Rozstrzygnięto przetarg na dostawę 4 czteroczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych dla Pomorza Zachodniego. Kontrakt o wartości 130 mln zł zrealizuje nowosądecki Newag S.A. Jest w nim opcja zamówienia kolejnych 4 pociągów, oczywiście za dodatkową, proporcjonalną opłatą.

Samorząd województwa zachodniopomorskiego jest obecnie właścicielem 74 pojazdów, które jeżdżą po regionalnych trasach w barwach Polregio.

– Dysponujemy najnowocześniejszą w Polsce flotą do obsługi regionalnych przewozów kolejowych i nadal inwestujemy w najlepszy tabor - podkreśla marszałek Olgierd Geblewicz. – Bezpieczny, wygodny, ekologiczny transport to dla samorządu województwa priorytet! Na Pomorzu Zachodnim nie ma już starych pociągów. Przez dwa lata nasza flota wzbogaciła się o 12 hybryd. Kupiliśmy też 40 elektrycznych Impulsów. Ale jest jeszcze kilka pojazdów, które chcemy zastąpić najnowocześniejszymi elektrykami.

Więcej miejsca dla rowerów

Zamówione właśnie pociągi będą wyposażone w najnowocześniejsze systemy bezpieczeństwa, klimatyzację, wi-fi oraz udogodnienia dla osób z niepełnosprawnością. W każdym będą 154 stałe miejsca siedzące, 36 uchylnych oraz 273 miejsca stojące, a także 16 stanowisk do przewozu rowerów (wcześniej standardem było 10 miejsc).

Pomyślano też o takich drobnych udogodnieniach jak kosz do segregacji odpadów w przedsionkach i podwójne drzwi w środkowych członach pojazdu, by łatwiej wysiadało się z wózkiem czy rowerem.

Samorząd kupuje pociągi, bo jest na nie dofinansowanie unijne

Newag jest stałym dostawcą pociągów dla województwa zachodniopomorskiego. Teraz też jako jedyny złożył ofertę w przetargu. Opiewała na 130 mln zł, co oznaczało, że o 7 mln zł przekracza zakładany budżet. Radni sejmiku zgodzili się jednak na dołożenie brakującej kwoty. Zakup pociągów zostanie dofinansowany ze środków Unii Europejskiej w wysokości do 85 procent wartości zamówienia.

Nowe pociągi mają pojawić się na torach do listopada 2025 r. Czy Zarząd Województwa skorzysta z przetargowej opcji (4+4), by dokupić kolejne pojazdy?

– Decyzja jeszcze nie zapadła, ale rozważamy taką możliwość – mówi marszałek Geblewicz.

Pociągi Polregio wyjeżdżają na trasę nawet 270 razy dziennie. Obsługują głównie połączenia w obrębie województwa, ale jeżdżą też np. do Poznania.