Zamkowe kino świętuje okrągły jubileusz! Urodzinowe wydarzenia podzielone zostały na dwie części. W pierwszej prezentowane będą klasyczne i ponadczasowe dzieła filmowe najwybitniejszych twórców światowego kina, takich jak Andrzej Munk, Wojciech Jerzy Has, Janusz Morgenstern, Michelangelo Antonioni, Agnieszka Holland, Krzysztof Kieślowski, Andrzej Wajda, Martin Scorsese i Oliver Stone. W finale urodzin będzie można obejrzeć przedpremierowo trzy znakomite tytuły, które już dziś budzą gorące, festiwalowe emocje.
60. URODZINY KINA ZAMEK W SZCZECINIE. CZĘŚĆ 1 - KLASYKA KINA
8-21 grudnia 2023
Kino Zamek (wejście A)
Bilety 18, 16 zł (ulgowy), 12 złotych (grupowy) do nabycia w kasach Zamku (kasa wejście A oraz kasa Centrum Informacji Kulturalnej i Turystycznej – wejście I) i online na zamek.szczecin.pl
PASAŻERKA
8 grudnia (piątek), godz. 17:30
dramat, Polska 1963 (62 min)
Reżyseria: Andrzej Munk
Obsada: Aleksandra Śląska, Anna Ciepielewska
W tłumie turystów zapełniających pokład transatlantyka znajduje się niemieckie małżeństwo, Walter i Liza. Oboje niewiele wiedzą o swej przeszłości, ale tworzą harmonijny związek. W jednym z portów, do których zawijają podczas rejsu, na statek wsiada kobieta, która przypomina Lizie kogoś, kogo poznała przed laty, służąc w kobiecych formacjach SS w Oświęcimiu. Falą wspomnień wraca do Lizy obozowa przeszłość, a wraz z nią pamięć o jednej z więźniarek, na której Liza wypróbowywała esesmańskie metody „wychowawcze”. Ale Marta, bo tak nazywała się więźniarka, nie dała się złamać. Wydawało się, że zginęła...
RĘKOPIS ZNALEZIONY W SARAGOSSIE
8 grudnia (piątek), godz. 19:00
dramat/kostiumowy, Polska 1964 (175 min)
Reżyseria: Wojciech Jerzy Has
Obsada: Zbigniew Cybulski, Iga Cembrzyńska, Elżbieta Czyżewska, Gustaw Holoubek
Stylowa komedia kostiumowa, awanturniczy film „płaszcza i szpady”, fantastyczna baśń z duchami, wisielcami, opętanymi księżniczkami – tak określano ten niezwykły film. Jego literackim pierwowzorem jest powieść osiemnastowiecznego poety, uczonego, filozofa, żołnierza, podróżnika i fantasty Jana Potockiego. Młody kapitan gwardii króla Hiszpanii, Alfons van Worden, podróżuje samotnie przez dzikie góry Sierra Morena. W czasie noclegu w ponurej gospodzie poznaje dwie mauretańskie księżniczki, które oznajmiają mu, że jako potomek potężnego rodu Gomelezów wybrany został do wielkich zadań. Przedtem musi jednak dowieść swej odwagi, prawości i honoru. Alfons staje się ośrodkiem niesamowitych wydarzeń, dręczą go opętani, wisielcy, prześladuje inkwizycja. W końcu trafia na zamek tajemniczego Kabalisty i przez wiele dni wysłuchuje jego dziwnych, wieloznacznych opowieści o jeszcze dziwniejszych zdarzeniach tego świata.
POWIĘKSZENIE (Blow-Up)
10 grudnia (niedziela), godz. 17:00
dramat, Wielka Brytania/Włochy/USA 1966 (111 min)
Reżyseria: Michelangelo Antonioni
Obsada: David Hemmings, Vanessa Redgrave, Sarah Miles
„Powiększenie” było pierwszym filmem Antonioniego zrealizowanym i rozgrywającym się poza rodzinnym krajem włoskiego reżysera. Akcja toczy się w Londynie, który stał się wówczas stolicą młodzieżowej mody i kultury oraz znakiem zmieniającej się obyczajowości. Bohaterem jest fotografik Thomas (David Hemmings). Tym samym znajdujemy się na ekranie jakby w środku owego „młodego miasta” i obcujemy z bohaterem, którego profesja jest zarazem symbolem opisywanej rzeczywistości, jak i przedmiotem powszechnych marzeń i pożądań. Fabuła jest bardziej dynamiczna niż w poprzednich filmach reżysera, opiera się na elementach dramaturgii zdarzeń i kina sensacyjnego. Na początku śledzimy Thomasa zarówno usiłującego podpatrywać ludzkie życie, jak i przeprowadzającego sesje zdjęciowe z modelkami. Potem obserwujemy go fotografującego z ukrycia parę zakochanych w parku. Przeciwko temu z dziwnym niepokojem i nazbyt gwałtownie reaguje sfotografowana dziewczyna (Vanessa Redgrave). Zaintrygowany bohater wywołuje w pracowni naświetlony film, dokonuje powiększeń i na ich podstawie przeprowadza swoiste śledztwo dokonując zdumiewającego odkrycia.
BONNIE I CLYDE
10 grudnia (niedziela), godz. 19:15
dramat/gangsterski, USA 1967 (111 min)
Reżyseria: Arthur Penn
Obsada: Warren Beatty, Faye Dunaway, Michael J. Pollard, Gene Hackman
Fabuła filmu została oparta na prawdziwych wydarzeniach. Zmieniający paradygmaty klasyk amerykańskiego kina, którego siła rażenia nadal odbija się w filmach sensacyjnych, dziesiątki lat po premierze. Bonnie Parker (Dunaway) jest kelnerką w małym miasteczku. Poznaje Clyde'a Barrowa (Beatty), drobnego przestępcę, tuż po jego wyjściu z więzienia. Wspólnie ruszają w podróż przez pogrążone w kryzysie Południe Stanów Zjednoczonych. Clyde Barrow i Bonnie Parker napadają na banki, zabijają i budzą sympatię — nigdy nie okradają słabych i biednych. Znaczona coraz bardziej krwawo brawurowa droga pary kochanków może mieć tylko jeden koniec. Romantyczny, wielopłaszczyznowy portret wyjętych spod prawa stworzył bezkompromisowy i niepokorny Arthur Penn.
MECHANICZNA POMARAŃCZA (A Clockwork Orange)
12 grudnia (wtorek), godz. 18:00
fantastycznonaukowy, Wielka Brytania/USA 1971 (136 min)
Reżyseria: Stanley Kubrick
Obsada: Malcolm McDowell, Patrick Magee, Michael Bates
Chuligan Alex doskonale się bawi kosztem innych: dokonuje rozbojów, gwałtów i kradzieży. Próba transformacji pozbawionego wszelkich zasad moralnych łobuza w porządnego obywatela poprzez brutalne pranie mózgu (nowatorską terapię) stała się osnową przerażającej wizji Kubricka zaczerpniętej z przełomowej powieści Anthony’ego Burgessa, osadzonej gdzieś w nieokreślonej przyszłości. Na ścieżkę dźwiękową filmu składają się m.in. utwory stworzone przez Wendy Carlos na syntezatorze Mooga i klasyki Beethovena. Nastrój osaczenia potęguje wyszukana scenografia utrzymana w duchu dekadenckiego pop-artu. Film wzbudzał ogromne kontrowersje od pierwszych pokazów. Moc oddziaływania filmu nie słabnie: do dziś „Mechaniczna pomarańcza” szokuje i pociąga jednocześnie.
TRZEBA ZABIĆ TĘ MIŁOŚĆ
13 grudnia (środa), godz. 18:00
dramat/kryminał, Polska 1972 (92 min)
Reżyseria: Janusz Morgenstern
Obsada: Jadwiga Jankowska-Cieślak, Andrzej Malec
Młodzi bohaterowie „Trzeba zabić tę miłość”, wchodząc w dorosłe życie, zetknęli się od razu z jego brutalnością, z nieuczciwością osób dojrzałych. I akceptują bez sprzeciwu zastane układy obyczajowe. Po premierze filmu podkreślano, że jest to jeden z nielicznych polskich obrazów bez zbędnego moralizatorstwa i ubarwiania przedstawiających rzeczywistą sytuację młodych ludzi na przełomie lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych. Początkowo miał nosić tytuł „Odliczanie czasu”. „Gdzieś startują rakiety na Księżyc. Odlicza się - trzy, dwa, jeden, zero... W miłości istnieje też ten moment odliczania czasu w dół. Od najwyższego napięcia uczuciowego - do zera. Od uniesienia do obojętności. Od nadziei do rezygnacji. Zero przy starcie w kosmos może być początkiem triumfu. Na zerze kończy się odliczanie miłości” – mówił scenarzysta Janusz Głowacki.
WEJŚCIE SMOKA (Enter the Dragon)
14 grudnia (czwartek), godz. 18:00
akcja, USA/Hongkong 1973 (102 min)
Reżyseria: Robert Clouse
Obsada: Bruce Lee, John Saxon, Jim Kelly
Od czasu swojej przedwczesnej śmierci, Bruce Lee wciąż pozostaje niekwestionowanym mistrzem ekranowych sztuk walki. Jego ostatni film, mistrzowskie „Wejście smoka”, zwycięsko opiera się próbie czasu i do dziś jest uznawany za najlepszy film o wschodnich sztukach walki w historii kina. W tym kasowym hicie Lee jedzie na prywatną wyspę wojskowego gubernatora Hana, którego Akademia Wschodnich Sztuk Walk jest przykrywką dla przemytu opium i nielegalnej prostytucji. Aby pomścić śmierć siostry, Lee infiltruje siedzibę i uczestników brutalnego turnieju organizowanego przez Hana. Jeden z najpopularniejszych filmów w historii polskich kin.
SANATORIUM POD KLEPSYDRĄ
15 grudnia (piątek), godz. 18:00
dramat, Polska 1973 (124 min)
Reżyseria: Wojciech Jerzy Has
Obsada: Jan Nowicki, Tadeusz Kondrat, Irena Orska
Poetycka refleksja na temat przemijania oraz nieuchronności i nieodwracalności śmierci ukazana poprzez historię człowieka, który odwiedzając sanatorium, gdzie przebywał jego zmarły ojciec, przenosi się w tajemniczy, surrealistyczny „świat (metaforycznej) wyobraźni”. Józef przyjeżdża do sanatorium doktora Gotarda, gdzie przebywa jego ojciec, zmarły wprawdzie przed laty, lecz tu przeniesiony w inny wymiar czasu i znów żyjący... Józef zaczyna przeżywać powtórnie to, co już przeżył. Dom rodzinny, małe żydowskie miasteczko, ojca, z którym nie mógł znaleźć kontaktu, dziecięce marzenia, przedziwny ogród Bianki, niezwykłej księżniczki, która odrzuciła jego miłość i odeszła z jego przyjacielem Rudolfem... Kiedy wraca jeszcze raz do miasteczka dzieciństwa, zastaje ten świat już rozpadający się, zniszczony. Rynek pokryły nagrobki. Józef usiłuje przywrócić tamten świat, tamto życie, lecz jest to już niemożliwe.
WODZIREJ
16 grudnia (sobota), godz. 17:00
dramat, Polska 1977 (104 min)
Reżyseria: Feliks Falk
Obsada: Jerzy Stuhr, Sława Kwaśniewska, Wiktor Sadecki
Lutek Danielak jest pracownikiem wojewódzkiego oddziału Estrady. Szósty czy siódmy w hierarchii wodzirejów-konferansjerów prowadzi imprezy dla dzieci i rencistów. Kiedy dowiaduje się, że z okazji otwarcia hotelu Lux ma odbyć się wielki bal, postanawia walczyć o jego prowadzenie. Impreza ta może być bowiem przełomowa w jego karierze. Lutek wie, że jest dobry w tym co robi, ale zdaje sobie sprawę, że konkurencja jest bardzo silna. Sikora, Majer, Lasota, Myśliwiec także traktują to jako swoją wielką szansę. Danielak ma tylko jeden atut – jest nowy. Pomoc obiecuje mu - w ramach hasła „Stawiamy na młodych” – dyrektor wydziału kultury. Jednak Lutek na wszelki wypadek postanawia wyeliminować rywali.
GORĄCZKA
16 grudnia (sobota), godz. 19:00
dramat, Polska 1980 (116 min)
Reżyseria: Agnieszka Holland
Obsada: Barbara Grabowska, Adam Ferency, Bogusław Linda
„Film, wobec którego nie można pozostać obojętnym” – tak podsumował dzieło Agnieszki Holland jeden z krytyków. Wtórowali mu inni, dodając że, „Gorączka” to najdojrzalszy film w dorobku reżyserki. Opinii tej nie podważyły nawet późniejsze światowe sukcesy „Europy, Europy” czy „Tajemniczego ogrodu”. Zrealizowana w przededniu solidarnościowej rewolucji „Gorączka” jest adaptacją powieści Andrzeja Struga pt. „Dzieje jednego pocisku”. Strug napisał ją świeżo po klęsce rewolucji 1905 roku, w którą – jako aktywista PPS – był mocno zaangażowany. Jego powieść to zapis przygotowań do zamachu na carskiego generała, a tytułowy pocisk jest pretekstem fabularnym do ukazania losów różnych ludzi, związanych z Organizacją Bojową PPS. Wyprodukowana w tajnej pracowni chemicznej bomba miast unicestwić wroga przynosi śmierć lub nieszczęście jej kolejnym posiadaczom.
PRZYPADEK
17 grudnia (niedziela), godz. 19:00
dramat, Polska 1981/1987 (118 min)
Reżyseria: Krzysztof Kieślowski
Obsada: Bogusław Linda, Tadeusz Łomnicki, Zbigniew Zapasiewicz
Realizując w 1979 r. „Amatora” Krzysztof Kieślowski zaznaczył swoje związki z kinem moralnego niepokoju - nurtem dominującym w polskiej kinematografii końca lat 70. Tworzyły je kolejne utwory o trzydziestolatkach, którzy nie potrafią znaleźć dla siebie miejsca w fasadowo ustabilizowanym społeczeństwie. W „Przypadku” Kieślowski stworzył jednak swemu bohaterowi możliwości wyboru między trzema rodzajami życiowej aktywności. Ale, jak twierdzi reżyser, „człowiek jest jak gdyby przeznaczony do postępowania w pewien określony sposób niezależnie od okoliczności. Postać w filmie znajduje się na trzech różnych drogach, ale zasadniczo pozostaje taka sama”.
CHŁOPCY Z FERAJNY (Goodfellas)
19 grudnia (wtorek), godz. 18:00
dramat, USA 1990 (145 min)
Reżyseria: Martin Scorsese
Obsada: Ray Liotta, Robert De Niro, Joe Pesci
Oparta na faktach historia trzydziestoletniej, mafijnej kariery głównego bohatera: od pałętania się przy postoju taksówek, przez przyjaźń z lokalnymi gangsterami, aż do wielkich rozbojów, wymuszeń i handlu narkotykami. W przeciwieństwie do „Ojca chrzestnego”, obraz mafijnej organizacji w filmie Scorsese pozbawiony jest romantyzmu i upiększeń. W tej brutalnej rzeczywistości wszyscy walczą o przetrwanie. Prawdziwa bliskość i oddanie nie istnieją, a każdy może okazać się zdrajcą i oszustem.
Film „Chłopcy z ferajny” był artystycznym i finansowym sukcesem. Oprócz sześciu nominacji do Oscara (i jednej statuetki dla Joe Pesciego), film zdobył Srebrnego Lwa na Festiwalu w Wenecji i pięć nagród BAFTA.
KORCZAK
20 grudnia (środa), godz. 18:00
dramat, Polska/Niemcy 1990 (115 min)
Reżyseria: Andrzej Wajda
Obsada: Wojciech Pszoniak, Ewa Dałkowska, Teresa Budzisz-Krzyżanowska
Film na podstawie scenariusza Agnieszki Holland, przedstawiający działania Janusza Korczaka, polskiego lekarza i pedagoga żydowskiego pochodzenia, w ostatnich latach jego życia. Rok 1936, audycja doktora Korczaka w Polskim Radiu zostaje zawieszona z przyczyn antysemickich. Rozczarowany lekarz postanawia skupić się na prowadzeniu sierocińca dla żydowskich dzieci. Nad całym narodem wisi jednak widmo nieuchronnie zbliżającej się wojny. Po rozpoczęciu konfliktów zbrojnych Korczak pełni funkcję lekarza wojskowego, lecz po kapitulacji wraca do sierocińca, który zostaje przeniesiony na stronę warszawskiego getta.
URODZENI MORDERCY (Natural Born Killers)
21 grudnia (czwartek), godz. 18:00
dramat, USA 1994 (119 min)
Reżyseria: Oliver Stone
Obsada: Woody Harrelson, Juliette Lewis
Jeden z najbardziej kontrowersyjnych filmów lat 90., oskarżany o apologię przemocy. Wizualny fajerwerk Olivera Stone'a, film totalny, angażujący wszystkie zmysły, wzorcowy przykład kina postmodernistycznego. Stone w Urodzonych mordercach zawarł bezkompromisową krytykę współczesnej kultury masowej. Film został nakręcony na podstawie historii autorstwa Quentina Tarantino. Mickey (Woody Harrelson) i Mallory (Juliette Lewis) są parą kochanków i psychopatycznych morderców. Terroryzują całą Amerykę, dopuszczając się serii brutalnych zabójstw. Dzięki mediom, które na bieżąco relacjonują ich krwawe wyczyny, stają się bohaterami.
Komentarze
0