Teoretycznie w Szczecinie może powstać aż 10 nowych tras tramwajowych, a do tego dochodzi jeszcze wyczekiwany od lat remont. Zapytaliśmy ekspertów, które z tych inwestycji są najpotrzebniejsze. Połączyliśmy merytoryczną dyskusję z zabawą w głosowanie podobne do tego z Eurowizji. Oto efekty i końcowy ranking.

Do udziału zaprosiliśmy przedstawicieli środowiska akademickiego, inżynierów, miłośników komunikacji miejskiej, radnych i urzędników. 

Każdy z naszych ekspertów dostał listę 11 inwestycji. Dziesięć z nich to nowe odcinki planowane do realizacji w przyszłości, zapisane w Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Szczecin. Do tego dołączyliśmy remont, o którym dyskutuje się zdecydowanie najwięcej.

Głosowanie polegało na uszeregowaniu inwestycji od najważniejszych do tych najmniej potrzebnych. Pierwsze zadanie na liście dostawało 11 punktów, drugie 10, trzecie 9 i tak aż do 11. miejsca wycenionego na 1 punkt.

Po zsumowaniu wszystkich głosów powstała ogólna klasyfikacja. Prezentację zaczynamy od ostatniej pozycji.

11. miejsce: Wykorzystanie wydzielonego pasa w al. Bohaterów Warszawy (między Krzywoustego i Sikorskiego) – 26 pkt

Pełny ekran

połączenie ul. Krzywoustego i ul. Sikorskiego (linia niebieska)

Dziś wydeptaną ścieżką w pasie między jezdniami spacerują najczęściej okoliczni mieszkańcy z psami. Mijają wejścia do podziemnego schronu i platany. Kiedyś jednak na wysokości galerii i targowiska Turzyn mogą pojawić się tramwaje.

– Chociaż jest problem z aleją platanów, to można zaprojektować odcinek jednotorowy. Torowisko utworzy z ul. Narutowicza nowy ciąg komunikacyjny alternatywny dla ul. Krzywoustego, pozwalając na wprowadzenie linii szczytowych na ciągu SST, łączących prawobrzeże z Bramą Portowa i placem Kościuszki – mówi dr inż. Stanisław Majer ze szczecińskiego oddziału Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji RP.

Ten pomysł zyskał jednak zdecydowanie najmniej punktów w głosowaniu naszych ekspertów.

– Łączniki torowe typu Narutowicza, Bohaterów Warszawy mogą powstać później. One oczywiście uelastyczniają sieć, ale niewiele zmienią – komentuje Marcin Klassa, autor książki „Szczecińskie tramwaje”.

– Bardziej przydatny ze względów operacyjnych niż w liniowej eksploatacji – dodaje Piotr Okniński, inżynier budownictwa kolejowego.

Najwyżej, bo na 4. miejscu, sklasyfikował tę inwestycję Marek Duklanowski, radny Prawa i Sprawiedliwości.

– Bardzo ważny bypass do skomunikowania Gumieniec w razie awarii na Sikorskiego czy Krzywoustego. Dobre rozwiązanie również w przypadku chęci połączenia Gumieniec z Bohaterów Warszawy i uczelniami na Mickiewicza i Żołnierskiej – podkreśla.

10. miejsce: Wykorzystanie wydzielonego pasa na ul. Narutowicza – 34 pkt

Pełny ekran

połączenie al. Piastów i ul. Potulickiej (linia zielona)

To bliźniaczy pomysł do poprzedniego. Mamy wydzielony pas między jezdniami ważnej szczecińskiej arterii, więc w przyszłości można wprowadzić tam tramwaje. Jak mówią nasi eksperci, byłoby to przydatne rozwiązanie zwłaszcza wtedy, gdy w Szczecinie powstaną nowe trasy i linie tramwajowe.

– Ulica Krzywoustego już teraz czasami ma problemy z przepustowością na przystankach na placu Kościuszki. Dodatkowe linie na tym kierunku spowodują zatory komunikacji publicznej na przystankach. Dlatego budowa torowiska na ul. Narutowicza jest koniecznością – uważa dr inż. Stanisław Majer.

– Przydatny pomysł na ominięcie zatłoczonej Krzywoustego i doprowadzenie pasażerów w kierunku Bramy Portowej – dodaje Marek Duklanowski, który sklasyfikował tę koncepcję najwyżej (5. miejsce). – Bypass przez Narutowicza dałby też możliwość łatwego dojazdu „zbiorkomem” (dzisiaj tylko autobus linii 90) do Wydziału Prawa, Wydziału Kultury Fizycznej i Zdrowia, ale też do XIV LO.

Zanosi się jednak, że tutaj też jeszcze długo będzie ścieżka prowadząca wśród szpaleru drzew i wejść do schronu.

– Torowiska na ul. Narutowicza i na niezagospodarowanym pasie w al. Bohaterów Warszawy od dawna są wpisane do dokumentów planistycznych, ale na razie nie planujemy realizacji tych koncepcji – mówi Michał Przepiera, zastępca prezydenta szczecina ds. inwestycji.

9. miejsce: Kontynuacja SST – wariant 1 – prosto do Kijewa – 36 pkt

Pełny ekran

Turkusowa – okolice pętli autobusowej Słoneczne – prosto do końcowego w Kijewie na wysokości ul. Olszynki Grochowskiej (linia niebieska)

Pętla Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju przy ul. Turkusowej jest pętlą tymczasową. Już w czasach PRL, gdy myślano o trasie na Prawobrzeże, zakładano, że tramwaje pojadą dalej. Wytyczono wtedy prostą linię w kierunku osiedla Kijewo.

W ostatnich latach rozpoczęła się jednak dyskusja nad innymi wariantami rozbudowy SST. Problem z trasą bezpośrednio do Kijewa jest taki, że omija największe skupiska mieszkańców.

– Absolutnie na ten moment należy zrezygnować z W1 „na wprost”. Jego budowa nie ma wielkiego sensu. Utrzymany zostanie aktualny układ, gdy mieszkańcy największych osiedli – Słonecznego, Bukowego i Majowego – nadal będą musieli do tramwaju dojeżdżać i się przesiadać – mówi Piotr Okniński, który był w zespole opracowującym koncepcję drugiego etapu SST.

Wśród naszych ekspertów są jednak również zwolennicy tego wariantu. – Powinien być realizowany w pierwszej kolejności w powiązaniu z dalszą rozbudową osiedla Nad Rudzianką i budową niedużej zajezdni tramwajowej na końcu – uważa dr inż. Stanisław Majer. – Budowa na wprost bezkolizyjnej linii tramwajowej pozwoli w końcu zafunkcjonować w pełni centrum przesiadkowemu przy pętli Słoneczne. Dopiero to pozwoli zweryfikować, czy jest potrzeba budowy torowiska dodatkowego w prawo lub w lewo.

Najwyżej tę inwestycję sklasyfikowali Nikola Gawrońska, motornicza relacjonująca swoją pracę na Tik Toku i Instagramie (niko3ek), a także Marcin Klassa. W obu przypadkach umieścili ją na 3. miejscu. Nie zanosi się jednak, żeby doczekali tramwajów na tej trasie.

– Wariant do Kijewa nie będzie realizowany. Zamiast trasy przebiegającej w dużej części przez niezamieszkane tereny, wybraliśmy warianty bliżej największych osiedli – tłumaczy prezydent Michał Przepiera.

8. miejsce: Tramwaj przez planowany Most Kłodny – 53,5 pkt

Pełny ekran

Nabrzeże Wieleckie – Most Kłodny – Energetyków (linia niebieska), możliwe połączenie Nabrzeże Wieleckie – pl. Hołdu Pruskiego (linia czerwona)

Miasto ogłosiło niedawno przetarg na zapowiadaną od dawna budowę Mostu Kłodnego, który ułatwi dojazd na północną część Łasztowni. Urzędnicy starają się o dofinansowanie zewnętrzne, bez którego nie uda się zrealizować tej inwestycji.

Częścią projektu jest torowisko tramwajowe, które połączy Nabrzeże Wieleckie na lewym brzegu Odry Zachodniej z rondem Portowców po prawej stronie rzeki.

– Budowa Mostu Kłodnego byłaby kluczowa dla odciążenia tramwajowej nitki wyjazdowej z Prawobrzeża. Aktualnie, jeżeli cokolwiek dzieje się na Moście Długim/Wyszyńskiego, a przykładów mamy na pęczki, cała reszta stoi i nie mamy przejazdu – podkreśla motornicza Nikola Gawrońska, która umieściła tę koncepcję na 2. miejscu.

Prezydent Michał Przepiera zapewnia, że inwestycja szacowana na około 350 mln zł, na pewno zostanie doprowadzona do końca. – Po to zbudowaliśmy na nowym rondzie w ciągu ul. Energetyków rozjazdy, żeby ten odcinek linii tramwajowej powstał. Zresztą koszty realizacji torowiska będą znikome w porównaniu do kosztów budowy Mostu Kłodnego. Na razie nie mamy natomiast w planach realizacji odcinka łączącego Most Kłodny z aleją kwiatową – mówi.

Chodzi o odcinek, na którym tramwaje wspinałyby się pod górę ulicą wzdłuż Zamku Książąt Pomorskich. Zdaniem przedstawicieli Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego, to kluczowy fragment.

– Tramwaj przez Most Kłodny ma sens tylko i wyłącznie w przypadku, gdy doprowadzi się torowisko do pl. Hołdu Pruskiego. Obecny projekt zakłada budowę torowiska tylko do Nabrzeża Wieleckiego co mija się z celem. Nie ma sensu przekierowywać linii tramwajowej w prawo, w kierunku stoczni, z uwagi na przewidywaną niską frekwencję pasażerów. Natomiast w lewo, do Wyszyńskiego, spowoduje, że jedna z linii kursujących z Turkusowej przez Most Kłodny będzie tworzyć niepotrzebną wycieczkę pasażerom, wydłużając czas podróży o minimum 6 minut – prognozują.

7. miejsce: Tramwaj na Warszewo i Stołczyn – 54 pkt

Pełny ekran

Krasińskiego – Przyjaciół Żołnierza – Królewskiego – Trasa Północna - końcowy na Warszewie (linia niebieska), z możliwością przedłużenia do ul. Polickiej na Stołczynie (linia czerwona)

Dworzec Niebuszewo – Orzeszkowej – Krasińskiego – Duńska, końcowy przy skrzyżowaniu ze Złotowską (linia zielona), z możliwością przedłużenia do ul. Szczecińskiej i końcowego przy kościele (linia czerwona)

Tramwaje „wspinające” się na Wzgórza Warszewskie? Jest taka koncepcja. W rozbudowanym wariancie zakłada, że obsłużą nie tylko osiedle Warszewo, ale też górną część Stołczyna.

– To inwestycja otwierająca komunikacyjnie obszary, które dziś są bardzo słabo obsługiwane – uważa dr inż. Piotr Trojanowski z Katedry Logistyki i Ekonomiki Transportu na Zachodniopomorskim Uniwersytecie Technologicznym. – Tramwaj nie tylko poprawi dostęp do centrum, ale też zwiększy atrakcyjność mieszkaniową i gospodarczą północnych dzielnic. Inwestycja ta łączy więc walor społeczny z rozwojowym, co czyni ją jednym z priorytetów dla Szczecina.

Podobnie uważa radny Andrzej Radziwinowicz z klubu Koalicji Obywatelskiej. On również sklasyfikował tramwaj na Warszewo i Stołczyn na 2. miejscu.

– Szybko rozrastające się północne osiedla potrzebują łatwego i bezpośredniego dojazdu transportem publicznym do centrum Szczecina. Dzięki linii tramwajowej aktualna potrzeba zmiany autobusu na tramwaj na Kołłątaja straci rację bytu i zwiększy oszczędność czasu dla pasażerów – podkreśla.

Koncepcja jest na wczesnym etapie, nie ma nawet pewności, którędy miałyby pojechać tramwaje z NIebuszewa, aby dotrzeć do Trasy Północnej, na której pozostawiono dla nich miejsce w pasie rozdzielającym jezdnie.

– Jest kwestia zbyt wąskiej ul. Krasińskiego, gdzie konieczne byłoby wyburzenie części kamienic. Dlatego zastanawiamy się nad przebiegiem trasy. Projekt jest jak najbardziej realny do realizacji, zwłaszcza w części do Warszewa – informuje prezydent Michał Przepiera.

Nowsza koncepcja zakłada, że przedłużona może być linia z Dworca Niebuszewo, co pozwoli ominąć węższy fragment Krasińskiego. Tramwaje pojechałyby Orzeszkowej, Krasińskiego i Duńską pod górę. Końcowy, w formie „krańcówki” dla tramwajów dwukierunkowych, byłby w okolicach skrzyżowania z ul. Złotowską. Tu też jest sygnalizowana możliwość przedłużenia, do ul. Szczecińskiej, w pobliże kościoła.

6. miejsce: Kontynuacja SST – wariant 3 – w prawo na Bukowe – 57 pkt

Pełny ekran

Turkusowa – okolice pętli autobusowej Słoneczne – Handlowa – rondo Reagana - Chłopska – Nad Rudzianką – końcowy w Kijewie na wysokości ul. Olszynki Grochowskiej (linia niebieska)

Jeśli nie na wprost do Kijewa, to może w prawo na Bukowe? To kolejny wariant rozbudowy Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju zaproponowany przez miasto.

– Najistotniejsze jest przedłużenie trasy z Turkusowej do obecnej pętli autobusowej „Osiedle Słoneczne", co pozwoli na obsługę osiedli Słonecznego i Majowego. Później priorytetem w kontynuacji powinno być osiedle Bukowe – podkreślają przedstawiciele ZDiTM.

Piotr Okniński umieścił tę inwestycję na 1. miejscu (ex aequo z inną, o niej za chwilę). Uważa, że lepsze skomunikowanie prawobrzeża z centrum Szczecina powinno być najważniejszym zadaniem miasta.

– Te osiedla od lat 80. nie doczekały się komunikacji tramwajowej z prawdziwego zdarzenia. Do dzisiaj komunikacja z centrum odbywa się za pomocą rozwiązania, które miało być w zasadzie tymczasowe - linii pospiesznych. Obecny stan z pętlą Turkusowa na skraju niczego, nikomu nie służy. Włodarze miasta obiecywali rozpoczęcie prac nad przedłużeniem SST nie później niż w 2020 roku Tymczasem nic takiego nie nastąpiło – mówi inżynier pracujący nad koncepcją rozwoju linii tramwajowych na Prawobrzeżu.

Magistrat zapewnia, że tramwaj na Bukowe zostanie zrealizowany wspólnie z inną inwestycją. Ale o tym nieco później.

5. miejsce: Przedłużenie linii na ul. Ku Słońcu do granicy z Mierzynem – 58 pkt

Pełny ekran

nowy fragment torowiska na ul. Ku Słońcu do CH Ster (linia niebieska)

Ta inwestycja była najbliżej realizacji ze wszystkich wymienionych. Przygotowano projekt i w 2019 roku rozpisano przetarg na wykonawcę. Tyle tylko, że oczekiwania finansowe zainteresowanych firm okazały się zbyt wysokie, więc inwestycja trafiła na lata do zamrażarki.

Niedawno została z niej wyciągnięta i zajmuje pierwsze miejsce w kolejce planowanych przez miasto inwestycji tramwajowych. Na istniejącym fragmencie ma pojawić się drugi tor (nie będzie trzeba jeździć przez Okulickiego), a całe torowisko zostanie przedłużone do granicy z Mierzynem. Projekt ma być nieco zmieniony, prawdopodobnie magistrat zrezygnuje z budowy wielkiej pętli przy CH Ster.

– Mamy bardzo ciekawe rozwiązania, które wyeliminują wszystko to, co było złe w tym projekcie. Najpierw chcemy je zaprezentować radnym – mówi prezydent Michał Przepiera. – Pozostaje kwestia finansowania, czy uda się pozyskać pieniądze z „resztówki” kończącej się obecnej perspektywy unijnej, czy już w kolejnej perspektywie.

Inwestycja budzi mieszane odczucia wśród naszych ekspertów. – Przedłużenie do granicy z Mierzynem można sobie odpuścić. Ale jeśli już jest na to takie parcie ze strony władz miasta, to linia ta powinna kończyć się pętlą, a nie proponowaną ślepą końcówką. Przyczyna jest prosta. Szczecin ma za mało wagonów dwukierunkowych, by obsadzić nimi dwie linie – 8 i 10, które tam docierają – mówi Marcin Klassa

– Ta linia bez wjazdu bliżej w osiedle „Za Sterem” ma ograniczone oddziaływanie dla pasażerów, którzy cenią bezpośredniość relacji. Osobiście rozmawiałem w tej kwestii z ZDiTM i w ich postulatach dla budowy umieszczono możliwość wjazdu bliżej osiedla – komentuje Marek Duklanowski.

W opinii ZDiTM to inwestycja numer dwa wśród najpotrzebniejszych. – Ze względu na największe zaawansowanie projektowe oraz niewydolny układ drogowy na odcinku od Mierzyna do ronda Gierosa. Budowa relatywnie krótkiego odcinka tramwajowego pozwoli na objęcie komunikacją tramwajową niedawno powstałych osiedli – tłumaczą nasi rozmówcy.

4. miejsce: Kontynuacja SST – wariant 2 – w lewo na Słoneczne – 59,5 pkt

Pełny ekran

Turkusowa – okolice pętli autobusowej Słoneczne – Łubinowa – końcowy przy skrzyżowaniu z ul. Andrzejewskiego (linia niebieska), z możliwością przedłużenia wzdłuż ul. Struga – końcowy w Kijewie między ul. Niedźwiedzią i Pawią (linia czerwona)

Ten wariant przedłużenia SST zyskał największe poparcie podczas konsultacji społecznych. Miasto chciałoby realizować go równolegle z budową torowiska na Bukowe.

– Oczywiście to może być fazowane, realizowane etapami, ale chcemy to zrobić w tym samym zadaniu – mówi Michał Przepiera.

– Moim zdaniem SST powinien zostać rozbudowany w dwóch odnogach, obydwu tak samo ważnych. Nie ma znaczenia, która powstałaby pierwsza, ważne, aby obie powstały dość szybko – podkreśla Piotr Okniński, który wpisał to zadanie na pierwszym miejscu wspólnie z tramwajem na Bukowe.

Wariant w kierunku osiedla Słonecznego zakłada, że SST przestanie być bezkolizyjną linią. Tramwaje wjadą bowiem na jezdnię ulicy Łubinowej. W proponowanej ostatnio wersji, końcowy byłby przy skrzyżowaniu z ul. Andrzejewskiego. Wcześniej zakładano, że tramwaje pojadą dalej, wzdłuż ul. Struga, do Kijewa.

– Czas wreszcie połączyć prawobrzeże klamrą, którą obiecuje się od dziesiątków lat. Czas zakończyć, to co zostało urwane w połowie i nie dokończone – komentuje Paweł Pieńkowski, przez wiele lat działający w Szczecińskim Towarzystwie Miłośników Komunikacji Miejskiej, dziś w Muzeum Techniki i Komunikacji w Szczecinie. – Argument główny – realizacja dla osiedla Słonecznego, Majowego, Kijewa, firm i zakładów przy Struga – czyli chyba największych generatorów ruchu w tamtej okolicy. Obecnie wszystkie osiedla są zmuszone do przesiadek autobusowych na Turkusowej lub korzystania z linii pospiesznych, które pospieszne ze względu na dużą liczbę przystanków są tylko z nazwy.

3. miejsce: Tramwaj na ul. Mieszka I – 64 pkt

Pełny ekran

Plac Szyrockiego - Mieszka I – Południowa – Cukrowa – końcowy przy Smoleńskiej (linia niebieska), z możliwością przedłużenia Cukrową – Krygiera – Południowa

To kolejna inwestycja tramwajowa, o której mówi się w Szczecinie od czasów PRL. Jest pozostawione miejsce, jest zapotrzebowanie na dojazdy do dużych osiedli mieszkaniowych, uczelni, centrów handlowych i cmentarza. Mimo tego miasto nigdy nie zrobiło poważnego kroku w kierunku budowy torowiska na ul. Mieszka I.

– W rankingu najważniejszych inwestycji jest za przedłużeniem Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju i torowiskiem na ul. 26 Kwietnia – przyznaje prezydent Michał Przepiera.

Nikt z naszych ekspertów nie umieścił tej inwestycji na 1. miejscu, ale bardzo często była w czołówce, stąd miejsce na podium w ogólnej klasyfikacji.

– Ma bardzo duży potencjał pod względem liczby pasażerów. Konieczne jest stworzenie centrum przesiadkowego z prawdziwego zdarzenia przy ul. Smoleńskiej – zaznacza dr inż. Stanisław Majer ze Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji RP.

– Potoki pasażerów na przeciążonych liniach autobusowych pokazują potrzebę uruchomienia tramwaju – podkreślają w ZDiTM.

– Tramwaj na Mieszka I jest na pewno konieczny ze względu na duże osiedle Reda, część Gumieniec i nowe osiedla na terenie dawnej cukrowni. Istotny również z punktu widzenia galerii handlowych, ale tu znaczenie mniejsze. Mankamentem jest spora odległość wzdłuż terenów, które nie stanowią celów podróży, ale też brak możliwości dowiązania bezpośrednio do osiedla na terenach po cukrowni bez dwupoziomowego przecięcia z linią kolejową – analizuje radny Marek Duklanowski.

2. miejsce: Tramwaj na ul. 26 Kwietnia – 69 pkt

Pełny ekran

Krzywoustego - 26 Kwietnia – Taczaka – Sosabowskiego (linia niebieska) lub Krzywoustego - 26 Kwietnia - Santocka – Witkiewicza, końcowy przy skrzyżowaniu z Derdowskiego (linia zielona), z możliwością przedłużenia do Taczaka (linia czerwona) i dalej do Sosabowskiego

Tutaj też pas między jezdniami, zachowany specjalnie na tory tramwajowe, jest od lat wybiegiem dla psów. O planach budowy torowiska na 26 Kwietnia powstały już setki artykułów, ale do realizacji wciąż daleko.

– Kontynuacja linii tramwajowej od ul. Sosabowskiego to naturalny kierunek, który w mojej ocenie nada tej linii tramwajowej pełną efektywność poprzez skomunikowanie Osiedla Zawadzkiego-Klonowica i Krzekowa z centrum Szczecina. Wariant przez Santocką i Witkiewicza wydaje się bardziej racjonalny, ponieważ obsłuży środek osiedla Świerczewo – mówi radny Andrzej Radziwinowicz, który umieścił tę inwestycję na 1. miejscu.

Tak samo za wariantem przez Santocką i Witkiewicza jest Marek Duklanowski, który również uważa, że to najważniejszy projekt. Wśród naszych ekspertów są jednak także zwolennicy wcześniej proponowanej trasy, czyli przez ul. Taczaka.

– Jeśli miasto planuje przeznaczyć te tereny pod zabudowę wielorodzinną, to zdecydowanie tramwaj powinien być prowadzony 26 Kwietnia i Taczaka. Uzyskamy dzięki temu wysoką prędkość komunikacyjną powyżej 25 km/h a może nawet i 30 km/h. Jeśli nie, to tramwaj przez Witkiewicza, ale będą większe koszty, torowisko w jezdni, a nie wydzielone – ocenia dr inż. Stanisław Majer.

Miasto zamierza w przyszłości rozpocząć inwestycję od strony Krzekowa. – Najpierw planujemy odcinek od Sosabowskiego do Taczaka. Później pomyślimy co dalej, jak dociągnąć nową linię na Turzyn – informuje Michał Przepiera, zastępca prezydenta ds. inwestycji.

1. miejsce: Remont „nadodrzanki” na Gocław - 83 pkt

Pełny ekran

modernizacja torowiska od skrzyżowania Matejki i Malczewskiego, przez Dubois, Stalmacha, Dębogórską, Światowida, Lipową, do pętli na Gocławiu (linia niebieska)

Zdecydowana większość ekspertów była zgodna. Ważniejsza niż budowa nowych linii tramwajowych jest naprawa rozsypującego się torowiska wzdłuż stoczni, aż do pętli na Gocławiu.

– Myślę, że dla wszystkich jest to oczywiste. Trasa powinna być wyremontowana co najmniej 15 lat temu. Tory i zwrotnice są zdegradowane do maksimum, o komforcie podróżowania od dawna nie ma mowy. Uciążliwość dla pasażerów jest aż nadto widoczna, ograniczenia prędkości wydłużają czasy przejazdu – komentuje Paweł Pieńkowski, miłośnik komunikacji miejskiej.

– Utrzymanie tej linii w sprawnym stanie ma wymiar społeczny – ogranicza wykluczenie komunikacyjne i wzmacnia spójność miasta. Co więcej, modernizacja umożliwi w przyszłości rozwój sieci tramwajowej w północnej części Szczecina – zaznacza dr inż. Piotr Trojanowski z ZUT.

– Tam są potencjalne tereny rozwojowe, zarówno przemysłowe, mieszkaniowe i rekreacyjne. Dekady zaniedbań sprawiły, że nadodrzańskie dzielnice są pomijane, z czym walczą miejscowi społecznicy. Ja się do nich dołączam – podkreśla Marcin Klassa, autor książek o tramwajach.

– Większość tras w mieście została już wyremontowana lub prace są w trakcie – przypomina Nikola Gawrońska. – Nie można doprowadzić do wykluczenia tak znacznej części mieszkańców miasta. Teraz czas na północ, by mogły docierać tam w pełni niskopodłogowe tramwaje i polepszył się komfort przejazdów zarówno dla pasażerów, jak i prowadzących.

Remont za kluczowy uznała też społeczność serwisu KOMIS (Komunikacja Miejska Szczecin - https://www.mkm.szczecin.pl). W głosowaniu użytkowników forum ta inwestycja zebrała zdecydowanie najwięcej punktów.

W najgorszym stanie jest torowisko na ul. Stalmacha. To tam najczęściej trzeba spawać pękające szyny, a wystające elementy zbrojeń zagrażają przejeżdżającym samochodom. Miasto chciałoby kompleksowo przebudować całą trasę wraz z jezdnią (jak na Pomorzany), tylko od lat nie ma na to pieniędzy.

– Na pewno musimy to zrobić, nie ma żadnej dyskusji. Będziemy chcieli pozyskać dofinansowanie na remont w następnej perspektywie unijnej [2028-34 – red.]. Prace trzeba będzie oczywiście etapować – mówi prezydent Michał Przepiera.

Łączna klasyfikacja najpotrzebniejszych inwestycji w torowiska

  1. Remont „nadodrzanki” na Gocław 83 pkt

  2. Tramwaj na ul. 26 Kwietnia 69 pkt

  3. Tramwaj na ul. Mieszka I 64 pkt

  4. Kontynuacja SST – wariant 2 – w lewo na Słoneczne 59,5 pkt

  5. Przedłużenie linii na ul. Ku Słońcu do granicy z Mierzynem 58 pkt

  6. Kontynuacja SST – wariant 3 – w prawo na Bukowe 57 pkt

  7. Tramwaj na Warszewo i Stołczyn 54 pkt

  8. Tramwaj przez planowany Most Kłodny 53,5 pkt

  9. Kontynuacja SST – wariant 1 – prosto do Kijewa 36 pkt

  10. Wykorzystanie wydzielonego pasa na ul. Narutowicza 34 pkt

  11. Wykorzystanie wydzielonego pasa w al. Bohaterów Warszawy 26 pkt

Tak głosowali eksperci

Marek Duklanowski, radny Prawa i Sprawiedliwości („Oczywiście bardziej zabawowo, bo za każdym razem powinny decydować ostateczne prognozowane potoki pasażerskie w danych korytarzach transportowych, a tych ostatecznie miasto niestety nie bada”)

  1. Tramwaj na ul. 26 Kwietnia 11 pkt

  2.  Kontynuacja SST – wariant 2 – w lewo na Słoneczne 10 pkt

  3. Tramwaj przez planowany Most Kłodny 9 pkt

  4. Wykorzystanie wydzielonego pasa w al. Bohaterów Warszawy 8 pkt

  5. Wykorzystanie wydzielonego pasa na ul. Narutowicza 7 pkt

  6. Tramwaj na ul. Mieszka I 6 pkt

  7.  Tramwaj na Warszewo i Stołczyn 5 pkt

  8. Przedłużenie linii na ul. Ku Słońcu do granicy z Mierzynem 4 pkt

  9. Remont „nadodrzanki” na Gocław 3 pkt

  10. Kontynuacja SST – wariant 3 – w prawo na Bukowe 2 pkt

  11. Kontynuacja SST – wariant 1 – prosto do Kijewa 1 pkt

 

Nikola Gawrońska, motornicza relacjonująca swoją pracę na Tik Toku i Instagramie (niko3ek)

  1. Remont „nadodrzanki” na Gocław - 11 pkt

  2. Tramwaj przez planowany Most Kłodny - 10 pkt

  3. Kontynuacja SST – wariant 1 – prosto do Kijewa- 9 pkt

  4. Tramwaj na Warszewo i Stołczyn - 8 pkt

  5. Tramwaj na ul. 26 Kwietnia - 7 pkt

  6. Tramwaj na ul. Mieszka I - 6 pkt

  7. Kontynuacja SST – wariant 3 – w prawo na Bukowe - 5 pkt

  8. Kontynuacja SST – wariant 2 – w lewo na Słoneczne - 4 pkt

  9. Przedłużenie linii na ul. Ku Słońcu do granicy z Mierzynem - 3 pkt

  10. Wykorzystanie wydzielonego pasa na ul. Narutowicza - 2 pkt

  11. Wykorzystanie wydzielonego pasa w al. Bohaterów Warszawy - 1 pkt

 

Marcin Klassa, autor książki „Szczecińskie tramwaje”

  1. Remont „nadodrzanki” na Gocław 11 pkt

  2. Kontynuacja SST – wariant 2 – w lewo na Słoneczne 10 pkt

  3. Kontynuacja SST – wariant 1 – prosto do Kijewa 9 pkt

  4. Kontynuacja SST – wariant 3 – w prawo na Bukowe 8 pkt

  5. Tramwaj na ul. Mieszka I 7 pkt

  6. Przedłużenie linii na ul. Ku Słońcu do granicy z Mierzynem 6 pkt

  7. Tramwaj na ul. 26 Kwietnia 5 pkt

  8. Tramwaj na Warszewo i Stołczyn 4 pkt

  9. Tramwaj przez planowany Most Kłodny 3 pkt

  10. Wykorzystanie wydzielonego pasa na ul. Narutowicza 2 pkt

  11. Wykorzystanie wydzielonego pasa w al. Bohaterów Warszawy 1 pkt

 

Piotr Okniński, inżynier budownictwa kolejowego

  1. Kontynuacja SST – wariant 2 – w lewo na Słoneczne 10,5 pkt

1. Kontynuacja SST – wariant 3 – w prawo na Bukowe 10,5 pkt

3. Tramwaj na ul. 26 Kwietnia 9 pkt

4, Przedłużenie linii na ul. Ku Słońcu do granicy z Mierzynem 8 pkt

5. Remont „nadodrzanki” na Gocław 7 pkt

6. Tramwaj na ul. Mieszka I 6 pkt

7. Tramwaj przez planowany Most Kłodny 5 pkt

8. Tramwaj na Warszewo i Stołczyn 4 pkt

9. Wykorzystanie wydzielonego pasa na ul. Narutowicza 3 pkt

10. Wykorzystanie wydzielonego pasa w al. Bohaterów Warszawy 2 pkt

11. Kontynuacja SST – wariant 1 – prosto do Kijewa 1 pkt

 

Paweł Pieńkowski, miłośnik komunikacji miejskiej, pracownik Muzeum Techniki i Komunikacji w Szczecinie

  1. Remont „nadodrzanki” na Gocław 11 pkt

  2. Kontynuacja SST – wariant 2 – w lewo na Słoneczne 10 pkt

  3. Tramwaj na ul. Mieszka I 9 pkt

  4. Tramwaj na Warszewo i Stołczyn 8 pkt

  5. Przedłużenie linii na ul. Ku Słońcu do granicy z Mierzynem 7 pkt

  6. Wykorzystanie wydzielonego pasa w al. Bohaterów Warszawy 6 pkt

  7. Wykorzystanie wydzielonego pasa na ul. Narutowicza 5 pkt

  8. Tramwaj na ul. 26 Kwietnia 4pkt

  9. Tramwaj przez planowany Most Kłodny 3 pkt

  10. Kontynuacja SST – wariant 3 – w prawo na Bukowe 2 pkt

  11. Kontynuacja SST – wariant 1 – prosto do Kijewa 1 pkt

 

Andrzej Radziwinowicz, radny klubu Koalicji Obywatelskiej

  1. Tramwaj na ul. 26 Kwietnia 11 pkt

  2. Tramwaj na Warszewo i Stołczyn 10 pkt

  3. Tramwaj przez planowany Most Kłodny 9 pkt

  4. Kontynuacja SST – wariant 3 – w prawo na Bukowe 8 pkt

  5. Remont „nadodrzanki” na Gocław 7 pkt

  6. Tramwaj na ul. Mieszka I 6 pkt

  7. Przedłużenie linii na ul. Ku Słońcu 5 pkt

  8. Wykorzystanie wydzielonego pasu na ul. Narutowicza 4 pkt

  9. Wykorzystanie wydzielonego pasa w al. Bohaterów Warszawy 3 pkt

  10. Kontynuacja SST – wariant 2 – w lewo na Słoneczne 2 pkt

  11. Kontynuacja SST – wariant 1 – prosto do Kijewa 1 pkt

dr inż. Piotr Trojanowski, Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu na Zachodniopomorskim Uniwersytecie Technicznym

  1. Remont „nadodrzanki” na Gocław 11 pkt

  2. Tramwaj na Warszewo i Stołczyn 10 pkt

  3. Tramwaj na ul. Mieszka I 9 pkt

  4. Kontynuacja SST – wariant 1 – prosto do Kijewa 8 pkt

  5. Kontynuacja SST – wariant 3 – w prawo na Bukowe 7 pkt

  6. Tramwaj na ul. 26 Kwietnia 6 pkt

  7. Przedłużenie linii na ul. Ku Słońcu do granicy z Mierzynem 5 pkt

  8. Tramwaj przez planowany Most Kłodny 4 pkt

  9. Wykorzystanie wydzielonego pasa w al. Bohaterów Warszawy 3 pkt

  10. Wykorzystanie wydzielonego pasa na ul. Narutowicza 2 pkt

  11. Kontynuacja SST – wariant 2 – w lewo na Słoneczne 1 pkt

 

Użytkownicy serwisu KOMIS - mkm.szczecin.pl (w nawiasach liczba punktów według głosowania na forum serwisu)

  1. Remont „nadodrzanki” na Gocław 11 pkt (110 pkt)

  2. Przedłużenie linii na ul. Ku Słońcu do granicy z Mierzynem 10 pkt (77 pkt)

  3. Tramwaj na ul. 26 Kwietnia 9,5 pkt (74 pkt)

  4. Kontynuacja SST – wariant 2 – w lewo na Słoneczne 8 pkt (71 pkt)

  1. Tramwaj na ul. Mieszka I 7 pkt (65 pkt)

  2. Tramwaj przez planowany Most Kłodny 5,5 pkt (51 pkt)

6. Kontynuacja SST – wariant 3 – w prawo na Bukowe 5,5 pkt (51 pkt)

  1. Kontynuacja SST – wariant 1 – prosto do Kijewa 4 pkt (43 pkt)

  2. Wykorzystanie wydzielonego pasa na ul. Narutowicza 3 pkt (41 pkt)

  3. 10. Tramwaj na Warszewo i Stołczyn 2 pkt (39 pkt)

  1. Wykorzystanie wydzielonego pasa w al. Bohaterów Warszawy 1 pkt (38 pkt)

 

Przedstawiciele Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego

  1. Remont „nadodrzanki” na Gocław - 11 pkt

  2. Przedłużenie linii na ul. Ku Słońcu do granicy z Mierzynem - 10 pkt

  3. Kontynuacja SST – wariant 3 – w prawo na Bukowe - 9 pkt

  4. Tramwaj na ul. Mieszka I - 8 pkt

  5. Tramwaj na ul. 26 Kwietnia - 7 pkt

  6. Wykorzystanie wydzielonego pasa na ul. Narutowicza - 6 pkt

  7. Tramwaj przez planowany Most Kłodny - 5 pkt

  8. Kontynuacja SST – wariant 2 – w lewo na Słoneczne - 4 pkt

  9. Tramwaj na Warszewo i Stołczyn - 3 pkt

  10. Kontynuacja SST – wariant 1 – prosto do Kijewa - 2 pkt

  11. Wykorzystanie wydzielonego pasa w al. Bohaterów Warszawy - 1 pkt

 

Głosy nie ujęte w ogólnej klasyfikacji (nie przyznano punktów dla wszystkich inwestycji)

Michał Przepiera, zastępca prezydenta Szczecina ds. inwestycji

Przedłużenie linii na ul. Ku Słońcu do granicy z Mierzynem

Tramwaj przez planowany Most Kłodny

– Obie inwestycje są już przeznaczone do realizacji, więc można je wyłączyć z głosowania – tłumaczy prezydent.

1. Remont „nadodrzanki” na Gocław 11 pkt

2. Kontynuacja SST – wariant 2 – w lewo na Słoneczne (realizowane wspólnie z wariantem 3) – 9,5 pkt

2.Kontynuacja SST – wariant 3 – w prawo na Bukowe (realizowane wspólnie z wariantem 2) – 9,5 pkt

4. Tramwaj na ul. 26 Kwietnia 8 pkt

5. Tramwaj na ul. Mieszka I 7 pkt

6. Tramwaj na Warszewo i Stołczyn 6 pkt

7. Wykorzystanie wydzielonego pasa na ul. Narutowicza 2,5 pkt

8. Wykorzystanie wydzielonego pasa w al. Bohaterów Warszawy 2,5 pkt

 

Kontynuacja SST – wariant 1 – prosto do Kijewa – 0 pkt, („Nie będzie realizowany” – zaznacza prezydent).

 

dr inż. Stanisław Majer, Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji RP

1. Przedłużenie linii na ul. Ku Słońcu do granicy z Mierzynem 11 pkt

2. Tramwaj na ul. 26 Kwietnia 10 pkt

3. Tramwaj na ul. Mieszka I 9 pkt

4. Wykorzystanie wydzielonego pasa na ul. Narutowicza 8 pkt

5. Kontynuacja SST – wariant 1 – prosto do Kijewa 7 pkt

6. Tramwaj przez planowany Most Kłodny 6 pkt

7. Wykorzystanie wydzielonego pasa w al. Bohaterów Warszawy 5 pkt

8. Tramwaj na Warszewo i Stołczyn 4 pkt

 

Remont „nadodrzanki” na Gocław („To nie jest budowa nowego torowiska a jedynie jego remont, więc nie powinien się znaleźć w zestawieniu. Remont torowiska należy się jak psu zupa”)

Kontynuacja SST – wariant 2 – w lewo na Słoneczne

Kontynuacja SST – wariant 3 – w prawo na Bukowe

(„Te dwa tematy są tematy z cyklu planowanie placem po mapie albo konkursu piękności. Dopiero wybudowanie torowiska do Kijewa pozwoli odpowiedzieć, czy jest potrzebna budowa odnóg SST”).