Miejska spółka Nieruchomości i Opłaty Lokalne ogłosiła przetarg na projekt parkingowca, który stanie pod Trasą Zamkową. Znajdzie się w nim miejsce na co najmniej 320 samochodów, na dachu będzie można pojeździć np. na deskorolce, a tuż obok zaplanowano parking naziemny i plac rekreacyjny. Wielofunkcyjny obiekt będzie jednocześnie częścią traktu pieszo – rowerowego łączącego Podzamcze z Wałami Chrobrego.


Kładka pieszo-rowerowa

Przedmiotem przetargu jest przygotowanie dokumentacji projektowej dla „Obiektu parkingowo-sportowego, placu wielofunkcyjnego i parkingu naziemnego wraz z niezbędną infrastrukturą na terenie położonym pomiędzy ulicami Jana z Kolna i Zygmunta Duczyńskiego oraz kładki pieszo-rowerowej łączącej obiekt parkingowo-sportowy z ulicą Małopolską w Szczecinie”.

– Już z samej nazwy zamówienia wynika, że nie chodzi o zwykły parkingowiec. Planowany obiekt będzie pełnić rolę przyczółka pomostu pieszo-rowerowego między Podzamczem i Wałami Chrobrego. Zamawiający podkreśla, że stworzenie w tym miejscu szerokiego, bezpiecznego traktu ma znaczenie priorytetowe. Przecięta od dziesięcioleci Trasą Zamkową przestrzeń wreszcie zostanie połączona atrakcyjnym turystycznie szlakiem – mówi Wojciech Jachim, rzecznik prasowy spółki NiOL.

Funkcja rekreacyjno-sportowa

Na dachu parkingowca będzie można pojeździć np. na deskorolce. Dodatkowo, obok nowego budynku powstanie wielofunkcyjny plac, otwarty w stronę bulwaru nadrzecznego. Ma to być miejsce odpoczynku, imprez i sportów miejskich (typu deskorolka, longboard czy waveboard). Wokół zaplanowano dużo zieleni. Choćby gęsto nasadzone pnącza, wijące się wokół ażurowej elewacji parkingowca.

– Zaproponowane rozwiązania techniczne mają gwarantować wysoki standard energooszczędności i zapewniać jak najmniejszy wpływ na środowisko – podkreśla Wojciech Jachim. – Ze względu na sąsiedztwo Podzamcza, Wałów Chrobrego oraz bulwarów nadrzecznych, zamawiający kładzie szczególny nacisk na dbałość o formę obiektu parkingowo-sportowego i zagospodarowanie jego otoczenia.

Funkcja parkingowa

Wewnątrz trzykondygnacyjnego obiektu (ok. 9 metrów wysokości) projektant będzie musiał wyznaczyć co najmniej 320 miejsc postojowych dla samochodów osobowych, w tym 5 stanowisk szybkiego ładowania dla aut elektrycznych. Obok planowany jest parking naziemny na 140 samochodów i minimum 8 autobusów. Wjazd będzie od ul. Zygmunta Duczyńskiego, a wyjazd na ulicę Jana z Kolna (ewentualnie na jezdnię oddzielającą Podzamcze od terenu wokół Trasy Zamkowej, prostopadłą do ulicy Panieńskiej).

Aby parkingowiec mógł powstać, konieczna będzie rozbiórka łącznicy Trasy Zamkowej, pozwalającej pojechać od strony Mostu Długiego w kierunku placu Żołnierza.

Na razie tylko prace projektowe

Podmioty zainteresowane tym zamówieniem mogą składać oferty do 31 marca. Wybrany w przetargu wykonawca będzie miał maksymalnie 250 dni na dostarczenie pełnej dokumentacji projektowej. Szybciej, bo już po maksymalnie 100 dniach, będzie musiał przygotować koncepcję architektoniczno-urbanistyczną, która będzie pokazywała sposób kształtowania obiektu parkingowo-sportowego i kładki pieszo- rowerowej oraz zagospodarowanie placu wielofunkcyjnego.

Parkowanie w nowym obiekcie będzie płatne. Już teraz pod Trasą Zamkową ustanowiono płatny parking niestrzeżony. Od razu znacząco zmniejszyła się liczba kierowców zostawiających tam samochód. Być może sytuacja zmieni się po 31 marca, gdy droższe stanie się parkowanie w całej okolicy, w związku z podniesieniem opłat w powiększonej Strefie Płatnego Parkowania.