„Problemem jest wielka niewiadoma, od której strony przyjedzie pociąg. Prawo Murphy'ego gwarantuje, że zawsze będzie odwrotnie... To powoduje bałagan i nerwowość, szczególnie wśród rzadko podróżujących pasażerów” – mówi Daniel Źródlewski, który ma pomysł jak to zmienić.

O co dokładnie chodzi? Pasażerowie z największymi bagażami tłoczą się zwykle na peronach szczecińskiego dworca w oczekiwaniu na pociągi PKP Intercity. Spiker podaje wcześniej informacje o numeracji wagonów i ich kolejności. To teoretycznie powinno ułatwić im ustawienie się w mniej więcej odpowiednim miejscu na peronie.

„Mowa nawet o kilkuset metrach, a często pociąg stoi jedynie kilka minut”

Tyle tylko, że gdy chodzi o składy jadące do (lub z) Świnoujścia, nigdy nie wiadomo, z której strony podjadą. Czy od Portu Centralnego/Łasztowni, czy od Pomorzan. Nie ma więc pewności, gdzie będzie początek, a gdzie koniec pociągu. To sprawia, że pasażerowie pierwszych i ostatnich wagonów nie wiedzą, czy stoją na odpowiednim końcu peronu.

– Ta drobna nieścisłość w zapowiedzi zmusza do biegania, często z wielkimi walizami na kółkach, na przeciwną stronę peronu. Zaznaczam, że składy dalekobieżne są zazwyczaj mega długie, więc mowa nawet o kilkuset metrach, a często pociąg stoi jedynie kilka minut – podkreśla Daniel Źródlewski, dziennikarz i animator kultury, często podróżujący koleją.

Rozwiązanie jest jego zdaniem proste. Wystarczy do odczytywanych komunikatów dodać informację, od której strony nadjeżdża pociąg.

– To kosmetyczną, ale bardzo istotna zmianę. Rzecz dotyczy niewielkiej liczby składów IC, ICE, EIP oraz TLK przejeżdżających przez Szczecin Główny, czyli jadących do lub ze Świnoujścia. Teraz, jesienią i zimą, to zaledwie kilka składów, ale w sezonie letnim do Świnoujścia wydłużane są niemal wszystkie "nasze" dalekobieżne – tłumaczy.

Zapowiedzi mogą się zmienić

Cały czas mówimy o pociągach Intercity, ale za ich zapowiedzi wcale nie odpowiada spółka PKP Intercity. Po wymianie kilku maili i telefonów, w gąszczu kolejowych podmiotów, dotarliśmy do PKP Polskich Linii Kolejowych.

– Obecnie analizujemy możliwości wygłaszania komunikatów uwzględniających kierunek, z którego jedzie pociąg – zadeklarował Bartosz Pietrzykowski z biura prasowego.

Jednocześnie zapewnił, że sposób zapowiadania pociągów PKP Intercity już teraz jest ułatwieniem dla pasażerów.

– Pociągi dalekobieżne, rozpoczynające swój bieg na stacji Szczecin Główny, podstawiane są z wyprzedzeniem. Również większość pociągów przejeżdżających przez Szczecin Główny, do i ze Świnoujścia, ma odpowiedni czas postoju, od 5 do 22 minut, aby pasażerowie mogli swobodnie wsiąść do właściwych wagonów – podkreślił.

Do tematu wrócimy, by sprawdzić jak zakończyła się analiza możliwości rozszerzenia odczytywanych komunikatów.