Zamiast krytykowania, narzekania czy wytykania błędów urzędnikom i służbom publicznym ze szpetotą przestrzeni publicznej próbują walczyć inaczej, na opak. Teraz zorganizowali plebiscyt na najładniejszą witrynę w mieście.

- Jedną z takich "nowych” metod jest docenianie i wyrażanie uznania dla tych ludzi, którzy o estetykę przestrzeni publicznej dbają sami z siebie. Przy okazji doceniamy osoby, które dbają o czystość, o coś więcej niż "własny kawałek podłogi", nie boją się i chcą współpracować z profesjonalnymi grafikami, designerami itd. - mówi Sabina Wacławczyk, projekt Wandalovy - Przedsiębiorcy, którzy posiadają lokale w mieście są nolens volens współautorami estetyki miejskich ulic i placów. Nie sposób, byśmy ich w Wandalovym nie zauważyli, korzystając codziennie z miasta i oglądając przejawy często dyskusyjnej twórczości, pojawiającej się w parterowych (głównie, ale nie tylko) częściach budynków. - zaznacza.

"Plebiscyt na Najpiękniejszą Witrynę w Szczecinie w roku 2014" startuje wraz z dniem jutrzejszym, 21 lipca o godz. 10:00. Będzie się składał z trzech etapów.

Na kandydatki czekają tylko 10 dni

Podczas pierwszej części wszyscy zainteresowani mogą zgłaszać swoje witryny-kandydatki. Wystarczy przesłać zdjęcie na adres e-mail:witryna@sens.szczecin.pl  lub opublikować je na portalu Facebook wraz z nazwą rekomendowanego lokalu i adresem. Termin nadsyłania propozycji mija 30 lipca br. o godz. 20:00.

Zgłaszać można witryny lokali usługowych, handlowych, gastronomicznych, hotelowych, oddziałów instytucji, sieciowych (one będą oceniane w innej kategorii). Muszą to być witryny obiektów prosperujących (prowadzących aktywną działalność), znajdujących się w granicach administracyjnych Szczecina i nie będących częścią kompleksów handlowych o zamkniętej kubaturze. Każdy głosujący może zgłosić dowolną liczbę fotografii.

Trzynastka w finale

Organizatorzy zachęcają do udziału w Plebiscycie zarówno mieszkańców Szczecina, spostrzegawczych obserwatorów wyglądu szczecińskich ulic i placów, samych przedsiębiorców, którzy prowadzą działalności gospodarcze w lokalach z witrynami oraz klientów, jak również zawodowych projektantów i grafików, autorów witryn, ekspozycji wystawienniczych i informacji reklamowych, pragnących zarekomendować swoje realizacje i interesujące projekty konkurencji, a także turystów, którym witryny danych lokali spodobały się w szczególności. 

Komisja Plebiscytu do drugiego etapu zakwalifikuje dziesięć witryn lokalnych przedsiębiorstw oraz trzy witryny sieciowe. Finałowa trzynastka zostanie ogłoszona 4 sierpnia.

Następnie, do 12 sierpnia, za pomocą internetowej sondy mieszkańcy Szczecina wybiorą tę Najpiękniejszą Witrynę w Szczecinie oraz Witrynę Wyróżnioną. Zwycięzców Plebiscytu poznamy 14 sierpnia.

Prestiż, a może i coś więcej

Oczywiście największą nagrodą dla zwycięskiej witryny będzie sam prestiż, wynikający z przyznania zaszczytnego tytułu najpiękniejszej.

Organizatorom akcji nie udało się znaleźć odpowiedniego rodzaju gratyfikacji, który mógłby stanowić faktyczną wartość dla właścicieli zwycięskiego lokalu, nie będąc jednocześnie niechcianym "kłopotem" czy przypadkowym przedmiotem, oszpecającym dane miejsce. W związku z tym podczas pierwszej edycji Plebiscytu zostanie przeprowadzona sonda. Przedsiębiorcy i mieszkańcy Szczecina będą mogli zgłaszać swoje pomysły, co mogłoby być pożądaną nagrodą w tego typu akcji.

Za pomysłem „Plebiscytu na Najpiękniejszą Witrynę w Szczecinie” stoją projekt Wandalovy Związku Polskich Artystów Plastyków Okręg Szczeciński, odpowiedzialny m.in. za oznaczanie wlepką „Brawa dla wandala” zdewastowanych miejsc na Cmentarzu Centralnym czy instalację „Wybryki” przeprowadzoną na Podzamczu podczas tegorocznej Nocy Muzeów, oraz Stowarzyszenie Estetycznego i Nowoczesnego Szczecina - SENS.

Dodatkowe informacje oraz regulamin konkursu znajduje się na stronie internetowej  www.sens.szczecin.pl oraz na Facebooku.