Szczecińska Fundacja Akademia Muzyki Dawnej rozpoczyna szósty rok swej działalności i będzie to na pewno szczególny czas w jej historii. Plany artystyczne i organizacyjne na najbliższe miesiące są bardzo bogate.
Upowszechnianie wiedzy o muzyce dawnej, a przede wszystkim tworzonej na Pomorzu Zachodnim oraz wsparcie działań kulturalnych i edukacyjnych dotyczących kultury muzycznej to niektóre z celów Fundacji. W tym roku realizując te założenia Paweł Osuchowski i Urszula Stawicka zaproponowali nam bardzo interesujące, nowe wydarzenie nazwane Regaty Barokowe. W zamierzeniu jest to cykl koncertów-spektakli podczas których wykonywana jest muzyka z elementami tańca historycznego i w ten sposób przypominane są miejsca związane z dziejami regat żeglarskich na przestrzeni XVI-XVIII wieku.
Pierwszy występ zatytułowany, "Regaty weneckie", łączący się z historią najstarszych europejskich regat, organizowanych od XIV wieku w Wenecji, szczecinianie zobaczyli w lutym . Wówczas zabrzmiała muzyka włoska z XVI i XVII wieku, zagrana przez zespół Consortium Sedinum. W tym roku odbędą się jeszcze dwa koncerty – m.in. 9 sierpnia „Regaty Szczecińskie” w Różance.
Innym projektem Fundacji, który już zyskał wielu sympatyków jest cykl Koncerty Narodów. Wydarzenia, które są organizowane pod tą nazwą, są wynikiem stałej współpracy artystów z Niemiec i Polski skupionych w Orkiestrze Famd.pl. kierowanej przez Pawła Osuchowskiego. Najbliższy występ (23 marca) będzie miał bardzo szczególny, gdyż Koncert Pasyjny „La Passione - in nomie Domini” to muzyczna zapowiedź wydarzeń Wielkiego Tygodnia. Jest to możliwość obcowania z muzyką bardzo uduchowioną, przesyconą akcentami dotyczącymi pasji i ofiary.
W Kościele Garnizonowym p.w. Św. Wojciecha wystąpią soliści - Adrianna Bujak-Cyran (sopran) i Jarosław Bręk (bas) oraz Orkiestra Famd.pl grająca na instrumentach historycznych, a w programie wydarzenia, znajdą się utwory Wolfganga Amadeusa Mozarta i Josepha Haydna wykonywane tylko w okresie Wielkiego Postu. Kantata pasyjna Grabmusic KV 42 napisana przez geniusza z Salzburga, jest wykonywana bardzo rzadko, a w naszym mieście nie była jeszcze po wojnie prezentowana. Wśród nabywców biletów rozlosowane będzie dwuosobowe zaproszenie na majowy Szczeciński Festiwal Muzyki Dawnej
Fundacja Akademia Muzyki Dawnej otrzyma w tym roku dofinansowanie w ramach współpracy z Gminą Miasto Szczecin, Województwem Zachodniopomorskim oraz Ministerstwem Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Kwota 150 tysięcy złotych przekazana przez tę ostatnią instytucję, pozwoli na bardzo ważny zakup nowego klawesynu, zorganizowanie koncertowego tournee zespołu Consortium Sedinum po Ukrainie (obejmujące takie miasta jak Rudki, Lwów i Drohobycz) z programem Muzyka Klasztorów Polskich oraz stworzenie bardzo atrakcyjnego programu dziesiątej już edycji Szczecińskiego Festiwalu Muzyki Dawnej. W dniach 10-19 maja usłyszymy m.in. kolejne orkiestrowe dzieła Beethovena, w tym jego IV Symfonię oraz dramat Goethego „Egmont”. Poza tym do Szczecina przyjedzie rumuński Chór Byzantion, bardzo ceniony zespół wokalny, który powstał w roku 1997 w Jassach (dotąd występujący w Polsce zazwyczaj tylko podczas festiwalu o podobnym charakterze, w Jarosławiu)
Również w tym roku na pewno odbędą się koncerty w ramach znanego już cyklu „Na gotyckim szlaku. Oprócz takich miejsc jak Stargard, Kołbacz i Szczecin, w tym roku melomani będą mogli odwiedzić dwa nowe to znaczy Trzebiatów i Goleniów, a ponieważ jak zaznacza Osuchowski „wydarzenie to zyskało duże uznanie naszych zachodnich sąsiadów”, to po drugiej stronie Odry zostanie zorganizowany jeszcze występ dla niemieckiej publiczności, w Angermünde. Fundacja zamierza też zainicjować program fonograficzny i podczas występu w Chojnie, w Kościele Mariackim, ma zostać zarejestrowany materiał na płytę z kompozycjami Francesco Antonio Rosettiego.
Komentarze
0