To, co wyróżnia raperów spośród wielu artystów reprezentujących inne gatunki muzyczne to fakt, że w swoich tekstach podkreślają oni swoje pochodzenie. Nie inaczej jest w przypadku MC’s wywodzących się ze Szczecina.
Zobacz też:
Szczecin w twórczości raperów: Snuz (eSeNUZet)
Szczecin w twórczości raperów: Sobota
Szczecin w twórczości raperów: Łona
[ Pierwsza część materiału tutaj ]
”Pierwszy raz”
Jak możemy się aktualnie przekonać, historia PMM nie skończyła się na jednym krążku, co Głowa i Wężu podkreślają w refrenie utworu zatytułowanego ”Pierwszy raz” pochodzącego z ich drugiej płyty – ”Rap, stresy, hulana, interesy”: „To wpływ ma na was już do końca/ Szczecin zaprawia, kolejny raz Polska/ PMM dla was, nie pierwszy kompakt/ S.Z.N. dawaj, powstaje historia”. Dobra informacja dla fanów PMM jest taka, że członkowie tej szczecińskiej formacji nie zamierzają w najbliższym czasie schodzić ze sceny, a wręcz przeciwnie. Obecnie nagrywają swój, czwarty już, album, który ponownie wyprodukuje O.S.T.R..
”Hustlerski system”
O prowadzeniu nielegalnej działalności na ulicy możemy posłuchać nie tylko na płytach amerykańskich, ale także i polskich raperów, czego najlepszym przykładem jest kawałek ”Hustlerski system”. Na szczególną uwagę zasługuje w nim refren – przestroga dla młodych ludzi: „Uważaj na siebie ziomuś, gdy nocą wychodzisz z domu/ Nie daj się złapać patrolom i z dala bądź od pogromu/ Nie każdy hajs jest wart tego, by się narażać na streecie/ Weź trzymaj rękę na pulsie i orient miej, na to liczę”.
Obraz szczecińskich ulic z perspektywy Głowy przedstawia się następująco: „Nocne szlaki przecieram, znów gdzieś za rogiem afera/ Ulica świadkiem wydarzeń, wychodzę hajsy pozbieram/ Odpalę bro na plenerach, ogarnę kilka tematów/ Dam rap z grubego pułapu, pozdrowię z boja wariatów”, „Za parę chwil na deptaku przetnę kolejną przecznicę/ Licho tu nie śpi za rogiem, orient, na farta nie liczę/ Tu w bramie ktoś zaczął krzyczeć, torebka poszła gdzieś w obieg/ Za taki numer frajerze w końcu rozliczysz się z Bogiem”.
”Wracam”
Z kolei utwór zatytułowany “Wracam” pochodzący z ostatniego krążka PMM – ”Poza horyzont”, to podróż Głowy i Węża do przeszłości. Potwierdza to m.in. refren tego kawałka: „Wracam dla tych chwil, wracam, aby żyć/ Wracam do tych miejsc, które miały wpływ/ Kim jesteśmy dziś, co działo się wczoraj/ Nie zmieniłbym nic, to historia o nas”.
Zwrotka Węża ma wyniar symboliczny: z jednej strony znajdują się w niej wersy, w których odnosi się on do wcześniejszego miejsca zamieszkania (Kamienia Pomorskiego), z drugiej – linijki odwołujące się do Szczecina: „Wracam w te wszystkie miejsca, które pamiętam od dziecka/ Bałtycka 1b/2 w Kamieniu co święta”, „Muszę iść, siema Szczecin, z buta cisnę pod Sonar/ To stara hip-hopu szkoła, co dobrze pamięta o nas/ Onila koncert, Wężu, Tony Jazzu, a z rana /Wylądowałem z jakimiś dupami na Pomorzanach/ To była moja pierwsza chata w SZ-N, mam sentyment/ Do wszystkich miejsc płynących z moich linijek/ Idę się przejść, piszę swój hip-hop w Szczecinie/ Z tych wszystkich miejsc, do których wracam jak żyję”.
Także Głowa w swojej zwrotce odnosi się do ważnych dla siebie miejsc i wydarzeń z przeszłości: „Wracam na rewir, na miejsca, gdzie nikt mi nie krewi/ To życie poukładam, jeszcze będzie tak jak chcemy/ Potrzebuję przestrzeni, by móc zaczerpnąć weny/ Potem głęboki oddech, studio, plan i jedziemy”, „Pamiętam te koncerty, ekipa zalana w trupa/ Melanże na chałupach, każdy każdemu ufał”.
W kontekście naszego miasta dodatkowym atutem tego kawałka jest klip, który został nakręcony właśnie w Szczecinie.
”Jeden mam powód”
Na albumie ”Poza horyzont” nie zabrakło również numeru, w którym szczecińscy artyści przywołują początki lokalnej sceny hip-hopowej. Przytoczyć należy tutaj następujące wersy Głowy: „Pamiętasz Wild Style, pożyczony sprzęt/ Pod Pleciugą jam, gra eSeNUZet/ Breakdance na ulicach, graffiti na murach/ Szum starej płyty granej gdzieś w tamtych klubach”.
Gościnny udział: ”Osiedla wciąż w nas wierzą”
Poza wymienionymi wyżej utworami, na uwagę zasługuje jeszcze numer z płyty Bonsona i Matka – ”Historia po pewnej historii” – o wymownym tytule ”Osiedla wciąż w nas wierzą”, do którego gościnne zwrotki dograli członkowie PMM.
Zwrotka Węża skupiona jest wokół takich wartości jak: autentyczność, wiara czy zaufanie. Świadczą o tym następujące wersy: „Mam tu karawanę ludzi zawsze kiedy gram/ Nie ważne co nawiniesz, te osiedla wierzą nam/ Zauważ sam jak spoglądasz, kiedy nas widzisz/ PMM, SZ-N, jesteśmy prawdziwi/ I nikogo już nie dziwi ta mowa i slang/ Odkąd ulice i miasta zaufały nam”.
Teledysk “Jadziem dalej”
Tę odsłonę cyklu, jak również cały cykl, chciałbym zakończyć wideoklipem PMM do kawałka ”Jadziem dalej”. Teledysk ten, podobnie jak ”Wracam”, zrealizowany został w Szczecinie.
Komentarze
0