Cztery niskopodłogowe tramwaje dwukierunkowe za 63,728 mln zł brutto. To oferta firmy Modertrans Poznań, która jako jedyna przystąpiła do przetargu ogłoszonego przez miejską spółkę Tramwaje Szczecińskie.

Propozycja mieści się w budżecie zamawiającego, który planował przeznaczyć na ten cel maksymalnie 63,766 mln zł.

– Teraz komisja przetargowa zajmie się weryfikacją złożonych przez Modertrans dokumentów, by sprawdzić, czy oferta i sam wykonawca spełniają wymogi przetargu – tłumaczy Wojciech Jachim, rzecznik prasowy spółki Tramwaje Szczecińskie.

Tramwajów może być więcej. Wszystko zależy od konkursu na dofinansowanie

Jeśli umowa zostanie podpisana, Modertrans będzie musiał do końca maja 2026 roku dostarczyć do Szczecina cztery dwukierunkowe tramwaje niskopodłogowe, a poza tym komplet specjalistycznego wyposażenia obsługowo-naprawczego i pojazd techniczny,

To jednak nie koniec. W warunkach przetargu zapisano prawo opcji, czyli możliwość zamówienia do 8 dodatkowych tramwajów. Miasto musi się na to zdecydować najpóźniej do końca lutego 2025 roku. Każdy następny pojazd będzie kosztował 12 mln zł netto.

– Zakup dodatkowych ośmiu tramwajów uzależniony jest od tego, czy Tramwaje Szczecińskie uzyskają dofinasowanie z Krajowego Planu Odbudowy. Spółka złożyła stosowany wniosek. O tym, które miasta otrzymają dofinansowanie i na ile tramwajów, rozstrzygnie konkurs. Wnioski ocenia Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Decyzja o przyznaniu dofinansowania spodziewana jest przed końcem tego roku – informuje Wojciech Jachim.

Tramwaje tego producenta jeżdżą już po szczecińskich ullicach

Szczecinianie znają już pojazdy poznańskiego producenta. Po ulicach miasta jeżdżą wysokopodłogowe Moderusy Alfa i częściowo niskopodłogowe Moderusy Beta. Teraz można się spodziewać całkowicie niskopodłogowego tramwaju z serii Moderus Gamma.

Wiadomo, że będzie musiał mieć minimum 45 miejsc siedzących i 155 stojących. Wymagana jest klimatyzacja, rozkładane rampy dla wózków inwalidzkich i dziecięcych, gniazda USB, hotspot Wi-Fi oraz monitoring. Co ważne będą to pojazdy dwukierunkowe.

– Tramwaje dwukierunkowe są przydatne nie tylko w codziennej komunikacji, ale także zapewniają transport pasażerów na remontowanych odcinkach torowisk, kiedy z ruchu wyłączony jest jeden tor bądź pętla – podkreśla Wojciech Jachim.

Miasto ma obecnie sześć takich tramwajów. To częściowo niskopodłogowe pojazdy również dostarczone przez Modertrans Poznań.

Szczecin poprzednie tramwaje w całości niskopodłogowe kupił ponad dekadę temu (lata 2011-13). Były to Swingi dostarczone z bydgoskiej Pesy. Teraz ta firma nie przystąpiła do przetargu.