W tym filmie szczeciński Pałac pod Globusem „udaje” bank wojewódzki, a scena napadu na tę placówkę rozpoczyna akcję. Mowa oczywiście o „Młodych wilkach” w reżyserii Jarosława Żamojdy. Niemal dwie dekady po premierze filmowy tytuł dał nazwę przeglądowi sztuki, który odbywa się między innymi właśnie w tym samym budynku przy pl. Orła Białego. Wydarzenie jest organizowane od 2014 roku, a tegoroczna edycja rozpocznie się 11 maja. Jej głównym tematem będzie dźwięk w różnych ujęciach i aspektach. Udział we wszystkich punktach programu jest wolny.

Debiutanci w świecie sztuki

– Dwanaście lat temu ówczesny dziekan Wydziału Malarstwa i Nowych Mediów Akademii Sztuki w Szczecinie, Kamil Kuskowski zaproponował powstanie festiwalu, który prezentowałby prace młodych twórców z uczelni artystycznych. To była interesująca inicjatywa, bo nie widzieliśmy, by inne szkoły takie działania prowadziły. Wymyśliliśmy wraz z Zorką Wollny formułę, w której oprócz części konkursowej bardzo ważna jest wymiana wiedzy i doświadczeń między studentami i studentkami praktykującymi sztukę współczesną oraz zaproszonymi gośćmi – mówi Łukasz Jastrubczak, współkurator Młodych Wilków. – Nazwę wydarzenia zainspirował film, a podsunął ją nam Dawid Radziszewski, historyk sztuki, który był pierwszym jurorem naszego festiwalu. Tytułowe „Młode Wilki” to młodociani członkowie grupy przestępczej, usilnie próbujący wzorować swój styl życia na amerykańskiej popkulturze. Nasz festiwal skupia się także na młodym pokoleniu, ale oczywiście realia i metody działania są tu zupełnie inne. Chodzi nam o to, by pomóc osobom wkraczających w świat sztuki, dając im szansę zaistnienia w szerszym obiegu – uzupełnia.

Tu zdobywała doświadczenie laureatka Paszportu Polityki 

Festiwal Młode Wilki realizowany jest przez Akademię Sztuki w Szczecinie. To obecnie jeden z najważniejszych w Polsce przeglądów młodej sztuki, który organizowany jest poprzez otwarty nabór. Spośród zgłoszonych projektów jury wybiera osoby lub kolektywy artystyczne (studiujące na wyższych uczelniach artystycznych w kraju), które w ramach festiwalu prezentują swoje pomysły i dzieła na wystawie zbiorowej. Wielu uczestników i uczestniczek poprzednich edycji to dziś uznani artyści i artystki, m.in.: laureatka Paszportu Polityki w kategorii Sztuki Wizualne, Jana Shostak, bardzo ceniony twórca muzyki eksperymentalnej, Bartosz Zaskórski, czy tworzący na pograniczu kina i sztuki, Horacy Muszyński.

– Podczas kolejnych edycji skupialiśmy się na określonych wątkach, które w swoich wystąpieniach czy wykładach eksplorowali zaproszeni goście, jurorzy konkursu. W dwóch pierwszych latach położyliśmy nacisk na praktykowanie sztuki z pogranicza mediów. Interesowała nas konfrontacja między sztuką dźwięku i obrazu oraz rozmaitymi innymi formami ekspresji. W tym roku dialogujemy i współpracujemy z projektem TEKHNE – Be Aware Of Sound, koordynowanym przez Trafostację Sztuki i dlatego cały festiwal jest tematycznie poświęcony sztuce dźwięku – wyjaśnia współkurator. 

Międzynarodowa obsada i eksperci

Tegoroczna edycja festiwalu ma charakter międzynarodowy. Młode artystki i artyści z Polski, Portugalii, Belgii, Łotwy i Niemiec spotkają się w Szczecinie w dniach 11–17 maja. Zaprezentują publiczności realizacje z pola sztuki dźwięku – instalacje, obiekty dźwiękowe, słuchowiska, audiospacery, nagrania muzyki eksperymentalnej – w formie indywidualnych prezentacji oraz wspólnej wystawy w TRAFO, która zostanie otwarta 15 maja o godz. 19:00.

W programie znalazły się również wykłady ekspertów z dziedziny sztuki dźwięku takich jak: Caroline Profanter (Qo2 Belgia), Jan Rohlf (CTM Festival Berlin), Antoni Michnik (Kwartalnik Konteksty, Instytut Sztuki PAN), oraz specjalne wydarzenie wizualno-dźwiękowe.

Cały program otworzą prezentacje Sound Sessions. To w niedzielę, 11 maja, o godz. 15:00 w Trafostacji Sztuki. Swoje prace pokażą m.in. Joana de Sá, Marta Ansone, Gosia Trajkowska i Julia Kamieńska.

Poza tym 14 maja zostanie otwarta wystawa „Pętlarium” w przestrzeni wystawienniczej Grodzka 7, dzień później w Zonie, galerii Akademii Sztuki obejrzymy ekspozycję „The Unbounded Nature of a Border”. 16 maja o godz. 19:00 nastąpi inauguracja głównej wystawy festiwalu „Młode Wilki 25 / TEKHNÉ Sound Sessions” (dzieła Joany de Sá, Marty Ansone, Gustava Muhozi, Kayli Elrod, Alicji Gaszty, Joanny Dreczki, Gosi Trajkowskiej, Pauliny Pikiewicz i Julii Kamieńskiej).
Tego samego dnia o godz. 20:00 zaplanowano występ Sound Sessions Ensemble.

Finał nad Zalewem ze słynną powieścią

Ostatnie wydarzenie festiwalu odbędzie się nad Zalewem Szczecińskim. 17 maja pod hasłem „Nowa Szkoła w Kopicach” zostanie zaprezentowany performance „Jakub von Gunten, and the moving objects” na motywach słynnej powieści Roberta Walsera. To interdyscyplinarna kooperacja Wydziału Architektury Wnętrz i Scenografii oraz Wydziału Sztuki Mediów, Fotografii i Filmu Eksperymentalnego, która była już raz prezentowana w Szczecinie. Teraz będzie pokazana w innej przestrzeni w pobliżu dawnej szkoły, którą Fundacja Laguna i spółdzielnia Bay Collective chcą wyremontować, by stworzyć dom pracy twórczej. W Kopicach odbędzie się też pokaz filmów z Katedry Filmu Eksperymentalnego Akademii Sztuki, kuratorsko przygotowany przez Magdalenę Szymków. Te działania mają służyć także uaktywnieniu kulturalnemu mieszkańców Kopic.