Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad otworzyła koperty z ofertami w 8 przetargach na ponad 113 kilometrów nowych odcinków drogi ekspresowej S10 pomiędzy Szczecinem a Piłą. Z 50 propozycji aż 40 mieści się w kosztorysach przygotowanych przez zamawiającego.

S10 na odcinku Szczecin – Piła ma być dwujezdniową drogą ekspresową z dwoma pasami ruchu w każdą stronę. Kilka fragmentów jest już gotowych. W 2025 roku powinna ruszyć budowa kolejnych, a całość ma być gotowa w 2028 roku.

Nowa trasa, w przeciwieństwie do DK 10, będzie omijać takie miejscowości jak: Suchań, Recz, Kalisz Pomorski czy Mirosławiec. Zakończy się w węźle Piła Północ, który w przyszłości będzie połączeniem S10 i S11.

– Na trasie przewidziano budowę trzynastu węzłów drogowych oraz między innymi 56 wiaduktów, ośmiu estakad i 20 przejść górnych dla zwierząt. Powstaną też trzy pary Miejsc Obsługi Podróżnych i Obwód Utrzymania Drogi – informuje Mateusz Grzeszczuk, rzecznik prasowy szczecińskiego oddziały GDDKiA.

Powinno wystarczyć pieniędzy

Przetargi dotyczyły budowy następujących odcinków:

– Kijewo – Zdunowo - dł. 4,4 km, złożono siedem ofert z kwotami od 187,34 do 288,91 mln zł, budżet GDDKiA wynosi 244,45 mln zł;

– Stargard – Suchań - dł. 13,8 km, złożono cztery oferty z kwotami od 450,38 do 630,5 mln zł, budżet GDDKiA wynosi 562,6 zł;

– Suchań – Recz - dł. 19,6 km, złożono osiem ofert z kwotami od 667,52 do 969,06 mln zł, budżet GDDKiA wynosi 835,06 mln zł;

– Recz – Cybowo - dł. 15,2 km, złożono siedem ofert z kwotami od 647 do 915,62 mln zł, budżet GDDKiA wynosi 991,54 mln zł;

– Cybowo – Łowicz Wałecki - dł. 16,6 km, złożono siedem ofert z kwotami od 592,97 do 695,92 mln zł, budżet GDDKiA wynosi 677,75 mln zł;

– Łowicz Wałecki – Piecnik - dł. 14,9 km, złożono sześć ofert z kwotami od 538,05 do 680,99 mln zł, budżet GDDKiA wynosi 773,92 mln zł;

– Piecnik – Wałcz - dł. 16 km, złożono sześć ofert z kwotami od 552,22 do 693,41 mln zł, budżet GDDKiA wynosi 616,4 mln zł;

– Wałcz – Piła - dł. 13 km, złożono pięć ofert z kwotami od 721,29 do 915,37 mln zł, budżet GDDKiA wynosi 999,69 mln zł.

– Przy wyborze najkorzystniejszej oferty w przetargu będziemy brać pod uwagę cenę, a także trzy pozacenowe kryteria. 20 proc. stanowi przedłużenie okresu gwarancji na ekrany akustyczne, kolejne 20 proc. można zyskać za przedłużenie gwarancji na obiekty mostowe, a 5 proc. za zagospodarowanie na placu budowy pozyskanego destruktu asfaltowego. Cena stanowi 55 proc. – tłumaczy Mateusz Grzeszczuk.

Do Warszawy przez Piłę, Bydgoszcz i Toruń

Zwycięzcy przetargu będą mieli 10 miesięcy na opracowanie projektu budowlanego i złożenie wniosku o wydanie decyzji ZRID. Jej procedowanie może zająć ok. 7 miesięcy, po czym przyjdzie czas na 22 miesięcy prac budowlanych (z wyłączeniem okresów zimowych).

S10 docelowo połączy Szczecin, przez Piłę, Bydgoszcz i Toruń, z aglomeracją warszawską. Nowa droga ekspresowa będzie miała ok. 410 km długości.