Najwięcej pieniędzy pójdzie na projekty związane z przebudową dróg i torowisk. Sfinalizowane zostaną też dwie drogie inwestycje, które były zapowiadane od lat – stadion i aquapark. Przyjrzeliśmy się największym miejskim inwestycjom zapisanym w projekcie budżetu obejmującym perspektywę na lata 2020-24.
Wcześniej informowaliśmy o inwestycjach, które ze względów oszczędnościowych (na kwotę 800 mln zł) zostały odłożone na bliżej nieokreśloną przyszłość. Mimo to, miejski program inwestycyjny na najbliższe 5 lat wciąż jest bardzo obszerny. Obejmuje około 300 mniejszych i większych projektów, które kosztować mają łącznie 2,6 mld zł.
1/3 finansowania pochodzić będzie ze środków własnych miasta, 1/3 z dofinansowania unijnego i 1/3 z kredytów. Największą pożyczkę zaciągnięto właśnie w Europejskim Banku Inwestycyjnym. Opiewa na 877 mln zł.
- Kredyt zaciągnęliśmy na bardzo dobrych warunkach. Oprocentowanie stałe wynosi w zależności od transzy ok. 2 proc. lub mniej niż 2 proc. – mówi Stanisław Lipiński, Skarbnik Miasta, podkreślając, że rosnące zadłużenie jest pod kontrolę i nie stwarza zagrożenia.
10 najdroższych miejskich inwestycji w latach 2020-24
1. Budowa i przebudowa torowisk – 473 mln zł
Wielka inwestycja składająca się z kilku etapów. Pierwszym będzie przebudowa węzłów tramwajowych na pl. Szarych Szeregów i na Wyszyńskiego. W przyszłym roku planowana jest przebudowa al. Wyzwolenia i okolic pętli przy Dworcu Niebuszewo. W 2021 r. ma przyjść czas na al. Powstańców Wlkp., ul. Kolumba i pętlę Pomorzany. Wszędzie tam gdzie torowiska są częścią jezdni przebudowana zostanie cała ulica. Aby starczyło pieniędzy na inne etapy zrezygnowano z przebudowy fragmentu ul. Mickiewicza i przesunięto na później modernizację zajezdni Golęcin. Projekt jest dofinansowany środkami unijnymi w wysokości 174 mln zł.
2. Modernizacja drogowego dostępu do portu – 430 mln zł
To także bardzo złożona inwestycja. Jej częścią będzie m.in. budowa Mostu Kłodnego z torowiskiem, rondo na ul. Energetyków i przebudowa ulic wiodących w kierunku portu. Pierwsze prace w ramach tego zadania planowane są na 2020 r. Miasto ma zagwarantowane 100 mln zł ze środków Unii Europejskiej.
3. Budowa stadionu wraz z Centrum Szkolenia Dzieci i Młodzieży - 346 mln zł
Budowa już ruszyła i przebiega bardzo sprawnie. W miejscu zburzonych trybun południowej i zachodniej powoli rośnie już nowa konstrukcja. Obie trybuny mają zostać oddane do użytku w drugim kwartale 2020 r. Nieco wcześniej powinien być gotowy budynek Centrum Szkolenia Dzieci i Młodzieży. Harmonogram zakłada, że trybuny północna i wschodnia powstaną w I kwartale 2022 r. Zmodernizowane zostaną też boiska treningowe. Wykonawcą prac jest konsorcjum firm Doraco i PBG. Miasto otrzyma 30 mln zł dofinansowania z Ministerstwa Sportu na infrastrukturę dla młodzieży.
4. Przebudowa ul. Szafera – 129 mln zł
Pod koniec października podpisano umowę z firmą Eurovia Polska. Będzie miała 1,5 roku, aby zbudować ulicę o dwóch jezdniach, przedzielonych torowiskiem oraz cztery ronda. Przy Netto Arenie zaplanowano pętlę tramwajowo-autobusową. Inwestycja jest objęta dofinansowaniem unijnym.
foto: Szafera - Żniwna - Szeroka
5. Budowa Węzła Granitowa – 103 mln zł
Tutaj pierwsze prace już trwają. Największe utrudnienia związane z budową dużego skrzyżowania u zbiegu ul. Krygiera i Granitowej dopiero jednak przed kierowcami. Od lutego do kwietnia 2020 r. zamknięty dla ruchu samochodów będzie odcinek ul. Krygiera. A w lipcu – wrześniu 2020 r. będzie problem z przejazdem ul. Granitową. Prace, które zakładają też budowę nowego mostu nad Regalicą, mają zakończyć się w listopadzie 2020 r. Wykonawcą jest konsorcjum firm Roverpol sp. z o.o. oraz Rover Infraestructuras S.A. Ze środków unijnych pochodzi 72 mln zł.
foto: węzeł Granitowa
6. Budowa Fabryki Wody – 102 mln zł do 2024 r., łącznie 463 mln zł
Na budowę aquaparku na Gontynce miasto wzięło kredyt w komercyjnych bankach, który będzie spłacany do 2041 r. Dlatego koszty zaplanowane na najbliższe 5 lat, to tylko część wydatków. Teren budowy przekazano niedawno wykonawcy – firmie Alstal. W drugim kwartale 2022 r. ma być gotowy obiekt z basenami, zjeżdżalniami, kilkunastoma saunami i częścią edukacyjną.
foto: Fabryka Wody
7. Poprawa stanu technicznego obiektów oświaty – 85 mln zł
W tym przypadku to środki tylko na 2020 r. Miasto podkreśla, że co roku inwestuje spore kwoty w remonty czy termomodernizacje szkół i przedszkoli. Nie inaczej będzie tym razem.
8. Budowa Węzła Łękno – 69 mln zł
Ta inwestycja kosztować będzie w sumie 129 mln zł, ale niemal połowę zapłacimy już w 2019 r. Prace przy kolejnym odcinku obwodnicy śródmiejskiej i przebudowie skrzyżowania z al. Wojska Polskiego są już bowiem zaawansowane. Wykonawca jest ten sam co w Podjuchach - konsorcjum firm Roverpol sp. z o.o. oraz Rover Infraestructuras S.A. Węzeł ma być gotowy do końca października 2020 r. Dofinansowanie unijne to 73 mln zł.
foto: węzeł Łękno
9. Budowa Węzła Głębokie – 60 mln zł
Przy kąpielisku powstać ma rondo turbinowe, nowa pętla tramwajowo-autobusowa i większy parking. Przebudowane zostaną też fragmenty okolicznych ulic. Na razie czekamy na rozstrzygnięcie przetargu. Najtańsza oferta to 65 mln zł, czyli nieco więcej niż przewidywany budżet. Zwycięzca będzie miał dwa lata na zakończenie prac. Projekt objęty jest dofinansowaniem unijnym.
foto: planowane rondo przy Głębokim
10. Budowa szkoły podstawowej przy ul. Kredowej – 47 mln zł
Warszewo bardzo potrzebuje jeszcze jednej takiej placówki, Jej budowa trwa już od wielu miesięcy i ma zakończyć się w 2020 r. Łącznie ze środkami wydanymi wcześniej, kosztować będzie 61 mln zł.
Inne znaczące inwestycje:
- budowa III etapu Trasy Północnej, od ul. Łącznej do ul. Szosa Polska – 46 mln zł,
- budowa basenu przy szkole na Jodłowej – 36 mln zł,
- rozbudowa Muzeum Techniki i Komunikacji – 30 mln zł,
- program modernizacji ulic – 29 mln zł,
- przebudowa Teatru Letniego – 27 mln zł,
- zakup autobusów elektrycznych – 25 mln zł,
- modernizacja energetyczna budynków użyteczności publicznej - 22 mln zł
- przebudowa ul. Arkońskiej, ostatnia transza – 19 mln zł.
Pytanie czemu budujemy nowe pętlę tramwajowe, ostatnio oddana Arkonska, w miejscu zbudowanej kilkanaście lat temu, a teraz następna 2 km dalej Hala Arena, a następnie za może 5 lat Krzekowo też 2km dalej. Czy ktoś to robi złośliwie? A jeszcze zbudowano kawałek nowej ulicy od alWP do Zawadzkiego i teraz będzie to częściowo rozwalone pod dalszą rozbudowę?
A co z przebudową Teatru Polskiego na swarozyca?
Jak znam szczecińskie realia to jeszcze z tej listy się coś wykruszy.
Jak nie ma inwestycji źle, jak są, też źle. Polakom nigdy się nie dogodzi. Porównując do Wrocławia czy Poznania to fakt jesteśmy daleko w tyle, ale w końcu coś się ruszyło. Za 2 max 3 lata będziemy mieli: nowy stadion, centrum nauki, aquapark. Wydaje mi się że to już coś.
Parówki za 2 złote. Tak poważniej. Żeby ten region mógł się chociaż łudzić, że dogoni Wrocław czy Poznań potrzeba kilku rzeczy: rozruchu Stoczni ze słynnymi już statkami PiSu, pogłębienia toru wodnego, rozbudowy infrastruktury portu pod nowe, duże statki, zbudowania tej nowej fabryki w Policach. Wtedy dopiero coś się zmieni. Zaczniemy ściągać młodzież z innych regionów, wykwalifikowaną kadrę, która będzie mogła u nas zarobić znacznie więcej. A nie ikea, pociąg, czy kałuża do chlapania po Gontynce zmienią to miasto.
Przebudowa Teatru Polskiego to inwestycja z budżetu marszałka. Pętla Arkońska nie była oddana kilkanaście lat temu, tylko ją zmodernizowano kilkanaście lat temu. I to tylko prowizorycznie, żeby Swingi mogły tam dojeżdżać. A pętla na Krzekowie ma być zlikwidowana, jak połączą Sosabowskiego z Szafera w przyszłości. Lepiej jęczęć zamiast doczytać. Żal.pl
Najważniejsze, że wstrzymują budowę obwodnicy śródmiejskiej. Jak się cieszę! I zamkną dla ruchu Wojska Polskiego. I trasę wzdłuż Odry. Wreszcie wstrzymamy ten kretyński ruch samochodów. Lepiej późno niż wcale. UE ma w planie likwidację samochodów osobowych, w co się w 100% wpisujemy. Chodzenie pieszo jest najzdrowsze. Zresztą, gdzie tu chodzić, jak i tak nie ma pracy. Po michę zupy można dojść na piechotę.
szkoda tylko ze życie jest tak krótkie . Miasto powstaje pomału . W 1945 praktycznie nie było nic oprócz gruzu które trzeba było sprzątnąć. przez kolejne 45 lat stawiano klocki bez żadnej koncepcji. dobrze ze zarys ulic i torowisk został więc jakaś kontynuacja musiała być. Szczecin jest coraz piękniejszy i nowocześniejszy . Kiedy powstanie nowy most kłodny muzeum morski teatr współczesny hotele w miejsce arkony i budynki naprzeciw dworca głównego aż do mostu długiego i dokończą bulwary oaz rozbudują mariny bedzie cudownie . no trzeba minimum te 8 lat doczekać
@ zakup autobusów elektrycznych – 25 mln zł: chodzi o tą firmie od traktorów która też miała zbudować milion aut elektrycznych ? powodzenia... tak sie konczy ingerencja panstwa w prywatny biznes- w korei polniocnej tez maja 100% wlasnego kapitału w każdej "firmie"...
A kiedy zostanie oddany do użytku basen przy SP10, którego budowa trwa już kilkanaście lat?
Trasa Polnocna III Etap.To juz kabaret.Dwa razy wydane pieniadze na projekt.Najpierw koszbudowy siegal 100mln.Teraz juz tylko 46mln. :)
Kiedy budowa obwodnicy północnej Szczecina "Police-Goleniów"?
A mostów przez Odrę nadal tylko 2
A co z S6 Kołbaskowo-Police dalej Tiry z zakładów polickich przez centrum Szczecina?? gdzie rozum???????
Dokładnie, zamiast wywalac kasę na stadion, powinno się budować zachodnie obejście Szczecina. Bo jak powstaną nowe zakłady w Policach, to nie będzie jak tam dojechać...
Zgadzam się po części z tym co ~I IKEA BENDZIE piszesz. Dodam jeszcze, że miasto/województwo powinno wspomagać rozwój ZUT-u, żeby kształcić wysoko wykwalifikowane kadry na lokalny rynek. ZUT musi się bardziej otworzyć na współpracę z lokalnymi firmami. Byłem świadkiem odrzucenia przez uczelnie 3 ofert współpracy z lokalnymi firmami ( inicjatywa tych firm wsparta dofinansowaniem z funduszy) . Uczelnia sprawia przez to wrażenie trochę oderwanej od potrzeb obecnego rynku i jej potencjał nie jest dobrze wykorzystywany.
A co z Dziewokliczem?
Zapomnieli o ul Nowoszerokiej? Bardzo dobrze ,nie chcemy jej pod oknami
Artykuł dotyczy inwestycji miasta, więc pytanie o S6 jest co najmniej bezsensu.
Co tu gadac o wielkich inwestycjach jak przystanku tramwajowego nie potrafia zbudowac.Ten przy I bramie cmentarza robili bardzo dlugo raz byl za krotki raz za waski az wreszcie jest idealny jak w Berlinie Chodzi o to ze skrajnie peronu sa na rownej wysokosci z podloga tramwaju ( oczywiscie mysle o swingu ) Niestety na al Piastow wszystkie nowe sa o polowe nizsze. Sabotaz czy glupota ?! Zabraklo wyobrazni czy piachu do usypania ?