W 2019 roku stacja Szczecin Główny ma być pozbawiona wszelkich barier architektonicznych, a na perony będzie można dostać się z poziomu dwóch połączonych ze sobą kładek. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały we wtorek wartą 70 mln zł (brutto) umowę na ostatni etap modernizacji dworca.
Co zmieni się na dworcu?
W ich ramach stara kładka zostanie zadaszona i wyposażona w windy. Z nową kładką, zbudowaną podczas pierwszego etapu modernizacji dworca, połączy ją nadziemny tunel przebiegający nad peronem nr 3. Przebudowane zostaną perony nr 2 i 3 (1 i 4 były już remontowane). Pojawią się na nich nowe wiaty (część zdemontowanych zabytkowych trafi na peron nr 1), ławki, zegary i tablice informacyjne. Perony będą miały antypoślizgową nawierzchnię oraz ścieżki naprowadzające, pomagające w poruszaniu się osobom niedowidzącym i niewidomym. Zamontowany zostanie nowoczesny system monitoringu.
- Zlikwidujemy wszelkie bariery architektoniczne utrudniające pasażerom poruszanie się po terenie dworca. Zwiększenie standardu obsługi podróżnych na stacjach i przystankach to jeden z celów realizowanego przez PKP Polskie Linie Kolejowe S. A. Krajowego Programu Kolejowego. W jego ramach w całej Polsce do 2023 roku zostanie zainwestowanych w infrastrukturę kolejową aż 67 mld zł. – mówił Arnold Bresch, członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S. A.
Koszt drugiego etapu modernizacji szczecińskiego dworca to 70 mln zł brutto (57,5 mln zł netto). Ze środków unijnych (POIiŚ) zostanie dofinansowany w 85%.
Polityczny wymiar
Umowa na przebudowę dworca została podpisana w Urzędzie Wojewódzkim. Jej zawarcie miało również wymiar polityczny. Obecni, poza wojewodą Krzysztofem Kozłowskim, byli parlamentarzyści Prawa i Sprawiedliwości - marszałek Sejmu Joachim Brudziński i poseł Krzysztof Zaremba – oraz desygnowany przez PiS zastępca prezydenta Szczecina – Marcin Pawlicki. Wszyscy podkreślali rolę rządu i klubu parlamentarnego PiS w zapewnieniu finansowania dla tej inwestycji.
- Po raz kolejny znacząco środki finansowe popłyną do Szczecina i Pomorza Zachodniego. To zasługa Ministerstwa Infrastruktury, a także parlamentarzystów, którzy zabiegali podczas nowelizacji Krajowego Programu Kolejowego, by znalazła się w nim modernizacja szczecińskiego dworca. Pamiętamy, że jej pierwszy etap zaczął się za kadencji naszych poprzedników. Szczecin i Pomorze Zachodnie nie mają barw partyjnych, i każdy z pochodzących stąd parlamentarzystów powinien niezależnie od sympatii politycznych zabiegać o rozwój regionu. Cieszę się, że szczeciński dworzec zaczyna wyglądać jak w cywilizowanych miastach Europy – mówił marszałek Joachim Brudziński.
Inwestycje obok dworca
Magistrat deklaruje, że wkrótce zmieni się również najbliższe otoczenie dworca. Wyczekiwaną od lat miejską inwestycją będzie remont ul. Kolumba (od stacji Szczecin Główny do pętli na Pomorzanach). Obecnie trwają prace projektowe.
Pierwszy etap przebudowy szczecińskiego dworca kosztował 111 mln zł. Zmodernizowany i rozbudowany został zabytkowy budynek. Powstała nowa kładka łącząca dworzec z ul. Owocową. Wyremontowano perony nr 1 i 4.
Komentarze
10