Już niedługo Morskie Centrum Nauki otworzy drzwi dla mieszkańców i turystów - wyczekiwana przez wielu inwestycja pomału zbliża się ku końcowi realizacji. Jak jednak gmach z Łasztowni mógłby się prezentować, gdyby wybrana została inna koncepcja architektoniczna? Przypominamy listę nagrodzonych i wyróżnionych prac, które 12 lat temu zdobyły uznanie sądu konkursowego.
Przypomnijmy, że konkurs na „Muzeum Morskie-Centrum Nauki” w Szczecinie ogłoszony został w 2010 roku. Wpłynęło 86 prac, z których kapituła konkursu doceniła 9. Najlepszą okazała się ta, która wyszła spod desek kreślarskich warszawskiej pracowni Płaskowicki&Partnerzy.
I nagroda – warszawska pracownia Płaskowicki&Partnerzy Architekci
Zespół w składzie – Piotr Płaskowicki (projektant kierujący), Izabela Baran-Kusak, Agnieszka Bernas, Konrad Roślak, Joanna Krysiewicz.
Większość członków sądu konkursowego dostrzegła w tej pracy propozycję o silnym wyrazie, która najlepiej odpowiadała tematowi. Obecnie gmach Morskiego Centrum Nauki różni się nieco od tego przedstawionego w koncepcji. Elewację pokrywają kolorowe płyty, na które nałożona została siatka cięto-ciągniona.
II nagroda – Robert Brodziński Architekt z Gdyni
Zespół w składzie – Robert Brodziński, Marcin Piwoński, Andrzej Niegrzybowski.
Kapituła konkursu doceniła m.in. jednolite wkomponowanie bryły budynku w pejzaż nabrzeża oraz „zapewnienie horyzontalnych widoków na Odrę i Wały Chrobrego poprzez transparentną fasadę”.
Jak projekt oceniają sami architekci? Ich zdaniem to wspomnienie nieistniejących już składów drewna na nabrzeżach portowych. „Forma budynku może przywodzić na myśl zarówno sztapel desek sezonowanych do budowy żaglowca, zdeformowany kadłub zatopionego statku, jak i wyrzucony na brzeg, obrobiony przez fale morskie kawałek drewna” – czytamy.
III nagroda (równorzędna) – RKW Rhode Kellmermann Wawrowscy
Zespół w składzie – Grzegorz Kołodziej, Marek Hys.
Praca została nagrodzona m.in. za jednorodną kompozycję bryły, powściągliwą i jednocześnie dynamiczną „rzeźbiarską formę obiektu”, czy ikonicznie zdefiniowaną kubaturę budynku przy użyciu estetyki „odlewu”.
III nagroda (równorzędna) – Medusa Group z Bytomia
Zespół w składzie – Przemo Łukasik, Łukasz Zagała, Rafał Dziedzic, Agnieszka Kosek, Agnieszka Morga, Ewa Odyjas, Jarosław Przybyłka, Jakub Pudo, Justyna Siwińska, Michał Sokołowski, Łukasz Stopczynski.
Jury wysoko oceniło walory architektoniczne projektu. Jak czytamy, „użycie wody jako tworzywa twórczego oraz umiejętne i świadome z niego korzystanie, ujawnia wielką wrażliwość autora pracy”.
„Zamknięty system wody składający się z akwenów na parterze i dachu budynku oraz systemu przelewania się wody z dachu na dół to nic innego, jak inteligentny system ogrzewania i klimatyzacji, wykorzystujący zjawiska naturalne celem zmniejszenia zużycia energii i wpisania się w nurt architektury pasywnej” – tłumaczyli architekci.
Wyróżnienie – pracownia Arch Deco z Gdyni
Zespół w składzie – Zbigniew Reszka, Michał Baryżewski, Paulina Czura, Jakub Bladowski, Piotr Rodziewicz, Joanna Ryłko, Marta Kos, Tomasz Puszcz, Oskar Berent, Robert Juchnevic.
Praca otrzymała wyróżnienie za „dobre warunki ekspozycji i możliwość wglądu z zewnątrz na wystawy i warsztat szkutniczy”. Na elewacji gmachu zaproponowano diody LED, dzięki którym gmach mógłby posłużyć jako tło do iluminacji oraz projektów multimedialnych.
Wyróżnienie – grupa „A-PLAN bis” z Gdyni
Zespół w składzie – Zbigniew Kowalewski, Andrzej Kwieciński, Magdalena Grabarczyk. Paweł Grabarczyk, Izabela Gierada-Lipka, Adam Kwieciński, Krzysztof Kulawczuk, Jolanta Lelątko, Małgorzata Ryterska, Anna Włodarczyk, Agnieszka Żydecka-Bąk, Paweł Czarzasty.
Forma gmachu miała przywodzić na myśl żagiel lub sieć rybacką rozłożoną do wyschnięcia. Sama bryła obiektu jest prostopadłościanem, a jej ascetyczna forma miała dawać wrażenie lekkości i przezierności. Sąd konkursowy docenił projekt za „uniwersalność wewnętrznych przestrzeni ekspozycyjnych pozwalających na daleko idącą swobodę aranżowania wystaw i pokazów”.
Wyróżnienie honorowe – pracownia Hansa Josefa Lankesa
Zespół w składzie – Hans Josef Lankes, Per Koengeter, Marta Antosik.
W tym projekcie gmach miał przywodzić na myśl „smagane wiatrem żagle bądź łagodnie poddające mu się fale”.
Wyróżnienie honorowe – biuro projektowo-budowlane „PLiK-LECH” ze Szczecina
Zespół w składzie – Szymon Lech, Ireneusz Lech.
Praca uzyskała wyróżnienie honorowe za „propozycję budynku muzeum o indywidualnym charakterze, ekspresyjnym i dynamicznym w swym wyrazie”.
Wyróżnienie honorowe – MXL 4
Zespół w składzie – Jerzy Szparadowski, Tomasz Maksymiuk, Norbert Białek.
W zamierzeniu projektantó projekt łączy dwa komunikaty – lekko pofalowana elewacja nawiązuje do tematyki „muzeum fal”. Natomiast ceglana powierzchnia wywodzi się z historycznej zabudowy Łasztowni.
Komentarze
0