Prace na trasie Szczecin-Police w ramach Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej nie zakończą się w połowie tylko pod koniec 2025 roku. „Pojawiły się nowe elementy, których projekt nie brał pod uwagę” – informuje Roman Walaszkowski, dyrektor Stowarzyszenia Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego.
Przesunięcie terminu stało się faktem, choć prace w ostatnich miesiącach nabrały rozpędu. Jest jeszcze dużo do zrobienia, a w dodatku doszły kolejne, niebrane wcześniej pod uwagę, remonty.
„Nie podejmiemy się żadnego prognozowania, raz już się wykoleiliśmy”
– Projekt nie przewidywał remontów niektórych wiaduktów, a podczas ostatnich prac okazało się, że nie są w najlepszym stanie – informuje Roman Walaszkowski, dyrektor Stowarzyszenia Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego.
Prace na odcinku Szczecin-Police miały zakończyć się w połowie 2025 roku, a certyfikacja linii kolejowej – do końca 2025 roku. Według najnowszych informacji oba etapy przesunęły się o kolejne pół roku.
– W ugodzie zawartej przez PKP PLK i Trakcję przed Prokuratorią Generalną jest zapis, według którego prace inwestycyjne mają się zakończyć pod koniec 2025 roku, a certyfikacja ma zostać wykonana do połowy 2026 roku – tłumaczy Roman Walaszkowski.
Czy te daty mogą się jeszcze zmienić?
– Przy normalnym procesie inwestycyjnym terminy są jak najbardziej realne, ale co się wydarzy po drodze? Nie podejmiemy się żadnego prognozowania, bowiem już raz się wykoleiliśmy – podkreśla dyrektor SSOM.
Według pierwotnych planów, szczecinianie mieli jeździć pociągami do Polic już w 2023 roku.
SKM-ka będzie kosztować ponad miliard złotych
Przypomnijmy, że zmieniła się również wartość projektu Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej. Z początkowych 780 milionów złotych do obecnie oszacowanego 1 mld 129 mln zł.
– Zobaczmy, jak zmieniły się ceny, od kiedy rozpoczęliśmy budowę. To ogromny skok. W pierwszej fazie nie wszystkie pieniądze zostały wykorzystane. W sumie pozyskaliśmy i wydaliśmy na realizację projektu SKM ponad 440 milionów złotych środków UE, w tym na pokrycie zwiększonych kosztów w związku ze wzrostem cen. To plus w tym całym zamieszaniu. Natomiast ponad 300 milionów złotych otrzymamy z programu Feniks w ramach nowej perspektywy finansowej – informuje Roman Walaszkowski.
Dodajmy, że 27 grudnia 2023 roku Komisja Europejska zatwierdziła procedurę fazowania projektu budowy Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej.
– W tej chwili, w Centrum Unijnych Projektów Transportowych uzgadniany jest nasz wniosek o dofinansowanie dla II fazy projektu SKM. Chcemy jak najszybciej podpisać umowę. Dodatkowe pieniądze zostaną przeznaczone głównie na realizację zadań po stronie PKP PLK. Zadania samorządowe są już na finiszu – dodaje R. Walaszkowski. – Mamy nadzieję, że wszystkie deklarowane przez PKP PLK terminy zostaną dotrzymane.
Komentarze
32