Spółka Tramwaje Szczecińska ogłosiła niedawno przetarg na 4 tramwaje niskopodłogowe, dwukierunkowe, z opcją rozszerzenia zamówienia do 8 kolejnych. Z tej drugiej możliwości miasto skorzysta tylko wtedy, jeśli pozyska pieniądze z Krajowego Planu Odbudowy.

– Krajowy Plan Odbudowy przewiduje dofinansowanie zakupu 88 tramwajów w całej Polsce. O tym, które miasta otrzymają dofinansowanie i na ile tramwajów, rozstrzygnie konkurs. Wnioski ocenia Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Decyzja o przyznaniu dofinansowania spodziewana jest przed końcem tego roku – informuje Wojciech Jachim, rzecznik prasowy Tramwajów Szczecińskich.

Przy ocenie wniosków decydować będą punkty. Otrzymuje się je między innymi za stopień zaawansowania przygotowań do zakupu tramwajów (stąd ogłoszony niedawno przetarg, co może przynieść do 6 punktów) i zobowiązanie do wprowadzenia w przyszłości Strefy Czystego Transportu (radni przyjęli uchwałę wyrażającą aprobatę do działań w tym kierunku, 2 punkty).

Szczecin chce kupić tramwaje niskopodłogowe, dwukierunkowe, z co najmniej 45 miejscami siedzącymi i 155 stojącymi. Muszą być wyposażone między innymi w klimatyzację, rozkładane rampy dla wózków, gniazda USB, hotspot Wi-Fi i monitoring.

Otwarcie ofert przetargowych zaplanowano na 6 sierpnia. Pierwszy etap przetargu obejmuje 4 tramwaje, komplet wyposażenia obsługowo-naprawczego i specjalistyczny pojazd techniczny. Wszystko musi zostać dostarczone nie później niż do 31 maja 2026 r. Zwycięzca przetargu będzie miał na to 510 dni od dnia podpisania umowy z miastem.

Szczecin ma czas do 28 lutego 2025 roku, by zdecydować, czy chce skorzystać z prawa do rozszerzenia zamówienia, maksymalnie o 8 tramwajów. Będzie to już po rozstrzygnięciu konkursu z KPO, więc będzie jasne, czy są na to pieniądze. Dofinansowanie pokryje 85 procent ceny.