Do SPP mają być przyłączone trzy nowe odcinki, a opłaty za postój wzrosnąć (np. w strefie A za pierwszą godzinę z 3,60 zł do 4,40 zł). Na Starym Mieście planowana jest jeszcze droższa Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania, natomiast parking na Jasnych Błoniach od strony ul. Piotra Skargi ma stać się Płatnym Parkingiem Niestrzeżonym. To część rozwiązań zapisanych w trzech projektach uchwał. Jeśli zaakceptują je radni, wejdą w życie 1 maja 2025 roku.

Projekty uchwał nabrały docelowego kształtu po konsultacjach społecznych, które zakończyły się 11 października.

– Uczestnicy konsultacji przesłali ponad 553 opinie. Projekty uchwał są syntezą założeń prezentacji i wniosków płynących z nadesłanych przez mieszkańców opinii – podkreśla Wojciech Jachim, rzecznik prasowy miejskiej spółki NiOl, która zarządza miejskim systemem parkowania.

W poniedziałek nad projektami będą dyskutować radni z komisji budżetu. Głosowanie całej rady miasta planowane jest na sesji 29 października.

Strefa Płatnego Parkowania będzie nieco większa i bardziej czerwona

Planowane jest poszerzenie SPP o fragment ulicy Montwiłła w rejonie Teatru Polskiego, odcinek ulicy Ku Słońcu między rondem Pileckiego a bramą główną Cmentarza Centralnego i ulicę Zbożową na Łasztowni. Natomiast po konsultacjach zrezygnowano z pomysłu dołączenia ul. Władysława IV na Łasztowni.

Dodatkowo, tam, gdzie strefa już istniała, ma być mniej koloru żółtego (podstrefa B), a więcej koloru czerwonego (podstrefa A). Celem jest zwiększenie rotacji aut, w miejscach, w których zdaniem magistratu była ona niewystarczająca.

Zamierzają podnieść opłaty za parkowanie

Projekt zakłada podniesienie opłat za parkowanie w całej strefie. W podstrefie A pierwsza godzina nie będzie już kosztować 3,60 zł, tylko 4,40 zł. Abonament miesięczny ma kosztować 300 zł (teraz jest 240 zł), a opłata abonamentowa na określoną liczbę dni – 40 zł (teraz jest 30 zł).

W podstrefie B cena ma wzrosnąć z 2,80 zł do 3,60 zł. Abonament miesięczny z 150 zł do 200 zł. Opłata abonamentowa na określoną liczbę dni z 20 do 30 zł.

– Poprzednia zmiana cennika SPP nosi datę marzec 2021 roku. Od tego czasu skumulowana inflacja wyniosła w Polsce ok. 35 proc. a liczba pojazdów w Szczecinie zbliżyła się do 350 tys. Celem zmian w cenniku jest urealnienie opłat w stosunku do inflacji i poprawa dostępności miejsc postojowych w Strefie Płatnego Parkowania – tłumaczy Wojciech Jachim.

Opłatę zryczałtowaną 12-miesięczną dla mieszkańca przewidziano na poziomie 440 zł, a półroczną – 220 zł. To kwoty niższe niż wcześniej zapowiadano (500 i 250 zł). Zostały obniżone w wyniku konsultacji społecznych.

Zmieniono również zapisy dotyczące właścicieli hybryd. Planowano zlikwidować przewidzianą dla nich opłatę zryczałtowaną (50 zł za miesiąc), ale ostatecznie zostanie, tylko będzie droższa – 150 zł. Pozostałe opłaty zryczałtowane nie ulegną zmianie.

Dotkliwsze konsekwencje czekają kierowców, którzy będą parkować bez biletu. Zapłacą dwa razy wyższą opłatę dodatkową niż obecnie – 200 zł, jeśli wniosą ją w ciągu 7 dni i 400 zł, gdy zrobią to później.

Inne zmiany w regulaminie strefy

Projekt uchwały przewiduje, że mieszkańcy obszaru SPP będą mogli parkować na dwóch ulicach, wybierając spośród trzech możliwości: ulicy zamieszkania, ulicy przyległej, ulicy w najbliższej okolicy.

Planowane jest wprowadzenie abonamentu zastępczego, umożliwiającego wykorzystanie zakupionego abonamentu na pojazd inny niż ten, na który został wykupiony, np. w czasie naprawy samochodu w warsztacie. Darmowy bilet na 15 minut będą musieli pobierać również kierowcy aut zaopatrzeniowych.

Uchwała o Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania

Według projektu, ŚSPP obejmie obszar Starego Miasta – między Tkacką a Mściwoja i Panieńską. Parkowanie będzie tam droższe niż w SPP, a opłaty będą pobierane we wszystkie dni tygodnia (od 8 do 22). Stawkę za pierwszą godzinę parkowania ustalono na poziomie 8 zł, drugiej na 9,60 zł, trzeciej na 11,40 zł, a kolejne na 8 zł (są też bezpłatne 15-minutowe bilety zerowe).

Koszt rocznego abonamentu dla mieszkańca ŚSPP ma wynieść 440 zł (obniżka po konsultacjach z 500 zł), a półroczny – 220 zł. Będzie on mógł parkować na całym obszarze ŚSPP i dodatkowo na Płatnym Parkingu Niestrzeżonym pod Trasą Zamkową (ta druga możliwość to efekt konsultacji). Abonament miesięczny dla osób prawnych i jednostek organizacyjnych wyznaczono na poziomie 300 zł/miesiąc (jeden na firmę). Opłata dodatkowa za brak biletu – 400 zł.

– Stare Miasto ze względu na swoje walory architektoniczne, ciasny układ ulic wymaga szczególnej ochrony przed nadmiarem samochodów. O ustalenie ŚSPP na Starym Mieście od dawna zabiega Rada Osiedla Stare Miasto, argumentując to tym, że ze względu na atrakcyjność turystyczną (i gastronomiczną) problemy z parkowaniem są tam nie tylko w dni robocze, ale także w weekendy i popołudniami – tłumaczy zasadność wprowadzenia droższej strefy Wojciech Jachim.

Wykaz ulic położonych w Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania: plac Żołnierza Polskiego (Mariackiej do Farnej), Farna, Grodzka, Koński Kierat (od Mariackiej do Farnej), Korsarzy, Księcia Mściwoja II, Kuśnierska, Łaziebna, Mariacka, Panieńska, Rycerska, Sołtysia, Staromiejska (od Grodzkiej do Wyszyńskiego), Staromłyńska (od placu Żołnierza Polskiego do Końskiego Kieratu), Tkacka.

Uchwała o Płatnych Parkingach Niestrzeżonych

Projekt zakłada, że dwa PPN-y zostaną zlikwidowane, a pojawi się jeden nowy. Zniknąć ma PPN Orła Białego, ponieważ po przebudowie nie będzie już tam miejsc postojowych. Urzędnicy chcą też zrezygnować z PPN Szymanowskiego, gdyż tuż obok jest SPP i było zamieszanie z wyborem odpowiedniego parkomatu.

Nowy Płatny Parking Niestrzeżony ma zostać wyznaczony przy ul. Piotra Skargi, vis a vis Pomnika Czynu Polaków.

Proponowane opłaty za godzinę postoju w zależności od PPN-u:

– PPN Dolny Taras – 8 zł, cały tydzień, godz. 8-22;

– PPN Ogińskiego – 4 zł, dni robocze, godz. 8-17;

– PPN Jasne Błonia – 4 zł, dni robocze, godz. 8-17;

– PPN Trasa Zamkowa – 2,80 zł, dni robocze, godz. 8-17;

– PPN Czarnieckiego – 2,80 zł, dni robocze, godz. 8-17.

– Podobnie jak w SPP czy ŚSPP abonament mieszkańca PPN Dolny taras ma kosztować: roczny 440 zł, półroczny 220 zł. Posiadacze abonamentu będą mogli parkować dodatkowo na PPN Trasa Zamkowa – dodaje Wojciech Jachim.

Założenia są takie, że wszędzie (SPP, ŚSPP, PPN) będzie można parkować bezpłatnie w trzy dni – 2 maja, 24 grudnia i 31 grudnia.