Organizatorzy zapraszają na koncert realizowany w ramach Międzynarodowego Festiwalu „Muzyczna Podróż Śladami Grünebergów”.
Podstawowym celem przedsięwzięcia jest przypomnienie dokonań jednego z najbardziej znanych europejskich rodów organmistrzów – Grünebergów i próba przywrócenia świetności brzmienia zabytkowym instrumentom, które przed laty zbudowali bohaterowie muzycznej podróży.
Historia rodziny produkującej w XVIII, XIX i XX wieku cenione na świecie organy zaczyna się od urodzonego ok. 1720 roku Philippa Wilhelma Grüneberga – organmistrza i organisty z Białogardu. Jej najsłynniejszym przedstawicielem był Carl Barnim Theodor Grüneberg, który w roku 1854 założył własną firmę Orgelbauanstalt B. Grüneberg Stettin Große Domstraße 24 (obecnie ul. Farna).
Gwiazdą festiwalowego koncertu będą w najbliższą niedzielę organy z kościoła pw. św. Ducha w Szczecinie-Zdrojach, bowiem niedawno odkryto zagmatwaną historię tego instrumentu, który zmieni podawane wcześniej informacje na jego temat. Niesamowite losy tego aerofonu klawiszowego mogą się stać nieplanowym „chwytem" promującym rodzinę Grünebergów.
Jak się bowiem okazało, przekazywana mediom i wielokrotnie powtarzana przez prof. Bohdana Boguszewskiego informacja, że jakoby odrestaurowany w 2015 roku instrument ze Zdrojów ma 120 lat była nieprawdziwa. Gdy pytano muzyka o tabliczkę umocowaną nad klawiaturą z napisem: No 60-B. Grüneberg-Stettin 1862, wówczas padała odpowiedź: „...ktoś ją doczepił, przykleił do instrumentu w Zdrojach itd. itp.".
Prawda okazała się zupełnie inna. Dzieło firmy „Barnim Grüneberg opus 60, 1862” – to najstarsze działające w Szczecinie organy Grüneberga. Zbudowano je w roku 1862 dla kościoła w Gryfinie, gdzie zagrały po raz pierwszy w 1863 roku. W 1983 roku zostały przeniesione do Finkenwalde (obecnie Zdroje). Ich ponowne zamontowanie, ustawienie brzmienia i strojenie nadzorował sam mistrz Barnim. 10 września 1893 roku dźwięki instrumentu uświetniły mszę erygującą nową parafię ewangelicką. Tak więc dzieło nr 60 rozpoczęło swoje drugie życie, a szczeciński organmistrz przystąpił do pracy nad gryfińskim instrumentem, którego zapisał pod numerem 383 Greifenhagen. Zatem wracamy do intrygującej szczecinian tabliczki. Nikt jej nie doczepiał, nie przyklejał, jest po prostu oryginalna, a my będziemy mieli okazję do tego, by podczas festiwalowego koncertu 21.sierpnia 2022, o godzinie 19.30 uroczyście ogłosić i świętować – 160-rocznicę powstania zabytku z kościoła w Zdrojach.
Wydarzenie uświetnią prof. Tomasz Adam Nowak – organista z Niemiec, a także Carlos Peña Montoya – harfista z Kostaryki. Artyści przedstawią m.in. następujący program:
George Frideric Haendel (1685-1759)
Koncert B-dur, op. 4 nr 6*
Andante-Allegro – Larghetto – Allegro moderato
Wyk. Carlos Peña Montoya, Tomasz Adam Nowak
Chaconne G-dur HWV 435
Wyk. Tomasz Adam Nowak
Carlos Salzedo (1885–1961)
Piosenka w nocy
Wyk. Carlos Peña Montoya
Maurice Ravel (1875–1937)
„Bajki babci gąski“*
Pawana śpiącej królewny
Brzydulka, cesarzowa pagód
Zaczarowany ogród
Wyk. Carlos Peña Montoya, Tomasz Adam Nowak
Tomasz Adam Nowak (ur. 1962)
Improwizacja na podany temat
Wyk. Tomasz Adam Nowak
Maurice Ravel (1875–1937)
Introduction et Allegro
na harfę, flet, klarnet i kwartet*
Wyk. Carlos Peña Montoya, Tomasz Adam Nowak
* Opracowanie na organy i harfę: Tomasz A. Nowak
Komentarze
0