Nie było niespodzianki w miejskim przetargu na zakup dwóch autobusów zeroemisyjnych. Jedyną ofertę złożyła firma, która od lat dostarcza pojazdy dla szczecińskiej komunikacji miejskiej – Solaris Bus & Coach sp. z o.o.

Jej propozycja cenowa jest nieco wyższa niż zakładany na ten cel budżet. Miasto chciało wydać maksymalnie 8,7 mln zł, podczas gdy wykonawca wycenił swoją pracę na 9,1 mln zł. Trzeba dołożyć dodatkowe pieniądze, albo przetarg zostanie unieważniony.

Cena jednego autobusu przegubowego może więc wynieść nieco ponad 4,5 mln zł. Co ciekawe, gdy miasto kupowało pierwsze takie pojazdy w 2020 r., jeden dłuższy „elektryk” kosztował ok. 4 mln zł.

Zakup kolejnych dwóch takich autobusów jest możliwy dzięki dofinansowaniu z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach programu „Zielony Transport Publiczny”. Szczecin otrzymał z tego tytułu 6,1 mln zł na dwa pojazdy i trzy stacje ładowania. Urzędnicy liczyli na więcej, bo wnioskowali o dotację na 8 autobusów, czyli 23 mln zł.

Zamówione autobusy będą miały ok. 18 metrów długości i pomieszczą minimum 120 osób (co najmniej 35 miejsc siedzących, w tym min. 8 dostępnych bezpośrednio z niskiej podłogi). Zostaną wyposażone w silnik elektryczny i system odzyskiwania energii podczas hamowania oraz jazdy z góry. Muszą zapewniać możliwość ładowania plug-in i pantografowego. Zasięg na jednym ładowaniu nie może być mniejszy niż 80 km.

Po ulicach Szczecina jeździ obecnie 14 autobusów elektrycznych ­– 8 przegubowych i 6 jednoczłonowych.