Gdzie i kiedy?
czwartek, 30 czerwca 2011, 16:00
Za ile?
sala ks. Bogusława X (wejście B, D), wstęp wolny
W znakomitym wykonaniu dzieła będziemy mogli wysłuchać Chóru Kameralnego A’VISTA pod dyrekcją Małgorzaty Opaluch oraz solistek: Barbary Tritt (sopran), Marty Osmańskiej (mezzosopran).

 

W programie: Stabat Mater G.B. Pergolesiego

 

Barbara Tritt -sopran

Marta Osmańska -mezzosopran

Joanna Bona - Głogowska-  fortepian

Ewa Szczerkowska- wiolonczela

Chór Kameralny A VISTA Zachodniopomorskiej Szkoły Biznesu w Szczecinie

Małgorzata Opaluch- dyrygent

BARBARA TRITT - sopran

Absolwentka Akademii Muzycznej w Poznaniu i Bydgoszczy na wydziale Instrumentalnym – specjalizacja flet oraz Wokalno-Aktorskim. Absolwentka a obecnie pedagog w Prywatnym Policealnym Studium Sztuki Wokalnej w Poznaniu. Od  roku akademickiego 2010-2011 pracuje jako wykładowca emisji głosu na Akademii Sztuki w Szczecinie. Brała udział w licznych Kursach Mistrzowskich prowadzonych przez wybitnych pedagogów śpiewu jak Halina Łukomska, Alisone Pearce, Ruth Holton, Ingrid Kremling, Paul Eswood, Claudio Desderi, Piotr Kusiewicz, Bożena Harasimowicz, Janisza Niziołka. W roku 2006/2007 studentka Opera Studio w Rzymie pod kierunkiem Renaty Scotto, Anny Vandi i Cesare Scartona.

Jako wokalistka prowadzi szeroką działalność koncertową. Ma w swoim dorobku posiada liczne wykonania partii solowej w dziełach kantatowo-oratoryjnych.

W sezonie artystycznym 2009-2010 debiutowała na scenie Opery Nova w Bydgoszczy wykonując główną partie w operze L’elisir d’amore G.Donizettiego oraz w Operze na Zamku w Szczecinie wykonując partie Tytanii z opery The Fairy Queen H.Purcella. W tej samej roli debiutowała na scenie Teatru Wielkiego im.S.Moniuszki w maju 2011r. Ma na swoim koncie również wykonania takich partii jak: Dydona z opery Dido&Aeneas H.Purcella Susanna z opery La nozze di Figaro oraz Fiordiligi z opery Cosi fan tutte.

W swoim dorobku koncertowym ma liczne recitale solowe w Polsce i za granicą /m.in. Szwajcaria, Portugalia/ Od 2007r. koncertuje z towarzyszeniem orkiestry Filharmonii opolskiej, orkiestry gliwickiej oraz Sinfonietty Polonia w cyklu koncertów karnawałowych. Występowała na wielu Ogólnopolskich
i Międzynarodowych Festiwalach m.in.w Trzęsaczu, Leżajsku, Kórniku, Wronkach.

 Jako wokalistka specjalizuje się także w wykonawstwie muzyki współczesnej wykonując partie solowe w dziełach sakralnych oraz cykle pieśni.

W roku 2009 otrzymała wyróżnienie na Konkursie-Turnieju Koczalskiego, Kurpińskiego i Karłowicza w Warszawie oraz nagrodę specjalną dla wyróżniającego się soprana na I Letniej Akademii w Gdańsku, natomiast w roku 2010 nagrodę specjalną dla najlepszego wokalisty podczas European Voice&Music Festival
w Karpaczu. W roku 2011 otrzymała 2 nagrodę na III Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym w Gdańsku.

 

MARTA OSMAŃSKA - mezzosopran:

               Do niedawna znana pod nazwiskiem Kundrowska. Uczennica III klasy klasycznego śpiewu solowego mgr Małgorzaty Wieland w Zespole Szkół Muzycznych im. Feliksa Nowowiejskiego w Szczecinie. Śpiewa od dziecka. Pierwsze spotkania z muzyką miały miejsce już w dzieciństwie, za sprawą muzyków w rodzinie. Marta grała początkowo na fortepianie, od zawsze jednak wiedziała, że to śpiewanie daje jej największą radość.  Swoje pierwsze dźwięki wyśpiewywała w zespole „Forte” prowadzonym przez Marka Wala przy DK „Słowianin”. Później została solistką muzyki rozrywkowej, jako uczennica Marka Wala,  i odnosiła liczne sukcesy, takie jak wyróżnienie specjalne za osobowość sceniczną w Międzynarodowym Konkursie Piosenki Turystycznej i Miłosnej w Moryniu, I miejsce w tym samym konkursie, III miejsce w Ogólnopolskim Festiwalu Kolęd i Pastorałek w Będzinie, I miejsce w konkursie piosenki ekologicznej „Ekomix” czy wielokrotne wyróżnienia w Przeglądzie Zespołów i Solistów Estradowych odbywającym się w Szczecinie.

              Dzięki swojej zawziętości i upartym dążeniu do postanowionych celów, Marta w wieku 16 lat rozpoczęła naukę w szkole muzycznej. Jako uczennica II klasy zaczęła odnosić sukcesy również w klasycznym śpiewie solowym. Jest zdobywczynią II miejsca w Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Giulio Perottiego odbywającego się w Ueckermünde oraz III miejsca w Ogólnopolskim Festiwalu Wokalnym im. Marii Stankowskiej w Olsztynie. Jest stypendystką miasta Szczecin.

              Ostatnimi osiągnięciami Marty jest zakwalifikowanie się do finału przesłuchań makroregionalnych 2012 w Warszawie oraz zakwalifikowanie się do eliminacji centralnych Ogólnopolskiej Olimpiady Artystycznej. Marta chętnie bierze udział w koncertach. Miała okazje prezentować swoje umiejętności uczestnicząc w koncercie charytatywnym na rzecz ofiar powodzi w Bogatyni, licznych koncertach promujących talenty szkoły oraz miasta Szczecin.

               Brała również udział w koncertach wykonując partie solowe w "Stabat Mater" G. B. Pergolesiego. Ostatnio występowała z Michałem Landowskim przy fortepianie w cyklu koncertów, prezentując cykl pieśni Roberta Schumanna „Miłość i życie kobiety”.

 

EWA SZCZERKOWSKA – wiolonczela


              Absolwentka Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu, filii w Szczecinie na wydziale Pedagogiki Instrumentalnej, w klasie wiolonczeli adiunkta Macieja Mazurka. Od czasu studiów prowadziła ożywioną działalność koncertową z kwartetem smyczkowym w Polsce, Danii i Niemczech.

 Przez wiele lat współpracowała z orkiestrą Pomorskiego Stowarzyszenia Instrumentalistów ,,Academia"  i Zespołem Wokalistów i Instrumentalistów ,,Camerata Nova". Ma w swym dorobku nagrania dla  TVP, niemieckiej rozgłośni NDR3 i wytwórni DUX. Jest pedagogiem szkół muzycznych w Goleniowie i Szczecinie. Z pasją i oddaniem zajmuje się nauczaniem i zgłębianiem muzyki kameralnej.

 

JOANNA BONA – GŁOGOWSKA – fortepian

 

Jest absolwentką  Akademii Muzycznej w Poznaniu Filia w Szczecinie. Studiowała fortepian u prof. Bogusława Rottermunda oraz dyrygenturę chóralną  pod okiem prof. Jana  Szyrockiego. Wpływ na jej rozwój artystyczny miała ponadto współpraca ze znakomitą szczecińską pianistką i klawesynistką Bogumiłą Lagun – Kuźmińską, przedstawicielem szkoły rosyjskiej Aleksym Kosenko oraz znanym w środowisku muzycznym bachologiem Sławomirem Gnatem.

Obecnie jest nauczycielką fortepianu i teorii muzyki. Gra w zespole kameralnym Trio Nuova Voce, od roku współpracuje jako akompaniatorka i wokalistka z chórem Zachodniopomorskiej Szkoły Biznesu A VISTA. Jest założycielką i dyrygentem chóru dziecięcego przy Szkole Podstawowej na Głebokim. Prywatnie spełnia się jako mama dwóch chłopców Mateusza i Ignasia.

W muzyce baroku fascynuje ją jej dwoistość: z jednej strony racjonalne podstawy zawarte w kontrapunkcie, z drugiej prowokująca do zabawy teatralność, wybujała afektywność  i przepych.

 

Chór Kameralny A VISTA Zachodniopomorskiej Szkoły Biznesu w Szczecinie

 

              Wyjątkowy zespół kobiet, które śpiewając wspólnie spełniają się muzycznie i rozwijają swoje umiejętności. Prowadzony przez Małgorzatę Opaluch zespół jest amatorskim zespołem wokalnym wykonującym muzykę  różnych epok i gatunków. W repertuarze posiadają klasykę chóralistyki, polską muzykę ludową, standardy muzyki rozrywkowej, filmowej, a także muzykę współczesną m.in. kompozycje Marka Jasińskiego.  Mają za sobą również wykonania  dużych form wokalno-instrumentalnych jak "Missa Rotna" B.P. Holbecha, "Carmina Burana" C. Orff'a, "Gloria" A. Vivaldiego czy pop -oratorium "Miłosierdzie Boże" Z.Małkowicza. Zespół jest członkiem Polskiego Związku Chórów i Orkiestr. Patronem Chóru jest Zachodniopomorska Szkoła Biznesu w Szczecinie.

 

MAŁGORZATA OPALUCH - dyrygent

              Absolwentka Akademii Muzycznej w Szczecinie w klasie dyrygenckiej prof. R. Handke oraz Akademii Muzycznej w Bydgoszczy (Podyplomowe Studium Emisji Głosu). Od czasu studiów pracuje jako pedagog , wykładowca akademicki, trener emisji głosu oraz koncertuje i uczestniczy w projektach artystycznych. Nieustannie rozwija swe umiejętności uczestnicząc w warsztatach i Kursach Mistrzowskich (Petera Holmana, flet traverso - klasa Małgorzaty Wojciechowskiej), flet prosty -Martin Hublow, taniec historyczny -Romana Agnel, biały głos - Anna Broda, warsztaty muzyki fletowej- irlandzki flet poprzeczny).

STABAT MATER

"Stabat Mater" stworzone przez włoskiego kompozytora Giovanniego Battistę Pergolesiego jest dziełem niezwykłym. Ujmuje melodyjnością i porusza ekspresją. Kompozytor w wieku zaledwie 26 lat stworzył jedno z największych arcydzieł muzyki pasyjnej w historii muzyki.

W opracowaniu Pergolesiego motywy słynnej  łacińskiej sekwencji, której tekst przypisywany jest franciszkaninowi Jacopone da Todi (lub św. Bonawenturze), wymaga od wykonawców wręcz instrumentalnego traktowania głosu, absolutnego wyczucia słowa oraz umiejętności podkreślenia momentów napięcia i odprężenia - niezbędnych dla wymalowania bogactwa tego barokowego retorycznego obrazu.

"Stabat Mater" stanowi kompozycję dojrzałą, dogłębnie przesyconą ekspresją warstwy muzycznej i słownej, gdzie przeplatające się brzmienia gryzących dysonansów i łagodnych konsonansów wypełniają od pierwszych taktów każdą z dwunastu części. Dzieje się tak zarówno w wirtuozowskich partiach solowych, duetach, częściach chóralnych oraz w warstwie instrumentalnej.

Dzieło zostało ukończone w 1736 r., na kilka dni przed śmiercią kompozytora.