PKP Polskie Linie Kolejowe planują budowę nowych przystanków: Pomorzany Południe (w pobliżu pętli tramwajowej), Warzymice, Przecław, Kołbaskowo. To część projektu usprawnienia komunikacji w kierunku Berlina, ale pozwoli również wdrożyć w przyszłości drugi etap Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej.

– W naszej strategii transportu zapisaliśmy plany uruchomienia SKM w kierunku Kołbaskowa, a także w kierunku Loecknitz i Pasewalk. Oczywiście zorganizowanie przejazdów poza granice kraju będzie trudniejsze, bo potrzebne byłoby podpisanie umów międzynarodowych – mówi Roman Walaszkowski, dyrektor biura Stowarzyszenia Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego, koordynującego projekt SKM.

W Kołbaskowie powstanie peron odstawczy

O ile na razie nie ma konkretów w sprawie przebudowy linii przez Stobno w kierunku Loecknitz, to w stronę Kołbaskowa powstaje już projekt nowej infrastruktury. Głównym celem PKP PLK jest budowa drugiego toru i elektryfikacja całości, co pozwoli zwiększyć częstotliwość kursów na trasie Szczecin – Berlin. Przy okazji skorzysta jednak również ruch lokalny. Po drodze powstaną bowiem wspomniane wcześniej nowe przystanki

Pierwszy – Pomorzany Południe – jest planowany pod wiaduktem w ciągu al. Powstańców Wielkopolskich, w pobliżu pętli tramwajowej. Później jest funkcjonująca stacja Szczecin Gumieńce, a następnie istniejące na razie tylko w głowach projektantów przystanki: Warzymice, Przecław, Kołbaskowo.

– Zabiegaliśmy, żeby te przystanki uruchomić. A w Kołbaskowie wybudować peron odstawczy, pozwalający pociągom zawrócić. Jeżeli zostanie wykonana ta infrastruktura, to żaden problem, żeby uruchomić tam pociągi SKM – zapewnia dyrektor Walaszkowski.

Realny termin to 2028 rok?

Na razie gotowa jest pierwsza wersja projektu całej przebudowanej linii. Postępują też procedury związane z uzyskaniem niezbędnych decyzji, między innymi o środowiskowych uwarunkowaniach oraz ustaleniu lokalizacji linii kolejowej.

– Projekt ubiega się o dofinansowanie unijne na roboty budowlane. W przypadku pozyskania finansowania, ogłoszenie postępowania przetargowego na roboty planowane jest na IV kwartał 2024 roku. Realizacja robót planowana jest od połowy 2025 roku do końca 2028 roku – informuje Bartosz Pietrzykowski z zespołu prasowego PKP PLK.

Prace przy przebudowie linii w kierunku Berlina trwają również po stronie niemieckiej. Ich finalizacja jest zapowiadana na rok 2026.

W przypadku SKM, na razie opóźnia się zakończenie budowy jej pierwszego etapu. Odcinek do Polic też ma być gotowy w 2026 roku.