Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego sprzedał spółce Polregio trzy kilkunastoletnie autobusy szynowe z serii SA 136. Transakcja zamknęła się w łącznej kwocie 21 mln zł.

Wystawione na sprzedaż szynobusy zostały wyprodukowane w latach 2010-11 przez bydgoską Pesę. Zakupiono wówczas 12 takich pojazdów, by zastąpić na zachodniopomorskich torach składy ściągnięte wcześniej po okazyjnej cenie od niemieckiej kolei. W kolejnych latach samorząd województwa sukcesywnie modernizował tabor, zamawiając przede wszystkim w Newagu elektryczne i hybrydowe Impulsy. To pozwala teraz wycofywać starsze pojazdy.

Każdy z kilkunastoletnich szynobusów wyceniono w pierwszym przetargu na 11 mln zł. Nie było jednak chętnych, w kolejnych cenę zmniejszano, aż ostatecznie stanęło na 7 mln zł za pojazd.

Kupiła je spółka Polregio, w której pakiet większościowy ma Agencja Rozwoju Przemysłu, a pozostałe akcje poszczególne samorządy. Wiadomo już, że po przeglądach szynobusy trafią na tory w województwie lubuskim, gdzie są problemy z zapewnieniem sprawnej komunikacji kolejowej, gwarantującej pewność przejazdów.

– Każdy dodatkowy skład to dla nas szansa na zwiększenie komfortu podróżnych, dlatego staramy się systematycznie powiększać tabor Polregio. Nowe jednostki trafią tam, gdzie aktualnie są największe potrzeby, a w tym momencie jest to oczywiście województwo lubuskie. Mamy nadzieję, że dodatkowe jednostki taborowe spełnią oczekiwania podróżnych. Jednocześnie cały czas ciężko pracujemy nad dalszą poprawą sytuacji w regionie – mówi Adam Pawlik, prezes Polregio.

Szynobusy SA136 są w stanie zabrać jednorazowo 300 pasażerów oraz rozwinąć prędkość 120 km/h. Wyposażone są w wifi oraz monitoring wizyjny.