Łącznie będą miały prawie 100 metrów długości i 8 metrów wysokości. Zarząd Budynków i Lokali Komunalnych ogłosił przetarg na pierwszy etap wymiany wrót w hangarze samolotowym Aeroklubu Szczecińskiego na lotnisku w Dąbiu.
Wymiana jest konieczna, bo teraz trzeba się sporo natrudzić, żeby otworzyć wejście do hangaru. A nawet wtedy nie da się tego zrobić na całą szerokość.
„Stan techniczny wrót i systemu jezdnego w obu bramach określa się jako zły. Otwarcie wrót nie jest możliwe wg założeń pierwotnych (otwieranie ręczne). Rama i poszycie wrót jest skorodowane w strefie przyprogowej. Szyna jezdna jest skorodowana i w wielu miejscach ugięta z powodu osiadania podbudowy fundamentowej progu. Obecnie możliwe do otwierania jest 1/3 długości wrót, wyłącznie przy użyciu ciężkiego sprzętu (ciągnika)” – czytamy w dokumentacji projektowej przygotowanej przez pracownię MILO 7 ze Szczecina.
Wrota otwierane automatycznie i z „inteligentnym” systemem
Na razie poszukiwany jest wykonawca I etapu prac, który zajmie się demontażem istniejących wrót i torowiska, a później wykonaniem części nowych wrót wraz z montażem instalacji elektrycznej i sterowania bram.
– W wyniku prac każda sekcja przesuwna wrót bramowych uruchamiana będzie niezależnymi napędami umożliwiającymi indywidualne sterowanie sekcjami. Zawieszenie górne oraz prowadnice dolne wykonane będą w taki sposób aby uniemożliwić kleszczenie się bram. Poza tym prowadnice dolne wyposażone będą w „inteligentny” system ogrzewania, zapobiegający przed zamarzaniem wody oraz w kanalizację odwadniającą. W przypadku awarii będzie możliwa ręczna obsługa poszczególnych sekcji – informuje Tomasz Klek, rzecznik prasowy ZBiLK.
Zamontowana zostanie też sygnalizacja ostrzegawcza, świetlna i dźwiękowa, która uruchamiać się będzie podczas otwierania i zamykania wrót. To potrzebne, bo przesuwać będzie się wówczas potężna konstrukcja, o długości 2 x 49,20 mb i wysokości 8,08 m.
Oferty w przetargu na to zamówienie można składać do 14 listopada.
Zabudowa sprzed 100 lat
Hangar, wraz z przylegającymi do niego budynki administracyjno-szkoleniowymi, zbudowano w latach 20. XX wieku. Jest objęty ochroną, dlatego projekt wymiany wrót był uzgadniany z miejskim konserwatorem zabytków.
Będzie to kolejny etap remontu całego obiektu. Pierwszy zrealizowano w 2019 roku. Wówczas ZBiLK wykonał:
– remont dachów i wymianę obróbek blacharskich w hangarze i w budynku biurowym;
– remont sufitu podwieszonego w hangarze;
– wymianę okien w budynku administracyjnym;
– wymianę okien od strony ul Przestrzennej oraz fasady nad wrotami hangarowymi na aluminiowo – szklaną;
– nowy napis – „Aeroklub Szczeciński”.
Komentarze
6