do 2041 r. Dlatego koszty zaplanowane na najbliższe 5 lat, to tylko część wydatków. Teren budowy przekazano niedawno wykonawcy – firmie Alstal. W drugim kwartale 2022 r. ma być gotowy obiekt z basenami, zjeżdżalniami, kilkunastoma saunami i częścią edukacyjną.

foto: Fabryka Wody

7. Poprawa stanu technicznego obiektów oświaty – 85 mln zł

W tym przypadku to środki tylko na 2020 r. Miasto podkreśla, że co roku inwestuje spore kwoty w remonty czy termomodernizacje szkół i przedszkoli. Nie inaczej będzie tym razem.

8. Budowa Węzła Łękno – 69 mln zł

Ta inwestycja kosztować będzie w sumie 129 mln zł, ale niemal połowę zapłacimy już w 2019 r. Prace przy kolejnym odcinku obwodnicy śródmiejskiej i przebudowie skrzyżowania z al. Wojska Polskiego są już bowiem zaawansowane. Wykonawca jest ten sam co w Podjuchach - konsorcjum firm Roverpol sp. z o.o. oraz Rover Infraestructuras S.A. Węzeł ma być gotowy do końca października 2020 r. Dofinansowanie unijne to 73 mln zł.

foto: węzeł Łękno

9. Budowa Węzła Głębokie – 60 mln zł

Przy kąpielisku powstać ma rondo turbinowe, nowa pętla tramwajowo-autobusowa i większy parking. Przebudowane zostaną też fragmenty okolicznych ulic. Na razie czekamy na rozstrzygnięcie przetargu. Najtańsza oferta to 65 mln zł, czyli nieco więcej niż przewidywany budżet. Zwycięzca będzie miał dwa lata na zakończenie prac. Projekt objęty jest dofinansowaniem unijnym.

foto: planowane rondo przy Głębokim

10. Budowa szkoły podstawowej przy ul. Kredowej – 47 mln zł

Warszewo bardzo potrzebuje jeszcze jednej takiej placówki, Jej budowa trwa już od wielu miesięcy i ma zakończyć się w 2020 r. Łącznie ze środkami wydanymi wcześniej, kosztować będzie 61 mln zł.

Inne znaczące inwestycje:

- budowa III etapu Trasy Północnej, od ul. Łącznej do ul. Szosa Polska – 46 mln zł,

- budowa basenu przy szkole na Jodłowej – 36 mln zł,

- rozbudowa Muzeum Techniki i Komunikacji – 30 mln zł,

- program modernizacji ulic – 29 mln zł,

- przebudowa Teatru Letniego – 27 mln zł,

- zakup autobusów elektrycznych – 25 mln zł,

- modernizacja energetyczna budynków użyteczności publicznej - 22 mln zł

- przebudowa ul. Arkońskiej, ostatnia transza – 19 mln zł.