Choć w całym mieście ruch rowerowy wzrasta, to jednak coraz mniej rowerzystów jeździ po centrum Szczecina – to jeden z głównych wniosków Rowerowego Szczecina, który przedstawił najnowszy raport. „Porządna inwestycja w infrastrukturę nie zawsze przyczynia się do zwiększenia ruchu” – uważa prezeska stowarzyszenia Idee przez miasto Karolina Grochowicka.

Rowerowy Szczecin (inicjatywa Stowarzyszenia Idee przez miasto) od 2015 roku prowadzi badania ruchu rowerowego w wybranych punktach miasta (Most Akademicki, plac Zamenhofa, aleja Papieża Jana Pawła II, ul. Krasińskiego/Przyjaciół Żołnierza od 2018 roku, Mieszka I, ul. Pawła VI od 2021 roku, ul. Fałata/Majdańskiego od 2022 roku).

W roku 2023 udało się przeprowadzić dwie edycje pomiarowe – w maju i wrześniu. Co ważne, klasyczny raport został wzbogacony o analizę i porównanie wyników na przestrzeni lat.

Wzrost, ale ze spadkiem w centrum

Choć tendencja zarówno ogólnopolska, jak i szczecińska wskazuje na wzrost udziału rowerzystów w ruchu drogowym, to w stolicy Pomorza Zachodniego są jednak takie punkty, przez które przemieszcza się mniej użytkowników jednośladów niż jeszcze kilka lat temu. Mowa o alei Papieża Jana Pawła II oraz placu Zamenhofa.

– Przez lata do ruchu rowerowego włączyły się również przejazdy służbowe (kurierzy, dostawcy jedzenia – red.). Powinniśmy mieć więc do czynienia z dużo większym wzrostem, a jest spadek. Trzeba się przyjrzeć, czego brakuje centrum Szczecina i w czym tkwi problem. Dlaczego jest tak, że prowadzone są nowe inwestycje, a mamy do czynienia ze spadkiem – mówi Karolina Grochowicka. Jak dodaje, od lat bez infrastruktury rowerowej pozostają choćby ulice Krzywoustego oraz Wyszyńskiego.

Nowa droga niewypałem?

W zestawieniu Rowerowego Szczecina najsłabiej wypadła nowa droga rowerowa przy ul. Pawła VI. Przez dwa dni pomiarowe we wrześniu (w porannych i popołudniowych godzinach szczytu), społecznicy naliczyli tutaj tylko 168 rowerzystów. Dla porównania, na skrzyżowaniu ulic Fałata i Majdańskiego przez ten sam czas przejechało 896 rowerzystów.

– To miejsce pokazuje, że porządna inwestycja w infrastrukturę drogową nie zawsze przyczynia się do zwiększenia ruchu – podkreśla Karolina Grochowicka. – Już na etapie planowania tej drogi było wiadome, że zostanie wybudowana konkurencyjna droga przy ulicy Majdańskiego. Wkrótce może to być punkt z najwyższymi wskaźnikami w mieście – przypuszcza prezeska Idee przez miasto.

Przypomnijmy, że ulica księdza arcybiskupa Majdańskiego powstała w ramach budowy węzła Łękno i jest częścią obwodnicy śródmiejskiej Szczecina. Karolina Grochowicka podkreśla, że ruch rowerowy w tym miejscu nie jest typowo rekreacyjny, na co może wskazywać okolica Parku Kasprowicza.

– To punkt, przez który przejeżdża najwięcej rowerzystów ubranych elegancko – argumentuje i dodaje: – To fakt, że po południu zmienia się sytuacja i widać więcej osób ubranych na sportowo. Ale o poranku to rowerzyści przeważnie jadący do pracy.

Wzrost na północy i zachodzie miasta

Rowerowy Szczecin odnotował wzrost ruchu rowerowego także w okolicach skrzyżowania ul. Krasińskiego/Przyjaciół Żołnierza, ul. Mieszka I oraz ul. Ku Słońcu i placu Żołnierza Polskiego, gdzie spisywane są dane z liczników pomiarowych.

– Kiedy spojrzymy na wszystkie punkty pomiarowe, to ruch rowerowy rośnie na północy i zachodzie miasta, a spada w samym centrum – podsumowuje Karolina Grochowicka.

Jak podkreśla prezeska Stowarzyszenia Idee przez miasto, aby poznać dokładny udział rowerzystów w całym ruchu drogowym, potrzebne jest Kompleksowe Badanie Ruchu. Ostatni raz szczeciński magistrat przeprowadził je w 2016 roku.

– To jednak bardzo kosztowne badania, których realizacja idzie w milionach złotych. W 2016 roku udział rowerzystów w ruchu drogowym Szczecina wyniósł niecałe 2 procent. Ale były też takie miejsce, jak aleja Papieża Jana Pawła II, gdzie wyniósł 20 procent – przypomina Karolina Grochowicka.