Nocne życie muzyczne i taneczne Szczecina lat 1918–1933 stało na wysokim poziomie, czyniąc ze stolicy pomorskiej prowincji nader atrakcyjny ośrodek kulturalno-rozrywkowy przyciągający wybitnych artystów niemieckich i europejskich. Mnogość działających tu instytucji kultury i lokali rozrywkowych, jak teatry, kabarety, kina, restauracje, kawiarnie, winiarnie, bary czy wreszcie kombinaty gastronomiczno-towarzyskie, zwane „pałacami”, zapewniała mieszkańcom oraz przybyszom spoza miasta bogaty arsenał wieczornych wydarzeń – tak pożądanych w szalonej epoce Goldene Zwanziger.

Po zakończeniu Wielkiej Wojny ludzie pragnęli odreagować trudny czas – pomagały w tym muzyka i taniec. Wszelkie nowinki z zakresu nocnej rozrywki, docierające przede wszystkim z pobliskiego Berlina, trafiały w Szczecinie na podatny grunt. Pomorska aglomeracja szybko wytworzyła odpowiednią infrastrukturę i dysponowała właściwymi zasobami ludzkimi, by podążać za wszelkimi trendami błyskawicznie rozwijającej się branży rozrywkowej.

Prezentowana w Muzeum Narodowym w Szczecinie wystawa jest próbą ukazania nocnego życia muzycznego i tanecznego szczecinian w krótkim okresie istnienia Republiki Weimarskiej – demokratycznego państwa, którego liberalizm pozwolił na niespotykane dotąd wolności w różnych dziedzinach egzystencji niemieckiego społeczeństwa. Tytułowy charleston – jako rewolucyjny, żywiołowy, wyzwolony z konwenansów nowoczesny taniec przeszczepiony do Niemiec ze Stanów Zjednoczonych – jest tu umownym terminem dla wszystkiego, co zaistniało w latach 20. i na początku lat 30. na wieczornej scenie muzycznej i tanecznej w Szczecinie oraz dla spektrum zjawisk niemieckich i europejskich, mających wpływ na kształt lokalnej rozrywki.

Ekspozycja zabiera widza w podróż po najważniejszych szczecińskich instytucjach i nocnych lokalach muzycznych oraz tanecznych lat 1918–1933, prezentuje ich wieczorny repertuar i wystroje wnętrz, przybliża sylwetki działających w pomorskiej stolicy śpiewaków, muzyków, tancerzy. Opowiada o koncertujących w Szczecinie kapelach i orkiestrach – zarówno klasycznych, jak i rozrywkowych. Wystawa podejmuje również wątki dotyczące nocnego krajobrazu miasta, szczecińskiego karnawału, mody wieczorowej, prywatnych salonów muzycznych, licznie występujących w mieście szkół tańca nowoczesnego, a także urządzeń do reprodukowania muzyki – jak gramofony i odbiorniki radiowe, za pomocą których mieszkańcy grodu Gryfa mogli odtwarzać melodie na rodzinnych rautach lub domówkach u znajomych.

Dopełnieniem wystawy będą publikacja wydana przez Muzeum Narodowe w Szczecinie oraz wydarzenia towarzyszące: oprowadzania kuratorskie, wykłady tematyczne, koncert muzyczny, warsztaty tańca charleston oraz spotkanie taneczne i pokaz mody stylizowane na lata 20. i 30.