Prace wykonane są już w 74 procentach, ale pozostał jeszcze jeden odcinek, który może utrudnić realizację i zakończenie inwestycji w planowanym terminie. Przeszliśmy cały plac budowy torowej rewolucji na ulicy Kolumba. Zapraszamy na spacer.

Zaczynamy od ulicy Dworcowej, gdzie tory są już ułożone na niemal całej długości. To tutaj spotykamy również najwięcej pracowników, którym sporo do zrobienia pozostało na skrzyżowaniu ul. Dworcowej i Nowej.

Tu, gdzie mogą być „podziemne niespodzianki”

Idziemy dalej, do Dworca Głównego. Na tym odcinku wykonana jest już większość prac. Przechodzimy po nowych chodnikach wyłożonych płytami, widzimy ułożone tory, wyasfaltowaną jezdnię oraz trzy perony przystankowe. Wcześniej były tylko dwa – dzięki dodatkowemu peronowi będzie mógł się tam znaleźć końcowy dla tramwajów dwukierunkowych.

W stronę skrzyżowania z ul. Dąbrowskiego są jeszcze fragmenty bez ułożonych torów. Najmniej zaawansowane prace widać na odcinku pomiędzy ulicą Zapadłą i Tamą Pomorzańską. I to tam na wykonawcę mogą czekać jeszcze „podziemne niespodzianki”, które już wcześniej spowodowały opóźnienia w inwestycji.

– To ostatni odcinek, który może w sposób nieprzewidziany utrudnić realizację. Ta część wykonywana jest połówkowo, czyli najpierw jedna strona jezdni, potem druga – informuje Wojciech Jachim, rzecznik prasowy spółki Tramwaje Szczecińskiego.

Tam, gdzie ogromna pętla „Pomorzany”

Dużo zostało już zrobione przy ulicy Chmielewskiego, choć brakuje jeszcze chodników. Pracowników spotykamy na wysokości nowego osiedla mieszkaniowego.

W okolicach ul. Smolańskiej gotowy jest już dojazd do pętli, a na torowisku wysypany jest już tłuczeń. Niemal wszystko zrobione jest już w „nowej” części pętli tramwajowej „Pomorzany”, która zajęła miejsce ogródków działkowych. Stara część infrastruktury dopiero niedawno została wyłączona z użytkowania i jest jeszcze sporo do zrobienia. Na środku pętli powstaje budynek socjalny dla motorniczych i kierowców.

Otwarcie pod koniec października

– Obecnie na placu budowy zatrudnione są 123 osoby. Na ulicy Kolumba prace prowadzone są praktycznie w każdej branży, czyli sanitarnej, elektrycznej, w zakresie prac torowych i drogowych w zależności od odcinka, który wynika z podziału ulicy Kolumba ze względu na czasową organizację ruchu – dodaje Wojciech Jachim.

Otwarcie ulicy dla samochodów i tramwajów planowane jest na koniec października. Wykonawcą prac o wartości 262 mln zł jest spółka ZUE.

Przebudowa ulicy Kolumba już od dawna jest mocno opóźniona. Problemy zaczęły się we wstępnej fazie realizacji, gdy odkryto, że plany podziemnych instalacji nie odpowiadają rzeczywistości. Wówczas na kilka miesięcy trzeba było przerwać prace. Pękały także stare rury, a wiele awarii powstało na skutek usuwania kolejnych warstw gruntu. W efekcie plac budowy był kilkukrotnie zalany i trzeba było wyłączać wodę mieszkańcom.