Willa Lentza konsekwentnie realizuje program wystawienniczy w Galerii Willa Lentza oraz eksponuje rzeźby plenerowe w ogrodzie. We wtorkowy wieczór uroczyście otwarto kolejną – czwartą już – ekspozycję na świeżym powietrzu. To legendarny „Parawan” prof. Ryszarda Wilka. Rzeźba zbudowana z wielu elementów o module cegły jest twórczym przetworzeniem obiektu, który szczecinianie mogli już wcześniej poznać.
W wydarzeniu zorganizowanym przez Willę Lentza wzięli udział szczecińscy artyści, wykładowcy akademiccy, przyjaciele autora i studenci. Wśród gości był również burmistrz Gozdnicy, Krzysztof Jarosz (prof. Wilk jest Honorowym Obywatelem tego miasta). Dyrektor Willi Lentza, Jagoda Kimber, podkreśliła podczas uroczystości, że to już dwudziesty czwarty wernisaż w tej instytucji kultury i czwarty dotyczący rzeźb przestrzennych prezentowanych w ogrodzie Willi. Dodajmy, że to imponujący wynik jak na dwa lata działalności tej instytucji, która oprócz wystaw organizuje również wiele koncertów, dyskusji, spektakli teatralnych oraz prowadzi działalność wydawniczą i jest otwarta dla zwiedzających indywidualnych i z przewodnikiem.
Wielki dorobek twórczy autora
Prof. Ryszard Wilk do Szczecina przyjechał w 1946 roku. Jest absolwentem Wydziału Rzeźby Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Gdańsku. Przez ponad trzydzieści lat pracował na Politechnice Szczecińskiej. Był współzałożycielem Wyższej Szkoły Sztuki Użytkowej oraz Akademii Sztuki w Szczecinie. Jest autorem bardzo wielu prac rzeźbiarskich i wielkoprzestrzennych instalacji ceramicznych, kilkudziesięciu wystaw indywidualnych i zbiorowych w Polsce i poza jej granicami.
To rzeźba inspirowana muzyką
„Uparte poszukiwania formy poprowadziły prof. Ryszarda Wilka w 2003 roku do ułożenia wielkiej kompozycji strukturalnej w kościele św. Ottona na os. Zawadzkiego, zainspirowanej strukturą III Symfonii Pieśni Żałosnych Henryka Mikołaja Góreckiego. Wzdłuż nawy głównej świątyni szczeciński rzeźbiarz układa wtedy mur z 2,5 tys. ceramicznych kształtek i wytycza do ołtarza drogę refleksji nad ludzkim życiem, krzyżem, ścianą przejścia, pamięcią (...)” – pisała Ewa Podgajna w reportażu o rzeźbiarzu, opublikowanym w naszym portalu. Tak wyglądała pierwsza wersja „Parawanu”.
Rzeźba po raz kolejny została zaprezentowana w 2015 roku w Świnoujściu podczas festiwalu Sacrum non Profanum, o czym podczas wtorkowego wydarzenia przypomniała kuratorka wystawy dr Dorota Tołłoczko-Femerling. Wówczas rzeźba była ilustracją wykonania „Symfonii Pieśni Żałosnych” H. M. Góreckiego. Teraz ceramiczna forma została „reaktywowana” i „Parawan w roku 2023” możemy podziwiać w ogrodzie Willi Lentza przy al. Wojska Polskiego 84.
Forma przemysłowa i gest ręki
– „Parawan” to idea, która jest montażem klocków takich jak piksele w waszych urządzeniach telefonicznych, a jej istotą jest kontrast między formą przemysłową a gestem ręki, która wycina to, co jej się podoba... – powiedział prof. Ryszard Wilk podczas uroczystości odsłonięcia rzeźby.
Drugim kuratorem wystawy jest dr Artur Malewski. Podczas wieczoru mówił on o współpracy z prof. Wilkiem przy wystawie jego prac organizowanej w ramach niedawnych obchodów 75-lecia Liceum Plastycznego w Szczecinie (które rzeźbiarz ukończył w 1956 roku). Malewski przygotował na slajdach zdjęcia „Parawanu” z rożnych lat jego eksponowania.
Kierownikiem produkcji ekspozycji rzeźby był Rafał Bajena.
Jazzowy ciąg dalszy i 100 lat dla autora
Wieczór urozmaicił występ zespołu Tomasza Licaka (lider na saksofonie, Michał Starkiewicz – gitara, Bartosz Świątek – kontrabas, Maciej Wróbel – perkusja). Grupa zagrała utwory jazzowe, takich kompozytorów jak Duke Ellington czy Ornette Coleman oraz własne kompozycje. Poza tym w sali teatralnej Willi Lentza o osiągnięciach rzeźbiarza mówili m.in.: Jagoda Kimber – Dyrektor Willi Lentza, kuratorzy wystawy – dr Dorota Tołłoczko-Femerling i dr Artur Malewski, a także kierownik produkcji – Rafał Bajena oraz Dyrektor Państwowego Liceum Sztuk Plastycznych im. Constantina Brâncușiego w Szczecinie – dr Artur Sawczuk. Sam artysta również zabrał głos. Zgromadzeni goście odśpiewali twórcy „100 lat”.
To czwarta ekspozycja rzeźby plenerowej w ogrodzie Willi Lentza, wcześniej prezentowano tu rzeźbę przedstawiającą Charliego Chaplina autorstwa Jerzego Kędziory, „Niedźwiedzia” stworzonego przez Piotra Wesołowskiego i Aleksandra Bryka oraz „Czajniczek” Marty Pszonak.
Komentarze
1