Na przełomie lat 40-tych i 50-tych ubiegłego stulecia powstały pierwsze słynne jazzowe szkoły, takie jak Berklee College of Music. Dziś programy edukacji jazzowej na wyższych uczelniach funkcjonują w ponad 500. szkołach. Zanim jednak do tego doszło, przez dziesięciolecia edukacja jazzowa miała charakter nieformalny. Muzycy uczyli się od siebie nawzajem, chodząc na koncerty, biorąc prywatne lekcje lub podsłuchując jak ćwiczą inni.
Popularną formą stały się w latach 50-tych również tzw. Jazz Clinics, czyli nieformalne spotkania doświadczonych muzyków ze wszystkimi chcącymi chłonąć wiedzę na temat jazzowej improwizacji i aranżacji, która w tamtym czasie została już całkiem nieźle opisana w kilku ważnych dla historii muzyki publikacjach.
Ścieżki edukacji jazzowej były jednak czasem zupełnie nieoczywiste, jak choćby historia pewnego studenta, który zafascynowany Charlie Parkerem, przynosił do nowojorskich klubów takich jak Minton’s Playhouse aparaturę do nagrywania i ukrywał ją pod stołem, dzięki czemu „przez przypadek” udokumentował niesamowite solówki muzyków jazzowych, które do dziś są przedmiotem studiów młodych adeptów.
Warsztaty jazzowe z gościnnym udziałem doświadczonych muzyków są dziś bardzo życiodajną dla jazzu formą edukacji, pozwalają one skonfrontować swoje umiejętności z pochodzącymi z innych krajów i kultur muzykami. Również bardzo często podczas takich spotkań zawiązują się nowe współprace, projekty czy zespoły.
Tym razem koncert będzie podsumowaniem takich warsztatów, które specjalnie dla studentów jazzu na Akademii Sztuki w Szczecinie, poprowadzi duński perkusista Kasper Tom Christiansen.
Bilety dostępne na: https://www.biletomat.pl/bilety/inspektor-jass-szczecin-59546/
Komentarze
0