Czas pandemii spowodował, że nie możemy swobodnie odwiedzać naszych ulubionych restauracji, kawiarenek. By nie zapomnieć o lokalnych przedsiębiorcach, śpieszy nowy projekt.
Treść miasta to nowy projekt, który odbywa się w Internecie na Facebooku. Ma aktywizować lokalną społeczność – zachęcić do dzielenia się swoimi doświadczeniami, wiedzą oraz spostrzeżeniami. Ma też uwrażliwić na ofertę lokalną: produkty, usługi, miejsca ich sprzedaży i dystrybucji.
– Chcemy trochę zachęcić i spopularyzować społeczne rankingi, czyli po prostu zapytać, gdzie mieszkańcy Śródmieścia kupują książki, piją kawę, którą lubią ławkę w parku albo która piekarnia ma najlepszy chleb razowy, albo za jakim miejscem, którego już nie ma, tęsknią. Ja uwielbiałam cukiernię DUET na Bogusława! To były eklery cudowne, mój smak dzieciństwa! – wyjawia Małgorzata Narożna z księgarni FiKa, jedna z organizatorek.
– Mieszkam w śródmiejskiej części Szczecina i nie lubię, gdy coś ciekawego mnie omija! Lubię wiedzieć – w pełni korzystać z możliwości życia w centrum miasta. A jak wiem, to się podzielę, w myśl zasady: wiesz, podaj dalej! Treść miasta to po prostu miejsce do wzmacniania komunikacji – kolejny mikrofon, głośnik, tuba, wzmacniacz pulsu miasta – tłumaczy Anna Suchocka, współtwórczyni akcji.
W Internecie siła
Niezaprzeczalnym faktem jest, że coraz więcej ludzi korzysta z Internetu, w tym ludzi starszych. Wydaje się być więc naturalnym, by to właśnie w przestrzeni online dzielić się informacjami, które mają szansę dotrzeć do szerokiej rzeszy odbiorców. Jednak Internet ma to do siebie, że w natłoku różnych wiadomości, niektóre rzeczy umykają uwadze, zapomina się o nich. Treść miasta ma za zadania skupić w jednym miejscu ciekawostki oraz polecane miejsca czy usługi. By wskazać nowym mieszkańcom, co jest warte uwagi, a stałym bywalcom przypomnieć o inicjatywach, miejscach, które są obecne w naszym mieście.
– W okresie pandemii mnóstwo naszych aktywności przeniosło się do Internetu – przyznaje Narożna. – Śródmieście Szczecina ma mnóstwo grup tematycznych, zrzeszających użytkowników od wieku dziecięcego do senioralnego. W Szczecinie online jest mnóstwo wartościowych treści. Wszyscy wiedzą, ale warto o nich przypomnieć – zwłaszcza nowym użytkownikom. Blog o książkach Przemka Głowy (http://przemekglowa.blogspot.com/), kluboksięgarnię FIKA (https://www.facebook.com/FiKa.Szczecin) czy Śródmiejski Punkt Sąsiedzki Środek (https://www.facebook.com/SrodekSzczecin/) to miejsca dotykające przestrzeni realnej i wirtualnej, o których warto przypominać – mówi Małgorzata Narożna. – Spontaniczny pomysł doczekał się realizacji, gdy dr Tomasz Czubara zaprosił nas do współpracy przy zadaniu realizowanym na zlecenie Gminy Miasto Szczecin przez Instytut Niemiec i Europy Północnej. Celem jest zgromadzenie rekomendacji zmian, wynikających z epidemii COVID-19, w działaniach i projektach realizowanych i planowanych do realizacji w związku z prowadzoną przez miasto rewitalizacją śródmiejskiego odcinka alei Wojska Polskiego w Szczecinie.
„Treść miasta nie pozwoli zapomnieć o przedsiębiorcach, którzy też tworzą społeczność lokalną”
Drugi lockdown cały czas jest bardzo prawdopodobny, co od razu przywołuje myśli: jak poradzą sobie z ponownym zamknięciem lokalne biznesy? Ale też nasuwa się kolejne pytanie: ile znam lokalnych przedsiębiorców? Treść miasta ma pomóc uzupełnić tę lukę!
– Idealnie, kiedy odkryjemy, że w Śródmieściu mamy rzemieślników: krawców, kapeluszników, czapników, zegarmistrzów, kaletników, mistrzów fryzjerskich, kuśnierzy, groomerów, szewców, a nawet rymarzy. Doskonale, gdy pijąc kawę w domu, nie zapomnimy o licznych lokalnych ofertach „do kawy” – piekarnie i cukiernie w Śródmieściu mają regularnych klientów z całego Szczecina, a nawet spoza miasta. Jeśli przed nami kolejne miesiące izolacji, to Treść miasta nie pozwoli zapomnieć o przedsiębiorcach, którzy też tworzą społeczność lokalną – obiecują organizatorzy.
Jak długo projekt z nami pozostanie?
– Treść miasta po prostu z nami zostanie, każdego dnia wypełnia się potencjałem, nie będziemy tego sztucznie przecinać. Życie takiej inicjatywy zależy od społeczności wokół niej skupionej. Ale pamiętajmy, że treść miasta jest też elementem badania nowych form aktywizacji społecznej – jesteśmy ciekawi, czy się przyjmie, jak bardzo oprze się o treści wtórne jako ich multiplikator, ile uda się zainicjować i wprowadzić w wirtualny obieg nowych treści (pierwotnych), jakie będzie ich życie. O tym możemy powiedzieć na miesiąc – planujemy przygotować krótkie podsumowanie na koniec listopada – mówi Narożna.
Pandemia na razie ogranicza działalność i możliwości, jednak może przyjdzie czas, że inicjatywa z przestrzeni wirtualnej przeniesie się do świata realnego. – Na razie trzymamy dystans i działamy w sieci! – dodaje Narożna.
Treść miasta na Facebooku: https://www.facebook.com/Tre%C5%9B%C4%87-miasta-102419251678225/
Komentarze
8