Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ogłosił nabór wniosków na dofinansowanie przedsięwzięć związanych z niskoemisyjnym transportem miejskim. Według przedstawicieli Rowerowego Szczecina to dobra okazja, by pozyskać środki na budowę dróg rowerowych.
Jak przypominają dziesięć lat temu w podobnej sytuacji był Gdańsk, który dzięki dofinansowaniu wybudował 30 km dróg dla rowerów.
Chcielibyśmy by fundusze te były wykorzystane na budowę trasy rowerowej biegnącej przez Aleję Wyzwolenia i Niepodległości, dookoła placu Zwycięstwa (wraz z budową nowego przystanku) oraz, o ile uda się przygotować odpowiednie projekty, kontynuowanie trasy przez ul. Krzywoustego i 26 kwietnia. Kilka lat temu o podobne fundusze wystarał się Gdańsk i wybudował za nie przeszło 30 km dróg dla rowerów. Zapraszamy do zapoznania się z ciekawą publikacją opisującą pionierskie zmagania Gdańska: Rowerowy Gdańsk, Rowerowa Polska. - tłumaczą przedstawicie stowarzyszenia. W tej sprawie postanowili napisać do prezydenta miasta, Piotra Krzystka.
Szanowny Panie Prezydencie
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ogłosił nabór wniosków na dofinansowanie przedsięwzięć związanych z niskoemisyjnym transportem miejskim. To doskonała okazja, by budować trasy dla rowerzystów, co jest jednym z założeń tego konkursu.
Choć regulamin konkursu nie jest idealny, bo wymaga zakupu autobusów na CNG, to i tak warto brać udział w tym konkursie.
W podobnej sytuacji znalazł się Gdańsk kilka lat temu. Był on pierwszym dużym polskim miastem, które zrealizowało kompleksowy program budowy tras rowerowych. Podstawowa część tego systemu, obejmująca budowę ponad 30 km dróg rowerowych oraz 70 kilometrów ulic uspokojonego ruchu była wdrażana w ramach bezzwrotnego grantu, jaki Gdańsk otrzymał z Funduszu Środowiska Globalnego w 2002 roku.
Dzięki "Gazeli" tym razem Szczecin stoi przed szansą znaczącej rozbudowy tras rowerowych. Niestety tak dużego "skoku cywilizacyjnego", jakiego dokonano w Gdańsku, pewnie nie powtórzymy chociażby z tego powodu, że ilość gotowych projektów dróg dla rowerów, jakie czekają na realizację na urzędniczych półkach, można policzyć na palcach jednej ręki. Nie mniej jednak zrealizujmy chociaż to, co zostało już zaprojektowane.
Proszę więc o staranie się o środki pochodzące z Narodowo Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, który ogłosił nabór wniosków o dofinansowanie przedsięwzięć w ramach: I konkursu programu priorytetowego p.n.: System zielonych inwestycji, Część 7) GAZELA – Niskoemisyjny transport miejski.
Fundusze te mogą być wykorzystane na budowę trasy rowerowej biegnącej przez Aleję Wyzwolenia i Niepodległości, dookoła placu Zwycięstwa (wraz z budową nowego przystanku) oraz, o ile uda się przygotować odpowiednie projekty, kontynuowanie trasy przez ul. Krzywoustego i 26 kwietnia.
Jednocześnie przypominamy, że nowe fundusze europejskie, które będą do wykorzystania w latach 2014-2020 w dużej mierze także będą mogły być wykorzystane wspieranie nieskoemisyjnych środków transportu, w tym także i roweru. Bez przygotowania odpowiednio dużej puli projektów Szczecin nie będzie mógł starać się o te środki.
z poważaniem
Bartosz Skórzewski
Komentarze
1