Stacja Pogodno uzyskała w końcu pozwolenie na przebudowę wiaty, intensywne prace prowadzone są na trasie do Polic, a 10 grudnia do obsługi pasażerów oddany ma zostać pierwszy, zupełnie nowy przystanek Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej – Goleniów Park Przemysłowy. Po wielu miesiącach posuchy, prace na budowie kolejowej inwestycji przybrały na intensywności.

O postępie prac na budowie Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej można było usłyszeć podczas czwartkowej konferencji poświęconej inwestycji. Według najnowszych informacji, spółka Trakcja (generalny wykonawca prac) zakończyła już budowę nowego przystanku Goleniów Park Przemysłowy. Jak zapewnia Arnold Bresch z PKP Polskich Linii Kolejowych, pierwsze pociągi mogłyby się przy nim zatrzymywać już od 10 grudnia tego roku, wraz z wprowadzeniem zimowej korekty rozkładu jazdy.

– To kluczowy przystanek, który zostanie najwcześniej uruchomiony. Prace już się zakończyły, a tam naprawdę dużo osób dojeżdża. Gmina doprowadziła do niego ścieżkę rowerową, jest parking dla samochodów. Skomunikowanie tej strefy będzie ogromne – podkreślił Roman Walaszkowski, dyrektor Stowarzyszenia Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego.

Na trasach do Goleniowa, Stargardu i Gryfina

Również w tym roku spółka PKP PLK planuje oddać cztery nowe przystanki na trasach do Goleniowa, Stargardu i Gryfina. Mowa o stacjach „Szczecin Trzebusz”, „Szczecin Dunikowo”, „Szczecin Łasztownia” oraz „Szczecin Żydowce”.

– To nowe przystanki, więc muszą przejść jeszcze procedurę dopuszczenia. Planujemy, że przy marcowej korekcie rozkładów jazdy będziemy mogli zaproponować przewoźnikowi, aby pociągi się przy nich zatrzymywały – dodał Arnold Bresch.

Szczecińska Kolei Metropolitalna na liniach do Goleniowa, Stargardu i Gryfina będzie mogła funkcjonować w pełnym wymiarze dopiero po zakończeniu prac na stacji Szczecin Dąbie oraz przystanku Szczecin Zdroje. Zakończenie ich przebudów planowane jest do września 2024 roku.

Szczecin Pogodno z pozwoleniem na przebudowę wiaty

Krajobraz zmienia się także w okolicach przystanku Szczecin Pogodno z żelbetową, zabytkową wiatą. Wykonawca uzyskał już pozwolenie na przebudowę zabytku, a ekipa budowlana prowadzi prace przy układaniu nowego torowiska.

– Planowana jest przebudowa peronu wyspowego, gdzie zostanie zbudowana nowa kładka dla pieszych łącząca Stadion Miejski im. Floriana Krygiera, peron wyspowy i park po stronie wschodniej (Ogródek Jordanowski – red.). Kładka będzie wyposażona w windy – poinformował nas rzecznik prasowy PKP PLK Bartosz Pietrzykowski.

Zabytkowa wiata zostanie częściowo przesunięta, podniesiona i wzmocniona. Prace mają być prowadzone pod nadzorem konserwatora zabytków. Z kolei schody prowadzące z ulicy Adama Mickiewicza zostaną odnowione, a obok nich stanie winda.

Zakończenie prac na przystanku Szczecin Pogodno planowane jest do końca 2024 roku.

Dzieje się na trasie Szczecin-Police

Prace prowadzone są także na placu budowy linii 406, z którą związane były największe problemy. O konflikcie PKP PLK ze spółką Trakcja pisaliśmy wielokrotnie. Sytuacja uległa poprawie, kiedy budowlana spółka została przejęta przez kolejową.

Prace torowe postępują na odcinku od Turzynu przez Niebuszewo po Gocław oraz na trasie Skolwin–Police. Pomimo tego, prawdopodobnie dopiero na przełomie 2025/2026 roku pociągi Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej zawiozą pasażerów ze Szczecina do Polic i z powrotem.

– Ze względu na złożony do Centrum Unijnych Projektów Transportowych wniosek o fazowanie projektu, zakończenie wszystkich robót na linii 406 planowane jest na koniec II kwartału 2025 roku. Natomiast w III/IV kwartale 2025 roku przewidziane jest uzyskanie wymaganych certyfikatów i dopuszczeń – informuje Bartosz Pietrzykowski.