Z rządowego Programu Inwestycji Strategicznych właśnie dofinansowano budowę trzeciego etapu Trasy Północnej (249,9 mln zł), a wcześniej obejścia Polic (250 mln zł). Do tego dochodzą przygotowania do budowy zachodniej obwodnicy Szczecina i obwodnicy Mierzyna. – Chodzi o to, żeby stworzyć sieć dróg, która pozwoli Szczecinowi stać się prawdziwą europejską aglomeracją – podkreśla wojewoda Zbigniew Bogucki.

Wyniki naboru w ramach 7. edycji Programu Inwestycji Strategicznych ogłoszono 10 dni przed wyborami parlamentarnymi. Konferencję prasową na ten temat wykorzystali do opowiadania o zasługach rządu wszyscy kandydaci Prawa i Sprawiedliwości z pierwszej piątki listy wyborczej. Poza wojewodą Boguckim (nr 5), również minister Marek Gróbarczyk (nr 1) oraz posłowie Leszek Dobrzyński (nr 2), Artur Szałabawka (nr 3) i Michał Jach (nr 4).

Przekazane przez rząd pieniądze pozwolą dokończyć alternatywną drogę ze Śródmieścia w kierunku Polic. Na razie Trasa Północna zaczyna się u zbiegu ze śródmiejską obwodnicą (skrzyżowanie z ul. Przyjaciół Żołnierza) i kończy w polu, na wysokości ul. Łącznej.

Na końcu będą dwa ronda

Trzeci etap tej inwestycji też będzie dwupasową, dwujezdniową drogą z pasem rozdziału pozostawionym na budowę w przyszłości torowiska tramwajowego. Doprowadzi Trasę Północną do skrzyżowania Szosy Polskiej z ul. Policką, gdzie projektowany jest układ dwóch rond.

– Następnie chcemy przygotować dojście do rozwiązań polickich, czyli projektowanej obwodnicy tego miasta. Zostanie to wykonane najprawdopodobniej przez kontynuację przebudowy ul. Przęsocińskiej. Są planowane także pewne rozwiązania dotyczące wschodniej strony, czyli bliżej Odry – wyjście od strony Szczecina w kierunku planowanego obejścia Polic – tłumaczy Michał Przepiera, zastępca prezydenta Szczecina ds. inwestycji.

Przebieg III etapu Trasy Północnej

„To dobra okazja, żeby rozwinął się szeroko rozumiany biznes”

Obwodnica Polic jest na etapie projektowania. Jej budowa też została dofinansowana z rządowego Programu Inwestycji Strategicznych. W poprzedniej edycji zapisano na ten cel ćwierć miliarda złotych.

– Obejście Polic spowoduje z jednej strony rozwój infrastrukturalny, a z drugiej strony zwiększy uprzemysłowienie. To dobra okazja, żeby rozwinął się szeroko rozumiany biznes. Tereny, które miały ograniczoną dostępność, zyskają dzięki nowej infrastrukturze drogowej swobodę inwestycyjną – uważa Marek Gróbarczyk, sekretarz stanu w ministerstwie infrastruktury.

To będzie jeden z najbardziej obciążonych węzłów wyczekiwanej przez szczecinian obwodnicy

Wspomniane obejście będzie jedną z dróg dojazdowych do planowanej zachodniej obwodnicy Szczecina. Połączy się z nią w węźle Police.

– Według prognoz to będzie jeden z najbardziej obciążonych wlotów. Tam będzie pierwszy zjazd do Szczecina za tunelem pod Odrą, z którego wielu kierowców będzie na pewno korzystać. Dlatego tak ważna jest budowa sieci dróg dojazdowych, żeby wszyscy mogli komfortowo wjechać do miasta – mówi Łukasz Lendner, dyrektor szczecińskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Będzie też obwodnica Mierzyna

Wspólnie ze szczecińskim samorządem, GDDKiA realizuje również budowę obwodnicy Mierzyna (jest na etapie projektowania, w przyszłym roku powinna ruszyć budowa), która połączy się z zachodnią obwodnicą Szczecina w węźle Dołuje.

Sama zachodnia obwodnica Szczecina ma być gotowa w całości do 2030 roku. Na razie prowadzone są prace projektowe.