Tramwaje Szczecińskie znalazły się na pierwszym miejscu pod kreską w konkursie na dofinansowanie zakupu nowych tramwajów z Krajowego Planu Odbudowy.

Szczecin starał się o 81,6 mln zł na zakup 8 tramwajów niskopodłogowych o szacowanej wartości 118,1 mln zł. Aby zwiększyć swoje szanse i zdobyć dodatkowe punkty, magistrat rozstrzygnął przetarg na tramwaje (wygrała spółka Modertrans Poznań), a radni ustalili datę wprowadzenia Strefy Czystego Transportu (od 1 stycznia 2026 roku). 

Ostatecznie dało to 23 punkty. Tymczasem, żeby otrzymać dofinansowanie, trzeba było zebrać co najmniej 24 „oczka”.

Pieniądze popłyną do miast, które już kupiły nowe tramwaje i teraz poniesione wydatki zostaną im w części zrefinansowane. Mowa o Bydgoszczy (43,8 mln zł na 6 tramwajów), Wrocławiu (202,9 mln zł na 34 tramwaje), Poznaniu (215,6 mln zł na 30 tramwajów) i Krakowie (127,9 mln zł na 50 tramwajów).

Jak informuje jednak Gazeta Wyborcza, to nie zamyka przed Szczecinem szansy na pozyskanie dofinansowania. Pula pieniędzy w konkursie wynosiła 865,7 mln zł, tymczasem suma dotacji dla zakwalifikowanych miast to 590,4 mln zł.

Pozostaje 275,3 mln zł, które mogą zostać rozdzielone pośród innych uczestników: Szczecin, Toruń, Olsztyn, Łódź, Tramwaje Śląskie. Nie starczy wówczas na zakup 8 tramwajów, więc ich liczbę trzeba będzie ograniczyć. Szans na dofinansowanie nie mają już Warszawa, Gdańsk i Częstochowa.

Szczecin na pewno kupi 4 nowe tramwaje niskopodłogowe, które są dofinansowane z unijnego programu Fenix. Pojazdy o wartości 63,7 mln zł dostarczy Modertrans Poznań. W przetargu zapisano opcję zakupu u tego dostawcy do 8 kolejnych tramwajów. Skorzystanie z tej możliwości uzależniono od uzyskania dofinansowania z KPO.