Nowy hybrydowy pociąg, w barwach i symbolach związanych z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy oraz festiwalem Pol’and’Rock, w sobotę po raz pierwszy pojawił się na dworcu głównym w Szczecinie. – Co za piękny wjazd pociągu, mówiącego o najpiękniejszym festiwalu świata, który tutaj gra i będzie grać, myślę do końca świata i jeden dzień dłużej – komentował Jurek Owsiak.

To właśnie sam inicjator Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy jest autorem grafiki, którą umieszczono na hybrydzie. Tuż obok herbu województwa pojawiło się hasło – „Tu gra najpiękniejszy festiwal świata”. Najbliższa edycja festiwalu Pol’and’Rock (3-5 sierpnia) ponownie odbędzie się bowiem na Pomorzu Zachodnim, na lotnisku Czaplinek-Broczyno.

„W Szczecinie są już 6782 urządzenia zakupione przez WOŚP za ponad 45 mln zł”

Jedyny w Polsce pociąg w takich barwach, będzie przypominał również o WOŚP. Już 31. finał orkiestry odbędzie się 29 stycznia. Oczywiście także w Szczecinie i całym województwie zachodniopomorskim.

– Tym razem będziemy chcieli wygrać z sepsą. W Szczecinie są już 6782 urządzenia zakupione przez WOŚP za ponad 45 mln zł. To pokazuje, że te wpłacane pieniądze do nas wracają – mówił Jurek Owsiak. – Naszym hasłem jest też „ żyj zdrowo w zdrowym świecie”. I ta hybryda jest dowodem, że tutejszy Urząd Marszałkowski o naszą planetę dba. Tam, gdzie można, pociąg będzie korzystał z trakcji elektrycznej, a ruszając nawet w miejscach, w których elektryczności nie ma, nie będzie truł powietrza.

Najnowocześniejsza i najbardziej kolorowa flota pociągów

To już dziewiąty pojazd z podwójnym napędem – elektrycznym i spalinowym – zakupiony przez samorząd województwa. W zachodniopomorskim taborze była już wcześniej m.in. hybryda bursztynowa i europejska. Teraz przyszedł czas na pociąg WOŚP.

– Na Pomorzu Zachodnim mamy nie tylko najnowocześniejszą flotę pojazdów regionalnych w Polsce, z czego jesteśmy bardzo dumni, ale mamy również najbardziej kolorową flotę pojazdów regionalnych w Polsce – podkreślał marszałek Olgierd Geblewicz.

Sygnał do odjazdu pociągu dał Roman Polański, „ostatni zawiadowca ze stacji Żary”, który od 1997 r. rozpoczyna festiwal Pol’and’Rock, W pierwszą trasę nowa hybryda wyruszyła w kierunku Kołobrzegu.

Inwestycja za blisko 300 mln zł z dużym dofinansowaniem

Producentem zachodniopomorskich hybryd jest firma Newag z Nowego Sącza. W najbliższych miesiącach dostarczy na Pomorze Zachodnie jeszcze trzy takie pojazdy. – Będziecie mieli tutaj z Newagu aż 52 pociągi: 12 hybryd i 40 elektrycznych zespołów trakcyjnych – wyliczał Zbigniew Konieczek, prezes spółki Newag.

Za pierwsze siedem pociągów hybrydowych samorząd województwa zapłacił 170 mln zł. Skorzystanie z opcji zamówienia pięciu kolejnych takich pojazdów to dodatkowe 123 mln zł. Zakupy są dofinansowane ze środków Unii Europejskiej.

– Pociągi to absolutnie nasz priorytet. Nasza przyszłość, która pozwoli zrealizować strategiczny cel neutralności klimatycznej w UE do 2050 roku. Pociągi hybrydowe emiutują mniej gazów cieplarnianych. Dzięki temu ozczędzamy około 300 ton dwutlenku węgla i to tylko na jednym składzie – mówił Jacek Wasik, dyrektora Przedstawicielstwa Regionalnego Komisji Europejskiej z siedzibą we Wrocławiu.

Co oferują nowe pociągi?

Nowe pociągi mogą poruszać się z prędkością 160 km/h (napęd z sieci trakcyjnej) i 120 km/h (silniki diesla). Wyposażone są m.in. w klimatyzację, internet bezprzewodowy, monitoring, elektroniczny system informacji pasażerskiej, sygnalizację przeciwpożarową, defibrylator i rampy ładunkowe dla wózków. Jest w nich 150 miejsc siedzących, 160 stojących oraz przestrzeń do przewozu rowerów.