Klimatyzacja, ergonomiczne fotele, toalety z obiegiem zamkniętym, bezprzewodowy Internet, gniazdka 230 V – marzenia podróżujących pociągami się spełniają. Właśnie podpisano umowę na modernizację 7 pojazdów EZT.

- Mamy świadomość tego, że jeszcze bardzo duża część tras, w szczególności wszystkie trasy zelektryfikowane, są obsługiwane elektrycznymi zespołami trakcyjnymi w wieku 30+  - przyznał marszałek województwa Olgierd Geblewicz, przed podpisaniem umowy.

Uroczystość podpisania umowy odbyła się w lokomotywowni, przy stacji Szczecin Wzgórze Hetmańskie. Podpisy złożyli Olgierd Geblewicz oraz przedstawiciele bydgosko–mazowieckiego konsorcjum  - prokurent Pesy S.A. dyrektor ds. marketingu rynku krajowego Jerzy Berg oraz prezes Zakładów Naprawczych Taboru Kolejowego Mińsk Mazowiecki S.A. Krzysztof Adamski.

Modernizacja obejmie siedem używanych elektrycznych zestawów trakcyjnych, które Województwo Zachodniopomorskie zakupiło od Przewozów Regionalnych w 2012 roku. Po zakończeniu wymiany całego taboru spalinowego Województwo Zachodniopomorskie podjęło decyzję, by wymienić również flotę zasilaną elektrycznie. Równolegle obok przetargu na kupno nowych jednostek, siedem wysłużonych pociągów zostanie poddanych gruntownej modernizacji. Do końca przyszłego roku 1/3 elektrycznych zespołów trakcyjnych będzie w pełni nowoczesna. 

Zmodernizowane pociągi mają znacznie podnieść bezpieczeństwo i komfort podróży pasażerów. Pojazdy zostaną odnowione zarówno na zewnątrz, jak i w środku. Przedziały pasażerskie otrzymają nowe szklane ścianki działowe, ergonomiczne fotele oraz nowoczesny audio – wizualny system informacji pasażerskiej składający się z zewnętrznych tablic informacyjnych LED, wewnętrznych tablic LCD, głośników oraz monitoringu. Jednostki zostaną wyposażone w automatyczne drzwi odskokowo – przesuwane z blokadą po przekroczeniu 5 km/h,  klimatyzację, dwie nowe kabiny WC w  tym jedna przystosowana dla osób niepełnosprawnych, gniazdka 230 V oraz Internet bezprzewodowy. Układ napędowy oparty zostanie o ergonomiczne siliniki asynchroniczne.

Pierwsze odnowione pociągi mają zostać oddane do użytku już w listopadzie bieżącego roku. Będą jeździć na trasach Szczecin – Koszalin, Kołobrzeg – Szczecinek, Kołobrzeg – Koszalin oraz Białogard – Słupsk. 

Koszt realizacji zamówienia wyniesie 57 687 000 zł.