Po żeberkach i krwistej czerwieni przyszedł czas na słodkie wypieki. „I tak zrewitalizowany śródmiejski odcinek alei Wojska Polskiego utkwił jedną nogą w epoce dzikiego kapitalizmu rodem z lat 90.” – krytykuje miejski konserwator zabytków Michał Dębowski. Reklamowy stelaż jest nieodłącznym elementem lokalu usługowego, który najemcy otrzymują niejako „w gratisie”.

To kolejny raz, gdy elewacja narożnej kamienicy przy alei Wojska Polskiego 29 została zasłonięta. Tym razem swoje usługi reklamuje w ten sposób cukiernia, która od kilku miesięcy jest nowym najemcą parterowego lokalu usługowego.

„Spodziewałem się nieco wyższych standardów”

– Od renomowanej sieci cukierni odwołującej się do kaiserowskiej przeszłości, skojarzeń z elegancją i czarem dziewiętnastowiecznych kawiarni oraz od jej franczyzobiorców spodziewałem się nieco wyższych standardów i estetycznej wrażliwości – nie kryje zawodu Michał Dębowski.

Stelaż reklamowy jest legalny, co miało być wielokrotnie weryfikowane przez nadzór budowlany. Z tego, co udało nam się dowiedzieć, konstrukcja jest nieodłącznym elementem parterowego lokalu usługowego.

Postawiony przez nieistniejącą już firmę

– Jako zarządca nie mamy wpływu na tę konstrukcję. To nie jest nieruchomość należąca do wspólnoty i nie administrujemy nią. Istnieje od 2000 roku i została wzniesiona podczas renowacji tego kwartału przez inwestora (Szczecińskie Towarzystwo Renowacyjne, które już nie istnieje – red.) – tłumaczy Łukasz Mateja z Przedsiębiorstwa Techniczno-Budowlanego Technobud, które zarządza kamienicą przy alei Wojska Polskiego 29.

„Skądinąd elegancki lokal…”

– Wiem, czym są prawa nabyte, zysk reklamodawcy, tak zwany słuszny interes strony. Zastanawiam się tylko, czy ten interes zawsze musi stać w sprzeczności z interesem publicznym, którym jest prawo nas wszystkich do niezakłóconego odbioru historycznej architektury i prawo do ładu przestrzennego – dodaje miejski konserwator zabytków.

Wysłaliśmy pytania do cukierniczej sieci, ale do czasu emisji tego artykułu nie otrzymaliśmy odpowiedzi.