Dokładnie w kwietniu 2012 roku został utworzony busapas na ul. Energetyków i od niemal roku trwają dyskusje czy taki pas jest potrzebny. Jedyni są za zlikwidowaniem specjalnego pasa, inni proponują, by buspas został przesunięty na lewą stronę. Swoją propozycję mają także SENS wraz z STMKM – zamiast buspasu, przed Mostem Długim widzą śluzę komunikacyjną.

 

Szczecińskie Towarzystwo Miłośników Komunikacji Miejskiej oraz Stowarzyszenie Estetycznego i Nowoczesnego Szczecina wystąpiły wspólnie z wnioskiem do Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego w Szczecinie o utworzenie przed Mostem Długim śluzy komunikacyjnej. Na czym polegałaby taka śluza? Zbliżające się do Mostu Długiego tramwaje i autobusy zostawałby wcześniej wykrywane, dzięki temu sygnalizacja świetlna wpuszczałaby pojazdy komunikacyjne na most z priorytetem. Jeśli do mostu nie będzie się zbliżał żaden z pojazdów komunikacji miejskiej wpuszczane będą samochody – tak długo, by mogły one zjechać z mostu jeszcze w tym samym cyklu sygnalizacji świetlnej. Jednocześnie stowarzyszenia przyznają, że bus-pas na ul. Energetyków powinien zostać przesunięty na lewy pas.  

 

Szczecin, 22.03 2013 r.

Stowarzyszenie SENS

Stowarzyszenie STMKM

Pan Radosław Tumielewicz

Dyrektor Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego

Wniosek o utworzenie przed mostem Długim śluzy komunikacyjnej oraz ułatwienie kierowcom wyjazdu z portu

Szanowny Panie Dyrektorze, pragniemy odnieść się do zaprezentowanego w mediach “kompromisu”, dotyczącego funkcjonowania buspasa oraz PAT-u na ul. Energetyków oraz na moście Długim. Zgadzamy się, że obecny układ powinien zostać zmieniony, jednak zakres i charakter zaproponowanych zmian budzi nasze zastrzeżenia.

1. Zgadzamy się, że buspas na ul. Energetyków powinien zostać przesunięty na lewoskręt prowadzący do ul. Celnej. Układ drogowy będzie dzięki temu bardziej czytelny, a kierowcy jadący ul. Energetyków będą mogli zajmować dwa pasy ruchu zamiast jednego, jak ma to miejsce obecnie.

2. Brakuje nam informacji, w jaki sposób ułatwiony zostanie wyjazd z portu. Jako pierwszy krok proponujemy ustawienie znaku zachęcającego do jazdy “na suwak”. Może to wpłynąć na kierowców poruszających się ul. Energetyków, aby “wpuszczali” kierowców wyjeżdżających z portu.

3. Nie zgadzamy się z pomysłem likwidacji PAT-u na moście Długim. Zamiast tego proponujemy inne rozwiązanie, które umożliwi priorytetowe wpuszczanie na most pojazdów komunikacji miejskiej i jednocześnie pozwoli udostępnić oba pasy wjazdowe do centrum kierowcom samochodów osobowych. Chodzi o rozwiązanie zbliżone do zaproponowanego przez Pana na konferencji z okazji Tygodnia Zrównoważonego Transportu, a mianowicie śluzę komunikacyjną. Czytaj całość listu.