Gdzie i kiedy?
Teatr Lalek Pleciuga
plac Teatralny 1
Od: sobota, 19 maja 2018, 10:00
Do: sobota, 26 maja 2018, 16:00
Za ile?
bilety w cenie 10 zł na spektakl, 5 zł na warsztaty
Teatralny Ty-Dzień Dziecka to interaktywny festiwal, do udziału w którym zapraszamy dzieci i dorosłych. Festiwal odbędzie się w dniach 19 - 26 maja 2018.
Punktem wyjścia do budowania programu była premiera Pleciugi – „Czerwony Kapturek”, na podstawie klasycznej baśni; stąd tematem tegorocznej edycji projektu będą baśnie i emocje, jakie wywołują one w małym odbiorcy. Zaproszone przedstawienia mają wspólne obszary tematyczne z charakterem realizowanego przez Teatr Lalek „Pleciuga” spektaklu. Została zachowana zasada, iż teatralnymi partnerami projektu są zespoły z krajów północno-zachodnich, niejako „sąsiadujących” z naszym przygranicznym miastem, a jednocześnie są to kraje o ciekawych doświadczeniach w propozycjach teatralnych dla dzieci (to także otwarcie na określony krąg kulturowy).

Teatralny Ty-Dzień Dziecka
19-26 maja 2018
Teatr Lalek „Pleciuga”


Bilety w cenie 10 zł na spektakl, 5 zł na warsztaty – do kupienia od 9 maja w godzinach od 15.00 do 17.00.

PROGRAM

sobota 12 maja
staruje Baśniowa Czytelnia w kluboksięgarni FiKa
11.00 – FiKa Czyta. Czerwony Kapturek

sobota 19 maja

10.00 – warsztaty dla najnajów „Kolory emocji” (sala kameralna)
17.00 – PREMIERA Czerwony Kapturek, Teatr Lalek „Pleciuga”, Polska (duża scena)

niedziela 20 maja
10.00 – warsztaty dla najnajów „Kolory emocji” (sala kameralna)
10.30 – 1-2-3-teraz TY..., Art Hotel, Dania (sala prób)
11.00 – Czerwony Kapturek, Teatr Lalek „Pleciuga”, Polska (duża scena)
11.30 – warsztaty dla najnajów „Kolory emocji” (sala kameralna)
12.30 – 1-2-3-teraz TY..., Art Hotel, Dania (sala prób)

poniedziałek 21 maja

10.00 – 1-2-3-teraz TY..., Art Hotel, Dania (sala prób)
11:30 – 1-2-3-teraz TY..., Art Hotel, Dania (sala prób)

wtorek 22 maja
10.30 – Embla – dziewczynka w kosmosie, Dockteatern Tittut, Szwecja (duża scena)
16.30 – Embla – dziewczynka w kosmosie, Dockteatern Tittut, Szwecja (duża scena)
17.15 – warsztaty „W świecie baśniowych emocji” (sala edukacyjna)

środa 23 maja

09.30 – Łąka, Handbendi Brúduleikhús, Islandia (duża scena)
10.30 – Piotruś i wilk, Worlds of Puppet, Islandia (sala kameralna)
11.00 – Łąka, Handbendi Brúduleikhús, Islandia (duża scena)
16.30 – Łąka, Handbendi Brúduleikhús, Islandia (duża scena)
16.30 – Piotruś i wilk, Worlds of Puppet, Islandia (sala kameralna)
17.15 – warsztaty „W świecie baśniowych emocji” (sala edukacyjna)

czwartek 24 maja

09.30 – Piotruś i wilk, Worlds of Puppet, Islandia (sala kameralna)
10.30 – Bystry jak osioł, TAMTAM objektentheater, Holandia (duża scena)
12.30 – Bystry jak osioł, TAMTAM objektentheater, Holandia (duża scena)
16.30 – Piotruś i wilk, Worlds of Puppet, Islandia (sala kameralna)
17.15 – warsztaty „W świecie baśniowych emocji” (sala edukacyjna)

piątek 25 maja

11.00 – Podróż światła, Ainu Palmu, Finlandia (duża scena)
16.30 – Podróż światła, Ainu Palmu, Finlandia (duża scena)
17.15 – warsztaty „W świecie baśniowych emocji” (sala edukacyjna)

sobota, 26 maja

11.00 – FiKa Rysuje. Czerwony Kapturek
11.00 – PRAPREMIERA Przebieranki, Teatr Lalek „Pleciuga”, Polska (sala prób)
16.00 – Czerwony Kapturek, Teatr Lalek „Pleciuga”, Polska (duża scena)
Po spektaklu – FINAŁ: Śladami Czerwonego Kapturka

Szczegóły:

PROGRAM ARTYSTYCZNY

Projekt „Teatralny Ty-Dzień Dziecka” to szereg interaktywnych działań, wśród których znajdą się prezentacje przedstawień: 2 premier Pleciugi i 6 spektakli zagranicznych, warsztaty dla różnych grup wiekowych: najnajów, dzieci i ich rodziców – koncentrujące się na tematyce związanej z emocjami; w programie znajdą się także wystawy, spotkania, relacje filmowe, publikacje wydawnictw, konkurs na plakat.

Na program artystyczny projektu składają się:


Premiera przedstawienia „Czerwony Kapturek” według Jana Brzechwy w reżyserii i z piosenkami Waldemara Wolańskiego: przedstawienie familijne. Spektakl oparty jest na znanej rymowance Jana Brzechwy, do której zostało dopisanych 26 piosenek. Atrakcyjne lalki żyworękie, prowadzone przez aktorów na oczach widzów, nadadzą przedstawieniu dowcipny charakter i podkreślą dystans wobec baśniowej fantastyki.

Premiera przedstawienia dla najnajów „Przebieranki”
„Przebieranki” to spektakl najnajowy, inicjacyjny, w którym nie należy spodziewać się bajki z morałem. To zaproszenie małego widza do odkrywania własnego ciała oraz do odkrywania rzeczy, ubrań, które na różne części ciała można zakładać. Czy skarpetki możemy założyć na nos a majtki na głowę? Czy sweter może gryźć? Czy buty stukają? I czy korale są twarde? Na te i inne pytania mały widz znajdzie odpowiedź poprzez aktywne uczestnictwo w spektaklu.

"Piotruś i Wilk" (,,Peter and the Wolf”), Worlds of Puppet, Islandia

Ta klasyczna inscenizacja baśni, stworzonej przez Sergiusza Prokofiewa w 1936 roku, przewidziana jest dla dzieci w każdym wieku. Wprowadza młodą publiczność do świata muzyki, instrumentów muzycznych oraz ręcznie rzeźbionych drewnianych lalek i dekoracji. To oszałamiająco malownicza i piękna szuka pozwalająca muzyce prowadzić narrację z widzem.

,,Łąka” (,,Meadow”), Handbendi Brúðuleikhús, Islandia

,,Łąka” jest spektaklem przewidzianym dla dzieci od lat 3. Klasyczne przedstawienie lalkowe, niezwykle spokojne i nastrojowe. Nie zabiega o uwagę widza żonglując nadmiarem środków wyrazu, lecz subtelnie i z dużą delikatnością wprowadza najmłodszego widza do świata zwierząt i owadów żyjących na łące. Na potrzeby spektaklu powstały lalki wykonane z materiałów organicznych znalezionych na łące i oryginalna muzyka na styku folku i odgłosów natury. Po swojej premierze w roku 2015 spektakl odbył tournée po Islandii oraz Wielkiej Brytanii zdobywając uznanie krytyków.

,,Embla – dziewczynka w kosmosie” (,,Embla – a girl in space”) Dockteatern Tittut, Szwecja

,,Embla – dziewczynka w kosmosie” jest spektaklem przewidzianym dla dzieci od lat 4 do 9. Jest to przedstawienie teatru cieni, nowatorskie, niezwykle plastyczne i barwne. To wizualna podróż do wszechświata, mistycznego świata planet, gwiazd i galaktyk. Przedstawienie powstało w oparciu o książkę pt. ,,Embla in a cosmos” szwedzkiej pisarki Majken Pollack oraz utalentowanej i nagradzanej ilustratorki Sary Lundberg. Przedstawienie wyreżyserował Fabrizio Montecchi, mistrz włoskiego teatru cieni, który już dwukrotnie prezentował swoje przedstawienia na Broadwayu w Nowym Jorku (obie prezentacje miały miejsce w The New Victory Theatre, głównym teatrze w Nowym Jorku z repertuarem całkowicie poświęconym dzieciom i rodzinom).

,,1-2-3-teraz TY…” (,,1-2-3-now…”), Art Hotel, Dania

,,1-2-3-teraz TY…” jest spektaklem przewidzianym dla najmłodszych odbiorców, tzw. najnajów, czyli dzieci od 0 do 3 lat. Przyjmuje on formę interaktywnej zabawy wypełnionej licznymi piosenkami, uspokajającymi kołysankami, nuconymi przy akompaniamencie muzyki wykonywanej na żywo. To muzyczna podróż po świecie, który obrazują liczne wprawione w ruch ilustracje książkowe.

,,Podróż światła” (,,The Journey of Light”), Ainu Palmu, Finlandia

,,Podróż światła” jest spektaklem przewidzianym dla dzieci od lat 6 do 12. Teatr cieni i nowoczesne widowisko cyrkowe w jednym. Jest to spektakl o odwadze, ukazujący tą cechę charakteru jako postawę godną podziwu. W obsadzie zobaczymy Salla Hakanpää, jedną z najbardziej utytułowanych artystek cyrkowych w swoim pokoleniu.

„Bystry jak osioł” („Smart as a donkey”), TAMTAM objektentheater, Holandia

To pełen wyobraźni spektakl bez słów wypełniony muzyką. Historia podróży pewnego osiołka, podczas której świat budowany jest ze znalezionych przedmiotów i starych rzeczy.

PROGRAM EDUKACYJNO-ANIMACYJNY

Warsztaty dla dzieci i dorosłych „W świecie baśniowych emocji”:

cykl 4 warsztatów (podczas tygodniowej prezentacji spektakli) skierowanych do dzieci i ich rodziców/opiekunów. Celem tych spotkań będzie zapoznanie rodziców z wpływem baśni na rozwój emocjonalny dzieci oraz twórcza praca manualna dzieci, efektem której będą obrazki przedstawiające poszczególne emocje. Zajęcia będą miały dwuetapową formułę: pierwszym etapem będą wspólne zabawy dzieci i rodziców/opiekunów, wprowadzające w temat emocji, pokazujące, w jaki sposób poprzez ruch można je wyrazić. Drugi etap to praca w dwóch osobnych grupach: dzieci, pod kierunkiem instruktorki – graficzki Kai Depty-Kleśty – będą pracować nad wizualnym przedstawieniem emocji, wykorzystując symbole i kolory. Dorośli pod kierunkiem prowadzących z Psychologicznego Koła Naukowego „Psyche”, działającego w Wyższej Szkole Humanistycznej TWP w Szczecinie, pracować będą metodą psychodramy, poprzez to działanie ucząc się rozpoznawać dziecięce emocje, nazywać je i efektywnie z nimi pracować, jednocześnie poznając procesy emocjonalne, które związane są ze sposobem przeżywania baśni przez dzieci.

Warsztaty dla najnajów „Kolory emocji”:

warsztaty skierowane do najnajmłodszych, czyli dzieci w wieku od roku do trzech lat. W przytulnej atmosferze, w bezpiecznej przestrzeni sali prób Teatru Lalek „Pleciuga” dzieci wezmą udział w działaniach, dostosowanych do swych możliwości percepcyjnych. „Kolory emocji” to spotkanie oparte na sensorycznych zabawach, dających dzieciom możliwość do aktywnego uczestnictwa w kreowaniu sytuacji warsztatowej. Zajęcia poprowadzi Agnieszka Kołodziejczyk-Królik – pedagożka, twórczyni przestrzeni Zabawa Rozwija, w pracy z dziećmi wykorzystuje ruch jako formę rozwoju.

FiKa kulturalna:
wzorowane na szwedzkim obyczaju spotkania przy kawie, ciastku i książce. W przestrzeni Kluboksięgarni FiKa odbędą się 2 weekendowe kulturalnotowarzyskie spotkania dla dzieci i rodziców, podczas których rodzice wprowadzą dzieci w świat kultury i nauczą w wartościowy sposób spędzać czas – wspólnie oraz samodzielnie.

Śladami Czerwonego Kapturka:

działanie integracyjne na finał projektu – zaproszenie widzów do wspólnej zabawy po przedstawieniu „Czerwony Kapturek”. Przed tym wydarzeniem zachęcimy widzów do tego, aby przynieśli ze sobą elementy kojarzące się z Kapturkiem lub Leśniczym. Po przedstawieniu odbędzie się minigra terenowa „Śladami Czerwonego Kapturka”, prowadzona przez aktorów Pleciugi w teatrze i jego otoczeniu. Finałem będzie wspólne zdjęcie „Kapturków” i „Leśniczych” przed budynkiem teatru.

Kartki do opowiadania:

zestaw kartek pod nazwą „Opowiedz mnie”, na których znajdą się specjalnie z myślą o najmłodszych zaprojektowane obrazki związane z baśnią o Czerwonym Kapturku. Dostosowane do percepcji małych dzieci, w zamyśle służyć będą do zabawy w opowiadanie jednej historii na różne sposoby. Kartki powstaną z inspiracji warsztatami dla dzieci: „Kolory emocji” oraz „W świecie baśniowych emocji”, a wydane zostaną na rozpoczęcie nowego sezonu artystycznego.

MaMaMaBlog:

blog tworzony dla mam i współtworzony przez mamy, poświęcony wychowywaniu dzieci przez sztukę. Zainicjowany w 2017 roku podczas pierwszej edycji projektu Teatralny Ty-Dzień Dziecka, będzie miał swoją kontynuację.

„Przewodnik po emocjach”:

publikacja wielojęzycznego słownika emocji dla dzieci (w tłumaczeniu na języki partnerów projektu, czyli duński, szwedzki, islandzki, fiński, i holenderski oraz angielski, w którym pojawi się opisana również część merytoryczna publikacji), który przygotują dzieci podczas warsztatów „W świecie baśniowych emocji”. Publikacja ta będzie swoistym przewodnikiem po emocjach, służąca całym rodzinom – dzieciom do zapoznania się z rodzajami emocji, rodzicom – do rozmowy o przeżywaniu emocji i sposobami radzenia sobie w sytuacjach nasilenia tychże. Dzięki opiece merytorycznej psychologa poza pracami dzieci znajdą się tu dostosowane do percepcji dzieci opisy strategii radzenia sobie z emocjami oraz ich krótka charakterystyka. Słownik stanie się także szczególnie ważną i wyjątkową formą dokumentacji działań projektu, będzie też trwałą wartością, która pozostanie po zakończeniu wszystkich działań.

„Teatralnik”:

okazjonalne wydawnictwo, które zostanie wydane we wrześniu. „Teatralnik” stanie się podsumowaniem dotychczasowych działań projektu: zostaną w nim zaprezentowane poszczególne działania, zdjęcia, dodatkowe materiały (m.in. rozmowy z artystami, prace dzieci wykonane podczas warsztatów oraz w trakcie trwania konkursu na plakat teatralny do spektaklu „Czerwony Kapturek”).

Wystawy:

1. w przestrzeni miejskiej: latem zwieńczeniem projektu będzie wystawa, podsumowująca działania odbywające się w ramach projektu. Wnioskodawca zaprezentuje ją w przestrzeni miejskiej, która jest szczególnie lubiana i uczęszczana przez szczecinian – na Jasnych Błoniach. Wystawa stanie się wyjątkowo atrakcyjną formą dokumentacyjną, za pomocą której możliwe będzie dotarcie do wszystkich mieszkańców miasta.
2. wystawa w Miejskiej Bibliotece Publicznej: wystawa prac dzieci wykonanych podczas warsztatów „W świecie baśniowych emocji” oraz w trakcie trwania konkursu na plakat teatralny do spektaklu „Czerwony Kapturek”. Prace zostaną wyeksponowane w witrynach ProMediów – jednej z najliczniej odwiedzanej filii Miejskiej Biblioteki Publicznej w Szczecinie.

Konkurs na plakat do spektaklu „Czerwony Kapturek”

Teatr Lalek „Pleciuga” we współpracy z Książnicą Pomorską im. Stanisława Staszica w Szczecinie zorganizował konkurs plastyczny dla dzieci w wieku od 6 do 11 lat. Tematem konkursu był projekt plakatu do przedstawienia „Czerwony Kapturek”, którego premiera odbędzie się 19 maja 2018 roku w Teatrze Lalek „Pleciuga”. Do „Pleciugi” wpłynęło 108 prac – jury w składzie: Waldemar Wolański (reżyser), Zbigniew Niecikowski (dyrektor Pleciugi), Kaja Depta-Kleśta (graficzka) za najlepszą do promocji przedstawienia w formie plakatu wybrali pracę Martyny Wieczorek (lat 9) z Goleniowskiego Domu Kultury. Część prac zostanie zaprezentowana w programie teatralnym, część zaś – będzie wyeksponowana na wystawie, której otwarcie planujemy w dniu premiery „Czerwonego Kapturka”.

Film „W świecie baśniowych emocji”:

oprócz pełnienia funkcji dokumentacyjnej, będzie podsumowywał problematykę, poruszaną podczas działań projektu – stanie się zbiorem porad, które w zamierzeniu służyć mają dorosłym uczestniczącym z dziećmi w przedstawieniach teatralnych, związanych z tym, jak rozmawiać z dzieckiem o trudnych tematach poruszanych w teatrze, w jaki sposób łagodzić dziecięce obawy i lęki, jak nie zrazić dziecka do uczestnictwa w przedstawieniach, etc.

Dokumentacja filmowa przygotowana przez młodzież:

dla nastoletniej młodzieży przewidziano udział w tworzeniu dokumentacji filmowej poszczególnych działań projektu. Pod okiem instruktora, młodzi filmowcy będą rejestrować spektakle, warsztaty, przeprowadzać krótkie rozmowy z widzami – przygotowane przez nich materiały wykorzystane będą w mediach społecznościowych, na stronie teatru oraz na MaMaMaBlogu.