Trwa remont dworca kolejowego Szczecin Główny. Budowlańcy mają coraz mniej czasu. PKP wyznaczył im, w opinii niektórych, nierealne terminy zakończenia prac. Skąd ten pośpiech?

Kontrowersje wokół inwestycji

Tej ważnej dla Szczecina kolejowej inwestycji od początku towarzyszą kontrowersje. Pośpiech, niedopracowany, nie wszystkim odpowiadający projekt czy niespodziewane efekty czyszczenia muru oporowego nie sprzyjają atmosferze wokół modernizacji dworca.

Pośpiech to zły doradca?

Dlaczego PKP się spieszy? Chodzi o terminy narzucone przez Unię Europejską, której fundusze są wykorzystywane przy realizacji tej inwestycji. Co ciekawe zwycięzcy przetargu z lipca 2014(!) roku na modernizację dworca, tj. konsorcjum firm Winnicki i MAXTO, zobowiązali się zakończyć prace do końca października 2015 roku. Jak widać gołym okiem – nie udało się. Na dworcu ciągle widać uwijających się jak w ukropie robotników, ale końca prac jeszcze nie widać. Na jakieś większe wydłużenie czasu nie ma szans. PKP musi zakończyć inwestycję do końca tego roku, inaczej będzie problem z funduszami unijnymi. Czy kolej wygra wyścig z czasem? Maciej Bułtowicz z PKP zapewnił nasz portal, że wszystkie strony zaangażowane w projekt dokładają starań, by do końca roku dworzec zaczął obsługiwać pasażerów.

Co się teraz dzieje na dworcu?

Obecnie trwają prace nad kładką prowadzącą z nowego, dwupoziomowego budynku dworca nad peronami do ulicy Owocowej. Remontowany jest również peron 1. Wcześniej zmodernizowano już peron 4. oraz odnowiono (inne pytanie, czy udanie) mur oporowy przylegający do dworca. Koszt całości inwestycji to 117 mln złotych, z czego 74 mln pokryją fundusze unijne.

Na horyzoncie etap drugi

Kończąca się budowa jest dopiero pierwszym etapem modernizacji dworca. Planowany jest również etap drugi, którego realizacja będzie możliwa w oparciu o środki unijne przeznaczone na lata 2014 – 2020. Rozpocznie się on najprawdopodobniej już w 2016 roku. W ramach tego etapu zostanie przebudowana stara kładka (która początkowo miała być wyremontowana podczas obecnej, pierwszej części inwestycji) oraz zostaną zmodernizowane perony 2. i 3.