Dokładnie w południe prezydent miasta, Piotr Krzystek i przedstawiciele wykonawcy, konsorcjum Szybki Tramwaj - Strabag, Alfredem Watzlem i Wojciechem Trojanowskim podpisali umowę na budowę pierwszego etapu Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju.
O budowie linii tramwajowej, która ma połączyć lewy i prawy brzeg mówiono od wielu lat. Wraz z podpisaniem umowy pomiędzy władzami miasta i wykonawcami rozpocznie się proces budowy, która połączy dwie części Szczecina.
Przed nami historyczny moment, za chwilę podpiszemy bardzo ważną umowę, długo oczekiwaną przez mieszkańców Szczecina, a szczególnie mieszkańców prawobrzeża, umowę na budowę pierwszego etapu linii tramwajowej łączącej prawy i lewy brzeg naszego miasta – tłumaczył Piotr Krzystek podczas konferencji.
W ciągu dwóch tygodni ruszą prace
Umowa podpisana została na pętli tramwajowej przy Basenie Górniczym w nowoczesnym tramwaju Swing. Miejsce wybrane zostało nieprzypadkowo. To właśnie tu, przed wjazdem na Most Pionierów kończy się sieć tramwajowa w kierunku prawobrzeża Szczecina. Linia SST będzie jej przedłużeniem.
Wielu nie wierzyło, że to się uda. A jednak idziemy do przodu, mamy zabezpieczenie finansowe i dziś składając podpisy uruchamiamy właściwy proces realizacji przedsięwzięcia. W ciągu dwóch tygodni firmy wejdą na plac budowy i rozpoczną swoje działania – dodał prezydent miasta.
Budowana nowa linia tramwajowa mieć będzie ok. 4 km długości i zakończy się tymczasową pętlą przy ul. Turkusowej zlokalizowanej w sąsiedztwie Osiedla Słonecznego i okolicach szpitala w Zdrojach. Docelowo trasa SST ma kończyć się w Kijewie. Podczas przetargu wykonawca zaoferował, że zrealizuje inwestycję za ok. 166 milionów złotych.
Realizacja inwestycji budowy Szybkiego Tramwaju dla firmy Strabag jest równie istotna jak dla Miasta Szczecin. Mamy świadomość, że to dla Szczecina najważniejsza inwestycja ostatnich kilkudziesięciu lat, dzięki której zapewniona zostanie płynna i bezkolizyjna komunikacja między dwoma częściami miasta. - podkreślili przedstawiciele wykonawcy Alfred Watzl i Wojciech Trojanowski.
Trasa SST
Przedsięwzięcie obejmuje budowę Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju na odcinku od Basenu Górniczego do pętli pośredniej "Turkusowa" o długości 4 km. Wybudowane zostanie torowisko biegnące po wykonanych w ramach przeprawy mostowej przez rzekę Regalicę estakadach oraz po moście. W dalszej części linia tramwajowa biegnie po terenie oraz w wykopach. Po przekroczeniu Regalicy trasa przebiegać będzie między jezdniami ul. Hangarowej, po czym bezkolizyjnie dla ruchu samochodowego skręci do ulicy Jaśminowej, dalej prowadzona będzie pod wiaduktem kolejowym w kierunku osiedla Słonecznego. W zakres inwestycji wchodzi również budowa wiaduktów nad Szczecińskim Szybkim Tramwajem w ulicy Hangarowej i Batalionów Chłopskich oraz budowa przystanków i pośredniej pętli " Turkusowa".
Przesunięcie Willi Grüneberga
Niewątpliwie istotnym elementem inwestycji będzie także przesunięcie zabytkowej willi przy ul. Batalionów Chłopskich 61. Zgodnie z zapisami kontraktu, Wykonawca jest zobowiązany do wykonania Projektu wykonawczego określającego szczegółowo technologię przemieszczenia budynku przy ul. Batalionów Chłopskich Nr 61. Podstawą dla opracowania Projektu jest szczegółowa inwentaryzacja obecnego stanu technicznego budynku. Inwentaryzacja i opracowana na jej podstawie ekspertyza techniczna udzielą odpowiedzi na podstawowe pytanie: czy jest możliwe przesunięcie budynku bez zagrożenia zniszczenia jego konstrukcji, określi także możliwość wystąpienia zagrożenia bezpiecznego prowadzenia robót i pracujących przy tym przedsięwzięciu pracowników. Ekspertyza jest kluczowym krokiem w celu uzyskania wiedzy o możliwości bezpiecznego przesunięcia budynku.
Wykonawca, zakładając pozytywny wynik ekspertyzy, opracuje na podstawie pomiarów projekt technologii przemieszczenia budynku. Technologia prac zakłada wykonanie przesunięcia obiektu po specjalnie przygotowanym do tego celu torowisku o długości 44,82 m w linii.
W celu wprowadzenia szyn pod obiekt wykonany będzie specjalny ruszt, który przymocowany do konstrukcji budynku umożliwi jego podniesienie przy pomocy siłowników i umieszczenie budynku na szynach, po uprzednim podcięciu ścian nośnych. Ruszt ma stanowić konstrukcję (tymczasowy fundament), która ustabilizuje budynek podczas jego przesuwania w celu osadzenia na nowych fundamentach wykonanych w docelowym miejscu.
Opisane prace podzielone będą na następujące etapy:
1. Etap Ia - przebudowa ul. Hangarowej wraz z niezbędnymi przełożeniami uzbrojenia podziemnego,
2. Etap Ib - przebudowa ul. Batalionów Chłopskich wraz z niezbędnymi przełożeniami uzbrojenia podziemnego i przystankiem "Gryfińska",
3. Etap Ic - budowa torowiska tramwajowego na odcinku od Basenu Górniczego do pośredniej pętli "Turkusowa".
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013. Dofinansowanie na budowę Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju wynosi 106 081 977,61 zł.
Komentarze
4