Ponad 200 kilogramów plasteliny - tyle zużyto przy produkcji filmu w reżyserii dr Izabeli Plucińskiej (wykładowczyni Kolegium Sztuk Wizualnych Akademii Sztuki w Szczecinie) realizowanego m.in. w Pracowni Animacji CPK Centrum Przemysłów Kreatywnych AS. „Portret Suzanne” na podstawie opowiadania Rolanda Topora opowiada historię samotnego mężczyzny, który zakochał się we własnej... stopie.
Teraz film, wielokrotnie prezentowany i nagradzany na festiwalach filmowych, ma szansę na kolejne trofeum - statuetkę Oscara. Polski Instytut Sztuki Filmowej oficjalnie ogłosił trzy tytuły polskich animacji, które ubiegają się o nominację do Oscara w kategorii „Najlepszy Krótkometrażowy Film Animowany". Wśród nich znalazł się film dr Plucińskiej, który powstawał m.in. w Szczecinie, w Centrum Przemysłów Kreatywnych Akademii Sztuki.
"Portret Suzanne" to groteskowa adaptacja tytułowego opowiadania Rolanda Topora w całości ulepiona z plasteliny, w której zachwyca każdy szczegół. Animacja jest niemiecko-polsko-francuską koprodukcją filmową, w której ważny udział ma Szczecin. W Szczecinie powstała scenografia, lalki oraz część animacji. Izabela Plucińska zaprosiła do współpracy twórców z województwa zachodniopomorskiego - mówi Paulina Ratajczak z Fundacji Las Sztuki, jedna z producentek filmu. Film powstawał również w Berlinie, w studiu Izabeli Plucińskiej. Postprodukcją filmu zajął się francuski producent Films de Force Majeure.
Premiera filmu odbyła się 28 maja 2019 roku na 59. Krakowskim Festiwalu Filmowym. Za film “Portret Suzanne” Izabela Plucińska została laureatką najstarszego konkursu Krakowskiego Festiwalu Filmowego – Międzynarodowego konkursu filmów krótkometrażowych. Jury, któremu przewodził polski reżyser Xawery Żuławski, przyznało reżyserce nagrodę Złotego Smoka za mistrzostwo w kształtowaniu materii i błyskotliwe balansowanie między surrealistyczną wizją a realnością. Według jury to dzieło kompletne i zachwycające.
Dr Izabela Plucińska urodziła się 1974 w Koszalinie, gdzie ukończyła Liceum Plastyczne. Studiowała animację w PWSFiT w Łodzi oraz na tamtejszej ASP, a także w poczdamskiej Wyższej Szkole Filmowo-Telewizyjnej im. Konrada Wolfa w Niemczech. Otrzymała stypendia od DAAD, Nipkow Programm i DEFA Stiftung w Berlinie. Spośród licznych plastelinowych animacji największe sukcesy przyniósł jej film Jam Session uhonorowany licznymi nagrodami, w tym Srebrnym Niedźwiedziem dla krótkiego metrażu na festiwalu w Berlinie. Obecnie mieszka w Berlinie, gdzie prowadzi własną firmę produkcyjną Clay Traces.
Komentarze
5