Jako pierwsza sięgnęła po teksty młodych dramaturgów, poruszające ważne problemy społeczne. Maciej Nowak we wstępie do „Wątroba. Słownik polskiego teatru po 1997 roku” (Warszawa 2010) – uzasadniając tytuł tej publikacji, pisze: „Nie jest to […] wątroba przypadkowa. Pochodzi ze sztuki Wernera Szwaba „Zagłada ludu albo moja wątroba jest bez sensu”, wyreżyserowanej przez Annę Augustynowicz. […] To jedna z pierwszych inscenizacji nurtu obdarzonego wkrótce mianem „nowego teatru” […] Jej „Młoda śmierć” z roku 1996 otworzyła polski teatr na tematykę społeczną […] ”. Podkreślana często przez reżyserkę zarówno społeczna rola teatru, jak i jego zdolność do podejmowania dialogu z publicznością na tematy trudne, ale bliskie człowiekowi, przy zachowaniu wysokiego poziomu dyskusji - są charakterystyczne dla całej jej twórczości.
Świętując w Szczecinie dwudziestolecie pracy artystycznej Anny Augustynowicz, pragniemy zaprosić Państwa do rozmowy nie tylko o jej teatrze, ale i z jej teatrem. Podczas czterech dni jubileuszowych prezentacji zobaczymy wybrane spektakle zrealizowane przez reżyserkę na scenach szczecińskich, w kraju oraz dla Teatru Telewizji. Pokazom będą towarzyszyły panele dyskusyjne oraz konferencja naukowa z udziałem krytyków, teatrologów i twórców teatru, organizowana przez Uniwersytet Szczeciński, który wyda także monografię twórczości Anny Augustynowicz autorstwa prof. Roberta Cieślaka. Ponadto odbędzie się koncert muzyki Jacka Wierzchowskiego, artysty od lat komponującego dla Anny Augustynowicz, oraz wystawa zdjęć oddająca charakterystyczną estetykę jej przedstawień.
Niech wszystkie te wydarzenia będą okazją do wspólnej refleksji nad fenomenem pracy Anny Augustynowicz. Niech będą prawdziwym świętem teatru. Zapraszamy do uczestnictwa!
Projekt dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego
KALENDARIUM
15.12 czwartek
godz.10.00
Konferencja naukowa
miejsce: Uniwersytet Szczeciński
godz. 18.00
Teatr Telewizji - „Toksyny”
miejsce: Studio S-1 Polskiego Radia Szczecin
godz. 20.00
Teatr Telewizji - „Naczelny”
miejsce: Studio S-1 Polskiego Radia Szczecin
godz. 18.00 i 20.00
Teatr Lalek Pleciuga, Szczecin - „Co się dzieje z modlitwami niegrzecznych dzieci?”
miejsce: Teatr Lalek Pleciuga, Sala Kameralna
16.12 piątek
godz.10.00
Konferencja naukowa
miejsce: Uniwersytet Szczeciński
godz. 13.00
Prezentacja książki „Teatr Anny Augustynowicz”
miejsce: Uniwersytet Szczeciński
godz. 17.00
Teatr Telewizji - „Febe, wróć”
miejsce: Studio S-1 Polskiego Radia Szczecin
godz. 19.00
Teatr Wybrzeże, Gdańsk - „Pieszo”
miejsce: Teatr Współczesny, Duża Scena
Wystawa
miejsce: Teatr Współczesny, foyer
godz. 20.45
Panel teatrologiczny
miejsce: Teatr Współczesny, Malarnia
17.12 sobota
godz.18.00
Panel krytyczny
miejsce: Teatr Współczesny, Malarnia
godz. 20.00
Och-Teatr, Warszawa - „W małym dworku””
miejsce: Teatr Współczesny, Duża Scena
18.12 niedziela
godz. 17.00
Koncert muzyki teatralnej Jacka Wierzchowskiego
miejsce: Studio S-1 Polskiego Radia Szczecin
godz.19.00
Teatr Współczesny, Szczecin - „Migrena”
miejsce: Teatr Współczesny, Duża Scena
godz. 21.15
Panel artystyczny
miejsce: Teatr Współczesny, małe foyer
Uroczyste zakończenie projektu
SPEKTAKLE
Teatr Lalek Pleciuga, Szczecin
Aneta Wróbel
Co się dzieje z modlitwami niegrzecznych dzieci?
reżyseria: Anna Augustynowicz
scenografia: Marek Braun
muzyka: Jacek Ostaszewski
Niezwykłe przedstawienie zrealizowane na podstawie sztuki osiemnastoletniej autorki. Widzowie - siedząc tyłem do aktorów, obserwują sceniczny świat w lustrze, widząc tym samym siebie nawzajem.I tak wszyscy muszą stanąć twarzą w twarz z problemami, których rozwiązanie pozostaje naszą indywidualną koniecznością. Bo chyba wszyscy potrzebujemy dziś „dwa razy więcej miłości”.
obsada: Mirosław Kucharski, Dariusz Kamiński, Krzysztof Tarasiuk, Janusz Słomiński, Zbigniew Wilczyński, Przemysław Żychowski, Zbigniew Niecikowski
prapremiera: luty 2000
spektakl trwa: 60 minut
Teatr Wybrzeże, Gdańsk
Sławomir Mrożek
Pieszo
reżyseria: Anna Augustynowicz
scenografia: Marek Braun
kostiumy: Wanda Kowalska
reżyseria świateł: Krzysztof Sendke
dźwięk: Jacek Wierzchowski
asystent reżysera: Dorota Androsz
Anty-POPIÓŁ I DIAMENT – tak nazwano ten dramat blisko 30 lat temu. Opublikowana przez Mrożka w 1980 roku sztuka opisuje w realistyczny, wręcz okrutny sposób, przełomowy moment w dziejach Polski - ostatnie chwile II wojny światowej i pierwsze dni w nowej, komunistycznej rzeczywistości. Jej bohaterowie idą - dosłownie, za posuwającym się frontem, i w przenośni, za "parowozem" historii, zderzając się z nową, powojenną rzeczywistością.
Anna Augustynowicz o spektaklu:
Mrożek pyta o przestrzeń, którą dziedziczymy "wchodząc w ojcowskie buty". O mentalność rozpiętą między Wschodem a Zachodem. O społeczeństwo skazane na przeszłość i wygnane w przyszłość. O bohatera dramatu pozbawionego czasu teraźniejszego. „Pieszo” pyta o porządek świata.
„Wszyscy grają tu znakomicie! Jako Superiusz intrygujący Mirosław Baka, zabawny, gdy na jednym oddechu sypie piętrowe przekleństwo. Dorota Kolak przyzwyczaiła nas, że co rola to perełka. Na szczególne wyróżnienie zasługuje Syn - Piotr Domalewski, śpiewający piosenki, które budują odrealniony nastrój przedstawienia.”
Grażyna Antoniewicz, „Dziennik Bałtycki”
„Anna Augustynowicz znacznie skróciła tę opowieść. Nadała jej wymiar uniwersalny i beckettowski ton.”
Jan Bończa Szabłowski, „Rzeczpospolita”
obsada:
Dziewczyna: Dorota Androsz
Superiusz: Mirosław Baka
Baba: Monika Chomicka-Szymaniak
Grajek: Piotr Chys
Syn: Piotr Domalewski
Nauczyciel: Grzegorz Falkowski
Ojciec: Grzegorz Gzyl
Pani: Dorota Kolak
Drab: Krystian Wieczorek/ Michał Kowalski
Porucznik Zieliński: Hubert Zduniak
premiera: 5 czerwca 2009
spektakl trwa: 75 minut
Och-Teatr Fundacja Krystyny Jandy na rzecz kultury, Warszawa
Stanisław Ignacy Witkiewicz
W małym dworku
Sztuka w trzech aktach z 1921 r.
reżyseria: Anna Augustynowicz
scenografia: Marek Braun
kostiumy: Wanda Kowalska
światło: Krzysztof Sendke
producent wykonawczy: Magdalena Kłosińska
„W małym dworku” Witkacego to komedia z czterema trupami w tle, celna parodia teatru dziewiętnastowiecznego. Autor - w rzeczywistości kryzysu gospodarczego i moralnego - bawi się wątkiem „romantycznych” kochanków, „romantycznych” poetów, światem zjaw pomieszanym ze światem żywych. Pisze nowoczesny utwór dramatyczny, w którym świadomość gry jego bohaterów nie jest w stanie uchronić ich przed desperacką dążnością do samounicestwienia. Cztery trupy w finale ojciec – matka („król – królowa”) razem z potomstwem, dają początek „nowemu światu”. Poczucie „tragicznej winy” prędko znajduje ukojenie w pogrzebowym rytuale, a służący – żałobnicy zapraszają nowych „Państwa” do nowego „dance macabre”.
obsada:
Ojciec – Diapanazy Nibek: Maciej Wierzbicki/Janusz Chabior
Jego córki
Zosia: Anna Smołowik
Amelka: Anna Moskal
Kuzyn – Jęzory Pasiukowski: Mariusz Drężek
Aneta Wasiewiczówna: Iza Kuna
Widmo Matki – Anastazji Nibek: Maria Seweryn
Kozdroń: Arkadiusz Janiczek
Józef Maszejko: Szymon Kuśmider
Kucharka – Urszula Stechło: Barbara Kurzaj
Chłopiec Kuchenny – Marceli Stęporek: Borys Jaźnicki
premiera: 17 czerwca 2011
Teatr Współczesny, Szczecin
Antonina Grzegorzewska
Migrena
reżyseria: Anna Augustynowicz
muzyka: Jacek Wierzchowski
scenografia: Marek Braun
kostiumy: Wanda Kowalska
reżyseria światła: Krzysztof Sendke
„Migrena” to dramat o kobietach i o macierzyństwie, inspirowany opowiadaniem norweskiej noblistki - Sigrid Undset, napisany przez Antoninę Grzegorzewską z myślą o reżyser Annie Augustynowicz. Mocny język i wyraziste obrazy spektaklu towarzyszą fabułę pełną emocji, miłości, okrucieństwa, instynktu, nieokiełznanego pożądania i kobiecej bezradności wobec męskiego świata. Funny porzuca swoje dziecko, by po jakimś czasie się o nie upomnieć. Nie jest ona jednak przykładną matką. Co stanie się z dzieckiem i obiema rodzinami?
Spektakl uznany został przez tygodnik „Przekrój” za jedno z 6 najlepszych przedstawień 2010 roku w Polsce.
obsada:
Helena: Anna Moskal (gościnnie)
Fanny: Małgorzata Klara
Johansen: Michał Lewandowski
Pani Erdahl: Ewa Sobiech
Żona Rzeźnika Maria Dąbrowska
Rzeźnik: Grzegorz Młudzik
Świnia 1: Magdalena Myszkiewicz
Świnia 2: Anna Januszewska
Świnia 3: Joanna Matuszak
Berg: Adam Kuzycz-Berezowski
Klientka: Barbara Biel
Doktor: Wiesław Orłowski
prapremiera: 13 lutego 2010
spektakl trwa: 105 minut
SPEKTAKLE TEATRU TELEWIZJI
Krzysztof Bizio
Toksyny
reżyseria: Anna Augustynowicz
zdjęcia: Petro Aleksowski
scenografia: Marek Braun
kostiumy: Wiganna Papina
muzyka: Zbigniew Szmatłoch
dźwięk: Piotr Podgórski
montaż: Jarosław Robert Rybicki
charakteryzacja: Wiganna Papina
kierownictwo produkcji: Krystyna Oleszczuk, Anna Włodarczyk
producent: Maciej Grzywaczewski
produkcja: Telewizja Polska (Program 2 TVP S.A.)
Klaustrofobiczne wnętrze wielkiego, podziemnego garażu. Utrzymane w chłodnym kolorze błękitu, prawie bezludne, niemal sterylne. Porządek tego miejsca burzy nieco pryzma piasku z wetkniętą weń łopatą, być może pamiątka porzuconych przed zakończeniem prac wykończeniowych, jego pustkę zaś - obecność samotnego, monologującego mężczyzny. Nie, to nie monolog. Starszy mężczyzna nie jest sam. Ma uważnego interlokutora - cierpliwego, nieprzerywającego w pół słowa. Kiedy wreszcie zobaczymy owego idealnego słuchacza, rzekome świadectwo niechlujstwa budowlanych nabierze złowróżbnego wyglądu świeżej mogiły. Młody człowiek grzecznie słucha przemowy, bo nie może odejść. Leży związany w bagażniku samochodu, a w oczy zagląda mu czarny wylot lufy pistoletu...
obsada: Sławomir Orzechowski (Mężczyzna starszy), Borys Szyc (Mężczyzna młodszy
w "o zabijaniu", "na zakończeniu"), Grzegorz Falkowski (Mężczyzna młodszy w "o kupowaniu"), Krzysztof Czeczot (Mężczyzna młodszy w "o samotności"), Wojciech Brzeziński (Mężczyzna młodszy w "o miłości)
premiera:12 października 2003
Stig Larsson
Naczelny
przekład: Mariusz Kalinowski
reżyseria: Anna Augustynowicz
zdjęcia: Tomasz Wert
scenografia, kostiumy: Marek Braun
muzyka: Jacek Ostaszewski
montaż: Sławomir Pultyn
charakteryzacja: Wiganna Papina
kierownictwo produkcji: Krystyna Naróg
producent: Maciej Grzywaczewski
produkcja: Telewizja Polska
Akcja sztuki toczy się w mieszkaniu Hansa i Anny, dwojga młodych ludzi, żyjących ze sobą w tzw. wolnym związku. Pewnego dnia niespodziewanie odwiedza ich Sven, dyrektor naczelny firmy, w której pracuje Hans. Stopniowo zachowanie gościa staje się coraz bardziej dziwne, wręcz prowokacyjne. Swoimi propozycjami, kierowanymi to do Anny, to do samego Hansa – boleśnie go upokarza. Wkrótce w mieszkaniu pojawia się Tage, brat Hansa, narkoman i bezrobotny z wyboru, żyjący z dnia na dzień. Gdy "Naczelny" niespodziewanie i w grubiański sposób relacjonuje, co zaszło przed jego przyjściem, rozjuszony Tage wyjmuje nóż. Perwersyjna gra zainicjowana przez Svena zamienia się w groźny koszmar. [PAT]
obsada: Jan Nowicki (Sven), Mirosław Baka (Hans), Beata Zygarlicka (Anna), Anna Moskal (Lena), Arkadiusz Buszko (Tage)
premiera: 2 kwietnia 2000
Michael Gow
Febe, wróć
przekład: Małgorzata Semil
scenariusz i reżyseria: Anna Augustynowicz
zdjęcia: Tomasz Wert
scenografia: Marek Braun
kostiumy: Wanda Kowalska
muzyka: Jacek Wierzchowski
dźwięk: Piotr Podgórski
montaż: Milenia Fiedler
charakteryzacja: Wiganna Papina
kierownictwo produkcji: Renata Łukasiak
produkcja: Telewizja Polska - Agencja Filmowa (dla Programu 2)
Młoda, wykształcona, zamożna para. Oboje mówią sporo, ale słuchają niewiele. Chyba nie mają na to dość czasu. Są zbyt zajęci własnymi sprawami. Choć żyją razem pod jednym dachem, a czasem nawet współżyją ze sobą - gdy znajdą wolną chwilę i uzgodnią: tutaj czy na górze? Emocjonalną pustkę wypełni pewnego dnia tytułowa Febe, pies przyjaciółki pani domu, czyniąc niemałe zamieszanie w uporządkowanej codzienności bohaterów. Czy Febe zdoła odmienić pochłoniętych tylko swoimi sprawami egoistów, czy potrafi ich uczłowieczyć?
obsada: Dominika Ostałowska (Helen), Borys Szyc (Frazer)
premiera: 11 grudnia 2005
KONCERT
Muzyka w procesie powstawania spektaklu, jak i w samym przedstawieniu, jest poważnym partnerem – energią, która pomaga przetransponować fizyczność sceny w metafizykę. Służy budowaniu przestrzeni między ludźmi albo ją dekonstruuje. Kiedy przestrzeń przedstawienia staje się harmonią, nie postrzegamy muzyki jako elementu dodanego. Staje się tożsama z przestrzenią. (…).
Anna Augustynowicz dla czasopisma „Teatr”
Z okazji jubileuszu Jacek Wierzchowski, stały współpracownik Anny Augustynowicz, przygotował koncert, na który złożą się rozpisane na orkiestrę utwory skomponowane do jej spektakli - w nowej aranżacji usłyszymy muzykę m.in. z: „Oskara i Pani Róży”, „Komicznej siły”, „Powrotu na pustynię”, „Migreny”. Koncert, przygotowany we współpracy z Łukaszem Górewiczem, wykonają: szczecińska Baltic Neopolis Orchestra, instrumentaliści Filharmonii Szczecińskiej oraz przyjaciele kompozytora.
WYSTAWA „Przestrzeń gry”
„Żeby słowo znalazło się na pierwszym planie, konieczna jest surowość przestrzeni gry. Chciałam wymazać niepotrzebne detale, zostawić tylko człowieka. (…) Nic nie ma. Zamarzył mi się "teatr bez teatru", bo dziś żyjemy w zbyt wielu teatrach rzeczywistości, otacza nas świat obrazów, wizualizowanych historii. Nasza wyobraźnia została zaśmiecona. Jeśli zatem próbujemy dotknąć sensu i celu gry, jaką ludzie fundują sobie na własne życzenie, to trzeba uwolnić scenę od nadmiaru obrazów. Tło powinno być czyste.”
Anna Augustynowicz w rozmowie z Łukaszem Drewniakiem ("Gra słowami gra w słowa", Dziennik nr 196)
Zapraszamy na wernisaż wystawy pt. „Przestrzeń gry”, prezentującej fotografie ze spektakli Anny Augustynowicz, zrealizowanych we współpracy ze scenografami: Markiem Braunem i Waldemarem Zawodzińskim, oraz kostiumologami: Wandą Kowalską i Ryszardem Kają. Zgromadzone fotosy dokumentują przemiany estetyki, charakterystycznej dla przedstawień reżyserki. Wystawę będzie można oglądać do …………. w ................ Potem zostanie przeniesiona do Galerii Prezydenckiej w Urzędzie Miasta Szczecin.
KONFERENCJA NAUKOWA „Teatr Anny Augustynowicz i jego konteksty”
Zakład Mediów i Komunikowania Instytutu Polonistyki i Kulturoznawstwa Uniwersytetu Szczecińskiego zaprasza w dniach 15-16 grudnia 2011 do udziału w konferencji naukowej „Teatr Anny Augustynowicz i jego konteksty”. Spotkanie to, poświęcone twórczości teatralnej wybitnej reżyserki, zaplanowaliśmy jako część obchodów 20. rocznicy jej pracy artystycznej w Teatrze Współczesnym w Szczecinie. Pragniemy, aby stała się ona okazją do badawczego spojrzenia na dwie twórcze dekady pracy Anny Augustynowicz.
Zaproszeni do udziału badacze teatru i dramatu przedstawią samodzielnie wybrane problemy badawcze. Dyskusja będzie toczyć się wokół kilku ogólnych wątków, takich jak estetyka sceny, wybory repertuarowe czy zespół aktorski, rozpatrywanych nie tylko przekrojowo, ale także w odniesieniu do wybranych realizacji. Punktem wspólnym pozostanie metoda twórcza Anny Augustynowicz, jej tożsamość reżyserska, rozpoznawalny język teatralny, współtworzony przez aktorów, scenografów, kostiumologów, kompozytorów i reżysera światła, a także w niemałym stopniu - przez autorów dramatów oraz tłumaczy.
Liczymy, że podejmowane podczas konferencji zagadnienia złożą się na pełny obraz Teatru Anny Augustynowicz, a zaprezentowane wypowiedzi przybiorą formę publikacji naukowej.
Opiekunem naukowym konferencji jest dr hab. prof. US Robert Cieślak, kierownik Zakładu Mediów i Komunikowania US. Komitet organizacyjny tworzą: mgr Katarzyna Sołtan, mgr Bartłomiej Florczak i mgr Paweł Gąsowski.
Szczegółowy program konferencji dostępny na stronie Teatru Współczesnego: www.wspolczesny.szczecin.pl
PANELE
W ramach projektu odbędą się trzy panele dyskusyjne: teatrologiczny, krytyczny
i artystyczny. Zapraszamy rozmowy na temat teatru Anny Augustynowicz. Panele poprowadzi dr hab. prof. US Robert Cieślak
16.12 /piątek/ godz. 20.45
miejsce: Malarnia
„Monochromatyczny Teatr Idei”? Twórczość reżyserska Anny Augustynowicz
w perspektywie teatrologicznej
Do udziału w panelu zostali zaproszeni teatrolodzy:
Krystyna Duniec, Mirosława Kozłowska, Małgorzata Sugiera, Zenon Butkiewicz,
Jan Ciechowicz
17.12 /sobota/ godz. 18.00
miejsce: Malarnia
„Rytmy i miejsca” – Teatr Anny Augustynowicz w oczach krytyków
Do udziału w panelu zostali zaproszeni krytycy: Inga Iwasiów, Łukasz Drewniak,
Maciej Nowak, Artur Daniel Liskowacki, Jacek Sieradzki
18.12 /niedziela/ godz. 21.15
miejsce: Teatr Współczesny, małe foyer
„Spotkanie –praca-zabawa” – głos mają współtwórcy przedstawień
Do udziału w panelu zostali zaproszeni twórcy teatralni: Wanda Kowalska,
Beata Zygarlicka, Krzysztof Bizio, Marek Braun, Bogusław Kierc, Jacek Ostaszewski,
Jacek Wierzchowski, Waldemar Zawodziński
ORGANIZATOR
Teatr Współczesny w Szczecinie
PATRONAT HONOROWY
Prezydent Miasta Szczecin
Instytut Teatralny ?
Rektor PWST w Krakowie
Rektor AS w Szczecinie
Rektor Uniwersytetu Szczecińskiego
PATRONAT MEDIALNY
Kurier Szczeciński
Infoludek.pl
TVP Szczecin
Polskie Radio Szczecin
Ams
Dialog
Polityka
TVP Kultura
Bluszcz
PARTNERZY
Radisson
Ładoga
TVT monitory reklamowe
Akademia Sztuki
Teatr Lalek „Pleciuga”
Uniwersytet Szczeciński
Projekt dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Partner Strategiczny Miasto Szczecin
Komentarze
0