Sugestia, aby Will Todd napisał oprawę Mszy w stylu jazzowym, wyszła od Davida Temple, dyrygenta chóru Hertfordshire, który wcześniej zamówił jedno z oratoriów Todda, ale znał jego działalność jako muzyka jazzowego. Pomimo niepewności, czy potrafi z powodzeniem łączyć tak różne formy muzyczne, Will Todd podjął się tego zlecenia i napisał to, co pierwotnie nazywano jego „mszą jazzową”.
Mass in Blue, jak zaczęto ją nazywać, odniosła natychmiastowy sukces zarówno wśród chórów, jak i publiczności. Dzieło to ma obecnie ugruntowaną pozycję pośród repertuaru chóralnego.
Tajemnica sukcesu tkwi w wierności dwóm bardzo różnym tradycjom muzycznym: śpiewanej Mszy, jednej z najstarszych form muzyki europejskiej, której ewolucja rzeczywiście współgra z rozwojem muzyki klasycznej, jaką znamy, oraz bluesowi, odrębnej formie muzyki afroamerykańskiej, która zyskała rozgłos w XIX wieku i utorowała drogę jazzowi.
Msza Willa Todda trzyma się tekstu i tradycyjnego podziału na sześć części śpiewanej Mszy katolickiej. Jego jedyne znaczące odejście ma miejsce na samym końcu, gdzie słowa „Dona nobis pacem” („Udziel nam pokoju”) zachęcają do cichego zakończenia więcej rezygnacji niż triumfu. Odchodzi od zwyczaju, wracając do Credo, gdzie słowa potwierdzają wiarę w zmartwychwstanie umarłych i życie wieczne. Daje to satysfakcjonujące zakończenie, nie powodując, że muzyka jest sprzeczna ze znaczeniem słów.
W kompozycji Willa Todda obecnych jest zatem wiele cech „bluesowych” „Mszy w kolorze niebieskim”, takich jak synkopa i wirtuozowskie „improwizacyjne” śpiewy sopranu solo. Mniej oczywiste jest to, że muzyka bluesowa ma tendencję do używania innej skali niż muzyka klasyczna. Muzyka klasyczna ma tonację durową i molową, każda z siedmioma nutami, podczas gdy muzyka „bluesowa” opiera się na prostszej skali pięciotonowej („pentatoniki”). Co ciekawe, ta pięciodźwiękowa skala występuje również w tradycyjnej muzyce ludowej Wysp Brytyjskich, Ameryki Północnej i innych krajów.
Wykonawcy:
Chór Akademicki im. prof. Jana Szyrockiego ZUT w Szczecinie
Mateusz Lipiński – perkusja
Paweł Rozmarynowski – bas
Tomasz Licak – saksofon
Katarzyna Ganczarska – fortepian
Jola Szczepaniak – wokal
Szymon Wyrzykowski – dyrygent
Komentarze
0