Gdzie i kiedy?
miejsca wydarzeń podane w programie poniżej
Od: czwartek, 3 kwietnia 2014, 22:00
Do: sobota, 12 kwietnia 2014, 21:00
Za ile?
ceny biletów podane w cenniku pod programem poniżej
Zapraszamy na 49. Przegląd Teatrów Małych Form KONTRAPUNKT 2014. Od lat festiwal KONTRAPUNKT realizowany jest w formule festiwalu sztuki, w którym obok istotnej części, jaką stanowi konkurs – oceniany zarówno przez publiczność, jak i profesjonalne jury – pojawia się bogata propozycja imprez towarzyszących.

Zaczynamy już 4 kwietnia koprodukcją z Teatrem Lalek „Pleciuga”, która otwiera Mały Kontrapunkt. Jak zawsze podczas tego trzydniowego teatralnego święta dla dzieci odbywają się pokazy przedstawień, warsztaty i wystawy.

Niemal równolegle zapraszamy na Szczecińską Północ Teatrów oraz Zachodniopomorską OFFensywę Teatralną – prezentacje spektakli teatrów szczecińskich i nieinstytucjonalnych grup z regionu, z utrzymywaną od lat promocyjną ceną biletów w wysokości 5 złotych.

Konkursowi teatralnemu, który rozpocznie się 7 kwietnia, będą towarzyszyć prezentacje spektakli pozakonkursowych, w tym plener, który jest kierowany zarówno do miłośników sztuki teatru, jak i do tych, którzy dopiero rozpoczynają swoją przygodę z kulturą. W ofercie znajdują się również wideoinstalacje, koncerty, wystawy i Noc Performerów. W ostatni dzień festiwalu zapraszamy na Szczecin na KONTRAPUNKCIE.

KONTRAPUNKT jest festiwalem międzynarodowym, stąd w programie przedstawienia zagraniczne, wśród których szczególnie wyrazisty jest nurt niemiecki („Pomosty teatru – pomosty kultury. O wzajemnym oddziaływaniu teatru polskiego i niemieckiego”). Widzowie KONTRAPUNKTU po raz ósmy spędzą też jeden dzień festiwalu w Berlinie.

Spektakle będą oceniane przez międzynarodowe jury, a prezentowane z tłumaczeniem na język angielski.

Jak zawsze w czasie festiwalu odbędzie się spotkanie krytyków, badaczy i praktyków teatralnych, którzy tym razem będą się zastanawiać nad fenomenem, rolą i strukturą publiczności. Tradycyjnie też ukaże się kolejna książka z serii „Biblioteka KONTRAPUNKTU” – pt. "Portret aktora".

Zapraszamy na KONTRAPUNKT – największy festiwal teatralny północno-zachodniej Polski.

 

PROGRAM FESTIWALU KONTRAPUNKT 2014

SZCZECIŃSKA PÓŁNOC TEATRÓW

impreza towarzysząca

sobota 5 kwietnia
20.00 Magia obłoków / Teatr Polski
20.30 ID / Teatr Współczesny, Malarnia
20.30 Pocałunek / Teatr Mały
22.00 Stworzenia sceniczne/ Teatr Lalek „Pleciuga”
23.00 39 stopni / Piwnica przy Krypcie

 

ZACHODNIOPOMORSKA OFFENSYWA TEATRALNA
impreza towarzysząca

sobota 5 kwietnia
18.00 Fale / Teatr Brama, Goleniów (Teatr Kana)
19.00 Otwarta Scena Muzyczna ZOT (Piwnica Kany)
22.00 Zasady Muzyki / Zachodniopomorska Ofensywa Teatralna i Akademia Sztuki w Szczecinie, Szczecin (Teatr Kana)

niedziela 6 kwietnia
14.00 Dyskusja poświęcona teatrowi alternatywnemu wczoraj i dziś (Teatr Kana)
17.00 System / Teatr w Krzywym Zwierciadle, Stepnica (Teatr Kana)
18.30 Zmęczenie materiału / Teatr aDversum, Gmina Stara Dąbrowa (Teatr Kana)
20.00 Tożsamość / Kingdom of Curvy Fork, Goleniów (Teatr Kana)

 

XLIX Przegląd Teatrów Małych Form KONTRAPUNKT 2014

poniedziałek 7 kwietnia
16.00 (A+B) – Caryca Katarzyna / Teatr im. Stefana Żeromskiego w Kielcach (Teatr Lalek „Pleciuga”)
19.00 (A+B) – Chopin bez fortepianu / CENTRALA (Teatr Współczesny)
21.00 (A) – Faza delta (teatr internetowy) / Teatr Powszechny, Warszawa (Teatr Lalek „Pleciuga”)

wtorek 8 kwietnia
10.00–14.00 – Mapowanie publiczności (panel dyskusyjny, promocja publikacji) (Teatr Mały)
16.00 (A+B) – Kazimierz i Karolina / Lubuski Teatr im. Leona Kruczkowskiego w Zielonej Górze (Teatr Polski)
18.30 (A+B) – Był sobie Polak... / Teatr im. Juliusza Osterwy w Lublinie (Teatr Lalek „Pleciuga”)
21.30 (A) – Tato nie wraca / Teatr Konsekwentny, Warszawa (Teatr Kana)
21.30 (B) – Faza delta (teatr internetowy) / Teatr Powszechny, Warszawa (Teatr Lalek „Pleciuga”)

środa 9 kwietnia
10.00–14.00 – Mapowanie publiczności (panel dyskusyjny) (Teatr Mały)
16.00 (A) – Morrison/Śmiercisyn / Opolski Teatr Lalki i Aktora (Teatr Współczesny)
16. 00 (B) – Jeżyce Story: Gracze / Teatr Nowy w Poznaniu (Teatr Lalek „Pleciuga”)
18.15 (A+B) – Projekt P/ Ivo Dimchev, Amsterdam (Teatr Polski)
20.00 (B) – Morrison/Śmiercisyn / Opolski Teatr Lalki i Aktora (Teatr Współczesny)
20. 00 (A) – Jeżyce Story: Gracze / Teatr Nowy w Poznaniu (Pleciuga)
22.15 (A) – Żyj długo i szczęśliwie (wideoinstalacja) / Gob Squad, Berlin (Teatr Lalek „Pleciuga”)
22.30 (BB) – Tato nie wraca / Teatr Konsekwentny, Warszawa (Teatr Kana)

czwartek 10 kwietnia
karnet A – Berlin, wyjazd ok. 10.00
14.00 Koriolan (Deutsches Theater Berlin)
ok. 18.00–19.30 Mięso (instalacja) / Thomas Bo Nillson (Schaubühne)
20.00 Całe niebo ponad ziemią (Syndrom Wendy) / Atra Bilis Teatro, Madryt (Schaubühne)

karnet B – Szczecin
16.00 – Żyj długo i szczęśliwie (wideoinstalacja) / Gob Squad, Berlin (Teatr Lalek „Pleciuga”)
17.30 – Tato nie wraca / Teatr Konsekwentny, Warszawa (Teatr Kana)
19.30 – Gorączka powstańczej nocy / POŻAR W BURDELU (Teatr Polski) 

piątek 11 kwietnia
16.00 (A) – Exit / A Two Dogs Company / Kris Verdonck, Bruksela (Teatr Lalek „Pleciuga”)
16.00 (B) – Skąpiec / Teatr Polski w Bydgoszczy (Teatr Współczesny)
18.00 (A) – Gorączka powstańczej nocy / POŻAR W BURDELU (Teatr Polski)
19.00 (B) – Żyj długo i szczęśliwie (wideoinstalacja) / Gob Squad, Berlin (Teatr Lalek „Pleciuga”)
20.00 (B) – Exit / A Two Dogs Company / Kris Verdonck, Bruksela (Teatr Lalek „Pleciuga”)
20.15 (A) – Skąpiec / Teatr Polski w Bydgoszczy (Teatr Współczesny)
od 21.00 Wielka podróż / Theater Anu, Berlin (plener, park Żeromskiego, u zbiegu ulic Matejki i Plantowej)
22.00 OFRIN, UNMAP, DJ Bodi Bill (koncert) (Teatr Kana)
24.00 Noc Performerów (Teatr Kameralny i Loft Art)

sobota 12 kwietnia
11.30 (A+BB) – Żyj długo i szczęśliwie (wideoinstalacja) / Gob Squad, Berlin (Teatr Lalek „Pleciuga”)

Szczecin na KONTRAPUNKCIE
12.30 (A+B) – Bajki samograjki / Teatr Lalek „Pleciuga” (Teatr Lalek „Pleciuga”)
15.30 (A+B) – wybór spektaklu:
Pocałunek / Teatr Współczesny (Teatr Mały)
Hotel Misery deLuxe / Teatr Kana (Teatr Kana)
Między nogami / Teatr Niekonsekwentny (Malarnia)

18.30 (A+B) – Na Boga! / Teatr Dramatyczny w Wałbrzychu (finał, Teatr Współczesny)

niedziela 13 kwietnia
(wolna sprzedaż biletów)
18.00 – Na Boga! / Teatr Dramatyczny w Wałbrzychu (Teatr Współczesny)

Uwaga:
Karnety A i BB uprawniają do wyjazdu do Berlina.
W programie podkreślono spektakle konkursowe.
Przedstawienia prezentowane z tłumaczeniami na język angielski.

CENY BILETÓW
wejściówki na plener - 2 zł
Mały Kontrapunkt - 5 zł
Szczecińska Północ Teatrów - 5 zł
Zachodniopomorska OFFensywa Teatralna - 5 zł
koncert: OFRIN, UNMAP, DJ Bodi Bill - 5 zł
bilety studenckie (sprzedawane przed spektaklem) - 15 zł
Bajki samograjki (Szczecin na Kontrapunkcie) - 20 zł
pozostałe bilety - 25 zł
Pożar w burdelu. Gorączka powstańczej nocy - 45 zł i 40 zł
Na Boga! (bilety w wolnej sprzedaży) - 60 zł i 50 zł
Na Boga! (finał) - 80 zł
karnet berliński - 130 zł
karnety A, BB - 370 zł
karnet B - 320 zł
Faza delta (teatr internetowy) – bezpłatne wejściówki
Żyj długo i szczęśliwie (wideoinstalacja) – bezpłatne wejściówki
panel dyskusyjny – wstęp wolny

 

KONCERT
Podczas koncertu w Teatrze Kana wystąpią: OFRIN, UNMAP oraz DJ Bodi Bill.

OFRIN, czyli pochodząca z Izraela Ofri Brin, odkryła swój talent w wieku 14 lat. Wzięła udział w kilku projektach muzycznych w Izraelu i Wielkiej Brytanii; w 2005 roku przeprowadziła się do Berlina i rozpoczęła karierę jako OFRIN, prezentując połączenie dźwięków popowych i jazzowych. W styczniu 2012 odbyła artystyczną podróż po Izraelu, w marcu tego samego roku wystąpiła w Babylon Theater w Berlinie. Jej głos, prosty i złożony, potężny i delikatny, niesie z sobą prawdę autentycznych emocji i wabi publiczność do magicznego świata muzyki.
www.kreismusik.de

UNMAP
Zespół tworzą: Marichen Danz, Alex Stolze, Matthias Geserick i Thomas Fietz. Choć każdy członek grupy ma inne muzyczne podstawy, potrafią doskonale łączyć odmienne rytmy w mieniącą się wieloma barwami muzyczną tkaninę. Powstała w ten sposób niezwykła mieszanka gatunków to więcej niż piosenki – to historie kreślące indywidualny, niepowtarzalny świat. To coś wyjątkowego i zniewalającego, coś, co będzie rozbrzmiewać w uszach jeszcze przez długi czas.
www.sinnbus.de

DJ Bodi Bill
Bodi Bill to zespół znany z rozrywkowych miksów muzyki folk i techno – DJ Bodi Bill zaś prezentuje muzykę techno jako istotną część naszego muzycznego życia. Bodi Bill, po opublikowaniu trzech albumów i ponad dwustu pokazach na festiwalach i w klubach, zyskali sobie sympatię szerokiej publiczności. Występowali też jako DJ-e, a ich namiętność do techno zaowocowała w 2010 roku założeniem własnej wytwórni Krakatau Records. Występy DJ Bodi Bill to hipnotyzujące i porywające koncerty.
www.krakatau-records.com

 

OFFICYNA w KONTRAPUNKCIE

NOC PERFOMERÓW
Międzynarodowa prezentacja sztuki żywej ukazuje różne obszary działań performatywnych – od doznań indywidualnych, poprzez operacje w obszarach interdyscyplinarnych, aż po działania o podłożu społeczno-tożsamościowym. Twórcy poruszają w swoich akcjach materię live art, sięgając po ruch, słowo, dźwięk, obraz, intermedia i działania interaktywne.

kurator: Bartosz Wójcik we współpracy ze Schloss Bröllin
prezentacje: noc z 11 na 12 kwietnia 2014, północ, Teatr Kameralny, Loft Art, wstęp wolny

plataplata
I AM (NOT) I

Kilkoro performerów mówi o sobie, odtwarza codzienne sytuacje niczym własną fantazję, podważa to, czego większość bywa pewna: JA. PRAWDZIWE JA przestaje być oczywiste, porusza się pomiędzy tym, co rzeczywiste, a tym, co fikcyjne. Media społecznościowe, służby specjalne i przemysł chcą wiedzieć o nas wszystko. Kategoryzują nas, wtłaczając w system algorytmiczny, by wiedzieć o nas rzeczy, których sami nigdy nie będziemy świadomi.

Co więc zobaczysz, patrząc na znajdujące się na scenie trzy kobiety, z których każda mówi o SOBIE, nie rozróżniając pomiędzy sobą? O jednej czy trzech osobach? Performance grupy plataplata (Lisann Behm, Nora Decker, Matthias Jochmann, Frederike Malke, Anna Ortmann).

Założona w 2011 roku berlińska grupa plataplata zajmuje się działaniami scenicznymi. Stara się używać wszystkich możliwych środków teatralnych, wykorzystuje też swoje doświadczenia związane z teatrem dramatycznym i teatrem lalek, performancem, tańcem, instalacjami wideo, świetlnymi, dźwiękowymi i przestrzennymi, dramaturgią i scenografią.
www.plataplata.de

Andrzej Pawełczyk
Urodzony w 1964 roku, absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi. Performer, architekt, kurator i animator projektów artystycznych. Projektując, analizuje granice pomiędzy dekonstrukcją formy a humanistyczną koniecznością architektury. W 2013 założył Galerię Sztuki Współczesnej „miejsce sztuki44”, w której realizuje autorski program artystyczny. Porusza zagadnienia związane z tożsamością i społecznymi funkcjami sztuki w sytuacji granicznej, rozumianej poprzez etos, ale i jako „obrzeże obrazu”. Posługując się językiem „widzenia peryferyjnego”, wnikliwie bada i analizuje otoczenie. Świadomie marginalizuje to, co oficjalne i wymagalne poprzez polityczną, społeczną i kulturową poprawność. Istota takiego spojrzenia pozwala wydobyć granicę pomiędzy twórczością a życiem, by móc ją przekraczać, rozumiejąc sztukę jako transgresję i prowadząc ku temu, by „widzenia” nie rozpatrywać jedynie w kategoriach biologicznych, lecz jako skomplikowany proces myślowy.

Instytut Sediny
Kolejne spotkanie twarzą w twarz z Sediną – postacią historyczną, patronką Szczecina, opiekunką artystów, marynarzy bez wody, podszczecińskiej puszczy, wody z marynarzami i nieartystów. Poprowadzą je doświadczeni liczni pracownicy Instytutu Sediny. Instytut skupia najbardziej oddanych adeptów sedinologii. Jego zadaniem jest działalność naukowo-badawcza oraz upowszechnianie wyników badań wśród mieszkańców Pomorza Zachodniego. Mityngi kulturowo-duchowe, odbywające się od 2010 roku, ukazują nie tylko bogatą osobowość Sediny, lecz także społeczny potencjał szczecińskiej duchowości. Spotkania te, połączone z rozrywką w dobrym guście, dalekie są od taniego sekciarstwa, oferując autentyczną lokalną więź z Sediną, zabarwioną antygotycką mistyką i doprawioną nutką hitchcockowskiego suspensu.

To, co dla jednych jest Nocą Performerów, dla innych staje się Dniem Sediny.

Marta Jesswein – osobista asystent Sediny
dr Bartosz Wójcik – kustosz Instytutu Sediny
oraz liczni współpracownicy Instytutu Sediny
www.sedina.info.pl

 

WYSTAWY

MAŁE FORMY W OBIEKTYWIE DOMINIKI ODROWĄŻ
Dominika Odrowąż – absolwentka WSSU w Szczecinie oraz Uniwersytetu Sztuk Pięknych „Bellas Artes” w Barcelonie, nauczyciel akademicki w Akademii Sztuki w Szczecinie, zajmuje się grafiką i fotografią od rozpoczęcia edukacji artystycznej w liceum plastycznym. Od 2008 roku jej fotografie z kolejnych edycji festiwalu można oglądać w foyer Pleciugi. W tym roku zapraszamy do obejrzenia zdjęć z KONTRAPUNKTU 2013.

JOANNA BRAUN W HOŁDZIE PINIE BAUSCH
7–13 kwietnia 2014, foyer Teatru Polskiego

Wystawa cyklu obrazów wybitnej polskiej scenografki Joanny Braun, zatytułowana W hołdzie Pinie Bausch.

Fascynacja Joanny Braun osobowością Piny Bausch i jej teatrem tańca przyniosła po śmierci niemieckiej artystki osobiste impresje i refleksje, zanotowane w rysunkach „stop-klatkach” gestów tancerki z Café Müller. Tworzą one nową opowieść o życiu intymnym kobiety, jej odczuwaniu ciała, relacjach międzyludzkich i procesie umierania.

Joanna Braun w swoich „stop-klatkach” i nowej narracji uchwyciła nowatorski, niezwykły język ciała i gestu w sztuce tańca Piny Bausch. Język ten został twórczo przetworzony w równie niezwykle ekspresyjną formę obrazów, uzyskaną dzięki wypracowaniu nowej techniki rysunku na nietypowym materiale. Wystawa Joanny Braun to ważne wydarzenie artystyczne, które ujawnia głębokie, twórcze inspiracje i związki pomiędzy różnymi dziedzinami sztuki oraz ponad kulturami poszczegó lnych narodów. W tym przypadku stanowi przejaw wzajemnych wpływów i artystycznych inspiracji, obecnych między sztuką polską i niemiecką.

Wystawa obejmuje 18 obrazów oraz projekcję krótkich fragmentów nagrania Café Müller z tańczącą Piną Bausch.

Joanna Braun – absolwentka krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Współpracowała z różnymi teatrami: lalkowymi, dramatycznymi i muzycznymi. Ma w dorobku ponad 150 realizacji w kraju i za granicą. Jest dziś najwybitniejszą artystką polskich teatrów lalek, co potwierdzają prestiżowe nagrody z ostatnich lat za jej inscenizacje plastyczne, między innymi na festiwalach w Opolu i Toruniu. W 2006 roku ASSITEJ przyznał Joannie Braun Nagrodę im. Jana Dormana „za twórczość teatralną wyróżniającą się tajemniczym, osobliwym pięknem i doskonałością stylu w licznych i niezapomnianych scenografiach dla dzieci i młodzieży”. Jej mistrzowsko wykonane lalki podbijają cały świat.

Joanna Braun zajmuje się nie tylko scenografią, lecz także od wielu lat rysuje i maluje. W formie szkiców, rysunków i obrazów powstają cykle prac – impresji i refleksji towarzyszących jej działalności zawodowej.

MAPOWANIE PUBLICZNOŚCI. Polsko-niemiecki panel dyskusyjny
Zgodnie z tradycją podczas XLIX Przeglądu Teatrów Małych Form KONTRAPUNKT odbędzie się panel dyskusyjny. Podobnie jak w zeszłym roku, w panelu udział wezmą goście zarówno z Polski, jak i z Niemiec: krytycy, badacze i praktycy teatralni. Tegoroczne spotkanie poświęcone zostanie publiczności, postrzeganej nie jako bierny obserwator, lecz faktyczna, niekiedy najważniejsza część teatralnego dzieła.

W ostatnich latach zarówno w Niemczech, jak w Polsce relacje między twórcą a odbiorcą uległy daleko idącym zmianom. Publiczność staje się nie tylko obiektem badań teatrologów, kulturoznawców, socjologów, ale też obiektem eksperymentów artystycznych mających na celu wykreowanie nowych reguł porządkujących wzajemne relacje. Co więcej, skandale i protesty, które w ostatnich sezonach wstrząsnęły europejskimi teatrami, skłaniają do przyjrzenia się także innemu aspektowi relacji twórca-odbiorca: zadania sobie pytania, jakie są granice wolności artystów i widzów, oraz zastanowienia się, jakie wyjście można zaproponować w sytuacji, gdy ich systemy wartości, poglądy, kryteria estetyczne zaczynają ze sobą kolidować.

Podczas panelu polscy i niemieccy krytycy, badacze i praktycy teatralni stworzą swoistą mapę publiczności: spróbują znaleźć odpowiedź na pytanie, kim są ci ludzie, bez których teatr nie mógłby istnieć, a którzy przez wieki pozostawali niewidoczni i niesłyszalni, ukryci w mroku widowni. Tematyka wystąpień obejmie zarówno kwestie ogólne, dotyczące psychologicznych i socjologicznych aspektów bycia widzem, pracy, jaką widz wykonuje przed spektaklem, podczas jego trwania i po jego zakończeniu, specyficznej roli publiczności w teatrze dokumentalnym czy też możliwości realizacji emancypacyjnych założeń Rancière’a w praktyce, jak kwestie szczegółowe: śledzenie sposobów recepcji spektakli takich artystów, jak Massimo Furlan, 77 Stolen Fish, She She Pop, Rimini Protokoll, Krzysztof Garbaczewski, Jan Klata, Marcin Liber i Marcin Wierzchowski.

W panelu udział wezmą: Elena Basteri (Berlin), Ewa Guderian-Czaplińska (Poznań), Joanna Jopek (Kraków), Monika Kwaśniewska (Kraków), Dirk Pilz (Berlin), Waldemar Rapior (Poznań), Philipp Schulte (Giessen), Anna Teuwen (Hamburg), Meike Wagner (Monachium) i Karol Wittels (Warszawa).

Opiekunem merytorycznym sesji jest doktor Anna R. Burzyńska, Uniwersytet Jagielloński.

Panel odbędzie się w dniach 8–9 kwietnia 2014 w Teatrze Małym, godz. 10.00–14.00 (wstęp wolny).

 

PROMOCJE PUBLIKACJI

PORTRET AKTORA
„Weźmy dowolną przestrzeń i nazwijmy ją «nagą sceną». Niechaj w tej przestrzeni porusza się człowiek i niechaj obserwuje go inny człowiek. I to już wszystko, czego trzeba, by spełnił się akt teatru” – pisał Peter Brook. Mimo coraz śmielszych eksperymentów z materią sceniczną, aktor wciąż pozostaje najważniejszym elementem sztuki teatru. Podczas zeszłorocznego panelu, po raz pierwszy konfrontującego spojrzenia gości z obu stron Odry, próbowaliśmy się przyjrzeć aktorom polskim i niemieckim, poszukać pomiędzy nimi podobieństw i różnic.

W kolejnym tomie z serii Biblioteka Kontrapunktu znalazło się osiem tekstów w dwóch wersjach językowych. Beata Guczalska analizuje ewolucję polskiego aktorstwa od wczesnych lat powojennych do dziś na przykładzie ikonicznych fotografii. Thomas Irmer opisuje, jak wyglądała dynamika przemian niemieckiego teatru i metod aktorskich po roku 1990. Esej Friederike Felbeck jest próbą ukazania różnorodności metod pracy aktorskiej i stylów gry na przykładzie jednej wybitnej niemieckiej aktorki młodszego pokolenia – Katji Bürkle. Dorota Jarząbek-Wasyl zastanawia się nad konsekwencjami obsadzania aktorów przedwojennego pokolenia w spektaklach młodych reżyserów. Tekst Tadeusza Kornasia skupia się na tak zwanym aktorze postgrotowskim. Florian Malzacher portretuje twórczość choreografki, reżyserki, lalkarki i performerki Gisèle Vienne. Piotr Olkusz bada, jakie możliwości daje aktorom współczesny dramat. Kończący tom tekst Kathariny Schmitt analizuje zaś grę spojrzeń między wykonawcą a widzem, która okazuje się esencją sztuki teatru.
Anna R. Burzyńska

PAMIĘTNIK TEATRALNY 2013, Z. 1
Dwa jubileusze

W zeszłym roku minęło sześćdziesiąt lat od założenia „Pamiętnika Teatralnego”. Piętnastego października 2012 odbyła się jubileuszowa konferencja, w której uczestniczyli najwybitniejsi polscy teatrolodzy. [...] Na początku roku 2013 osiemdziesiąt lat ukończył nasz redaktor naczelny prof. dr hab. Edward Krasiński. Instytut Sztuki PAN zorganizował jubileuszowe spotkanie, które dostarczyło nam kolejnych materiałów do niniejszego zeszytu. Z okazji stulecia Teatru Polskiego w Warszawie ogłaszamy tekst dotyczący zrealizowanych tam inscenizacji Hamleta. Oprócz tego prezentujemy artykuł o instrumentach muzycznych w spektaklach Jerzego Grzegorzewskiego oraz dwie publikacje przypominające Tadeusza Świątka.

PAMIĘTNIK TEATRALNY 2013, Z. 2
Teatr staropolski w dziesiątą rocznicę śmierci Juliana Lewańskiego

[...] Zeszyt otwierają rozprawy związane z teorią teatru i zagadnieniami metodologicznymi. Ich autorzy z jednej strony przywołują warsztat profesora Lewańskiego, najwybitniejszego historyka teatru staropolskiego, z drugiej – przedstawiają własne propozycje. Kolejne artykuły są poświęcone szczegółowym zagadnieniom historycznym (rola animowanych rzeźb w ceremoniach liturgicznych, problem pojęcia reżyserii w odniesieniu do spektakli Wojciecha Bogusławskiego). W zeszycie znalazły się też teksty poświęcone dwudziestowiecznym inscenizatorom dawnego teatru oraz recenzja książki Tadeusza Kornasia, poświęconej Scholi Teatru Węgajty.
Redakcja „Pamiętnika Teatralnego”

 

WARSZTATY

WIELKA PODRÓŻ ŚLADAMI TATUSIA MUMINKA
gra planszowa na żywo

Lubisz grać w gry planszowe? Zagraj więc z Muminkami – na żywo! „Wielka podróż śladami Tatusia Muminka” to baśniowa szansa na przeżycie niezwykłych przygód, takich jak te, które stały się udziałem Tatusia Muminka. To też niepowtarzalna okazja, by zagrać w grę planszową – na żywo! Przyczep Muminkowy ogonek, rzuć kostką i ruszaj na podbój świata! „Gra planszowa na żywo” została oparta na powieści Tove Jansson Pamiętniki tatusia Muminka. Uczestnicy gry nie używają pionków – sami przemierzają kolejne pola. Czekają ich rozmaite przygody – zabawne, zaskakujące i mrożące krew w żyłach. Na olbrzymich rozmiarów planszy wszyscy przeżywają to, co spotkało za młodu Tatusia Muminka i jego przyjaciół. Celem jest dotarcie do miejsca, o którym marzy każdy Muminek i każde dziecko: do Domu Muminków.

Każdy uczestnik gry zostanie wyposażony w magiczny podróżniczy amulet: Muminkowy ogonek. Grę poprowadzą Barbara Popiel i Magdalena Gardas.

SŁODKA CYTRYNKA / MANUFAKTURA SŁODYCZY
otwarte warsztaty robienia lizaków

Produkujemy wyłącznie ręcznie zdrowe słodycze. Początki naszego zamiłowania do cukierków i lizaków sięgają czasów naszej praprababci Franciszki, na której przepisach opieramy nasze łakocie. Najstarszy przepis ma ponad 120 lat! Nie ma dla nas rzeczy niemożliwych do zrobienia. Każdy pomysł i każde zamówienie traktujemy z taką samą pieczołowitością i zaangażowaniem w myśl mądrej zasady, żeby traktować innych tak, jak samemu chce się być traktowanym. Słodko zapraszamy!
Słodka Cytrynka / Manufaktura Słodyczy

WSZYSTKIE MAŁE ZWIERZĄTKA WIĄŻĄ KOKARDKĘ NA OGONIE
warsztaty muzyczne

Niepowtarzalna okazja, by stworzyć wspólnie aranżację piosenki, którą Włóczykij zwykł wygrywać sobie na organkach. Każdy może stać się kompozytorem! Piosenkę o zwierzątkach wytupiemy, wystukamy i wybębnimy!

Podczas zajęć dzieci nauczą się podstaw gry na djembe i bum bum rurkach. Warsztaty poprowadzi Bogdan Kulik – właściciel firmy Centrum Rozwoju Umiejętności (działalność Centrum jest związana z prowadzeniem szerokiej gamy warsztatów i pokazów gry na bębnach afro-kubańskich – warsztatów towarzyszących eventom, imprezom plenerowym, nauką gry na bębnach dla dzieci, młodzieży i dorosłych, oprawą muzyczną do wydarzeń kulturalnych).

PLEĆ, PLECIUGO!
warsztaty plastyczne

Teatr Lalek „Pleciuga” zaprasza na warsztaty plastyczne Pleć, Pleciugo!, podczas których będzie można stworzyć własną, oryginalną lalkę teatralną – na pewno przyda się ona do wiosennych zabaw. Warsztaty poprowadzą pracownicy pracowni plastycznej Pleciugi.

CIĄG DALSZY NASTĄPI
scenariuszopisanie dla dzieci i młodzieży

... i co było dalej? Każdy, kto czytał opowieści o Muminkach, zastanawia się: „co było dalej?”. Podczas zajęć ze scenariuszopisania dzieci będą mogły puścić wodze fantazji i powymyślać niestworzone historie związane z poszczególnymi bohaterami występującymi w najnowszym przedstawieniu Teatru Lalek „Pleciuga” – Pamiętniki Tatusia Muminka. Zajęcia będą dotyczyć nabywania oraz kształcenia podstawowych umiejętności w pisaniu scenariusza.

Zwieńczeniem warsztatu będzie odczytanie scenariuszy przez poszczególne grupy, z podziałem na role. Warsztaty poprowadzi Anna Nowicka – reżyser teatralny.

SPACER CZAROWNICY
warsztaty twórcze

Dolina Muminków to miejsce pełne tajemniczych zakamarków i różnorakich stworów, które ją zamieszkują. Spotkamy się, aby wspólnie odkrywać tę wyjątkową krainę i poznawać jej mieszkańców. Będziemy wędrować palcem po mapie i stworzymy wyjątkowy atlas i przewodnik po Dolinie Muminków, dzięki którym czarownica na pewno nie zgubi się podczas swojego spaceru. Warsztaty poprowadzą Karolina Machowicz i Joanna Wojtarowicz z Fundacji Droga Wolna.

 

WYSTAWA
TOVE JANSSON. OPOWIEŚCI Z DOLINY MUMINKÓW

28 marca – 6 kwietnia 2014, foyer Teatru Lalek „Pleciuga”

Tove Jansson (1914-2001) – malarka, ilustratorka, pisarka i twórczyni ukochanych przez dzieci i dorosłych książek o Muminkach. Stała się jedną z najważniejszych artystek fińskiej sztuki wizualnej w okresie powojennego złotego wieku modernizmu. Chciała tworzyć sztukę na swoich własnych warunkach – tylko niewielu artystom udało się tego dokonać z taką oryginalnością.

Wychowywała się w rodzinie artystycznej. Jej ojciec, rzeźbiarz Viktor Jansson, zawsze miał nadzieję, że córka również wyrośnie na artystkę. Rzeczywiście, obserwując i ucząc się od rodziców, Tove poszła za ich przykładem i zrobiła karierę jako pisarka, malarka, graficzka, karykaturzystka i twórczyni komiksów.

Zadebiutowała jako graficzka prasowa w 1928 roku – miała wtedy niespełna 14 lat. Później studiowała malarstwo w Sztokholmie, Helsinkach i Paryżu. Pierwszy raz wzięła udział w wystawie w 1933 roku i wtedy też wydała pierwszą książkę z własnymi ilustracjami. W latach czterdziestych XX wieku zaczęła pisać i publikować utwory w różnych periodykach. Jesienią 1945 roku wyszła drukiem pierwsza część Muminkowej sagi: Małe trolle i duża powódź. Po dwóch kolejnych powieściach – Komecie nad Doliną Muminków (1946) i W Dolinie Muminków (1948) – pisarka zyskała ogromną popularność, a jej bohaterowie na stałe zagościli w domach i sercach czytelników.

Jansson niestrudzenie przekształcała i rozszerzała swoją sztukę ekspresji do ostatnich lat życia. Jej prace są odzwierciedleniem całej filozofii życia, wywołują entuzjastyczne reakcje dzieci i dorosłych we wszystkich krajach.

Ogromny sukces międzynarodowy Jansson sprawił, że jest jedną z najbardziej znanych fińskich artystek na świecie. Rok 2014, z okazji 100-lecia urodzin Jansson, daje kolejną okazję do nowego spojrzenia na dzieło jej całego życia.

Z tej okazji w trasę po Polsce rusza wystawa przedstawiającą sztukę i życie Tove z różnych perspektyw.
(materiały promocyjne organizatorów)

 

SCHLOSS BRÖLLIN ZAPRASZA
The Working Party i ledestra
plataplata
Wędrowcy

miejsce: 13 kwietnia 2014, godz. 15.00, Schloss Bröllin

The Working Party i ledestra
SPADOCHRONY RATUNKOWE

Historie przeżyte, opowiedziane i usłyszane. Przybliżają scenę zbrodni. W projekcie biorą udział mieszkańcy dzielnic Dierkow i Toitenwinkel w Rostocku, między innymi młodzież, chóry, kluby seniorów, lokalni historycy, działacze i uchodźcy. Zbieramy historie ludzi, w przypadku których zasadę ochrony praw człowieka nie zawsze uważano za oczywistość. Opowieści dotyczą domu, pracy, migracji, wysiedlenia i poszukiwania szczęścia. Zapraszamy do wysłuchania dźwiękowych kolaży i obejrzenia scen odgrywanych przez profesjonalnych aktorów, jak również krótkich występów prezentowanych przez uczestników projektu. Ścieżka wiodąca przez życie innych ludzi zakończy się w miejscu, w którym Mehmet Turgut został zabity w 2004 roku przez neonazistowską grupę terrorystyczną NSU.

Projekt przygotowany przez The Working Party & ledestra, przeprowadzony ze wsparciem Fonds darstellende Künste, miasta Rostock, Amadeu Antonio Foundation i Schloss Bröllin.
(materiał promocyjny twórców)

plataplata
I AM (NOT) I

występują: Lisann Behm, Nora Decker, Matthias Jochmann, Frederike Malke, Anna Ortmann

Kilkoro performerów mówi o sobie, odtwarza codzienne sytuacje niczym własną fantazję, podważa to, czego większość z nas jest pewna: JA. PRAWDZIWE JA przestaje być oczywiste, porusza się pomiędzy tym, co rzeczywiste, a tym, co fikcyjne. Media społecznościowe, służby specjalne i przemysł chcą 59 wiedzieć o nas wszystko. Co więc zobaczysz, patrząc na znajdujące się na scenie trzy kobiety, z których każdą mówi o SOBIE, nie rozróżniając pomiędzy sobą? O jednej czy trzech osobach? Założona w 2011 roku berlińska grupa plataplata zajmuje się działaniami scenicznymi. Stara się używać wszystkich możliwych środków teatralnych, wykorzystuje też swoje doświadczenia związane z teatrem dramatycznym i teatrem lalek, performancem, tańcem, instalacjami wideo, świetlnymi, dźwiękowymi i przestrzennymi, dramaturgią i scenografią.
(materiał promocyjny twórców)

WĘDROWCY
koncert

występują: Jacek Hałas (akordeon, lira korbowa, śpiew, telenka, drumla), Alicja Choromańska-Hałas (baraban, gordon), Maciej Filipczuk (skrzypce, altówka) Podróż w czasie i przestrzeni, śladami wiejskich grajków, odpustowych śpiewaków, cygańskich taborów, klezmerskich orkiestr i wołoskich pasterzy – nomadów wschodnich rubieży. Piękna muzyka instrumentalna na akordeon, lirę korbową, skrzypce, bęben, go rdon, pasterskie flety i drumle. Ludowe piosenki o miłości, życiu i śmierci. Wędrowcy to wynik spotkań z autentycznymi muzykantami, twórczego podejścia do archiwaliów i znalezisk etnomuzykologicznych oraz wieloletniej praktyki wykonawczej, doprawionych szczyptą szaleństwa i kroplą melancholii.
(materiał promocyjny twórców)