Płatne parkowanie przez cały tydzień na górnym i dolnym tarasie Starego Miasta, nowe ulice w Strefie Płatnego Parkowania oraz bezpłatne parkowanie pod Trasą Zamkową dla grupy mieszkańców – na najbliższej sesji radni będą obradować nad parkingowymi zmianami, o które w większości wnioskują mieszkańcy Starego Miasta.
Już 22 marca br. radni miejscy pochylą się nad trzema uchwałami związanymi z parkowaniem w mieście. Dwie z nich to efekty próśb mieszkańców Starego Miasta, którzy od blisko roku skarżą się na problemy ze znalezieniem wolnych miejsc postojowych. Przypomnijmy, że chcą oni wprowadzenia Strefy Zamieszkania Stare Miasto (SZSM) na ulicach Panieńskiej i Mściwoja lub „alternatywnego parkowania pod Trasą Zamkowa na uprzywilejowanych warunkach”. Ich wnioski popiera Rada Osiedla Stare Miasto, która wystosowała pisma do magistratu.
Ulga dla mieszkańców ulic Panieńskiej i księcia Mściwoja II
Pierwsza „parkingowa uchwała” dotyczy upoważnienia mieszkańców ulic księcia Mściwoja II i Panieńskiej do nabycia Karty Stare Miasto. Daje ona prawo do korzystania z miejsc parkingowych w całej Strefie Zamieszkania Stare Miasto. Przypomnijmy, że mieszkańcy podzamcza wielokrotnie skarżyli się na brak wolnych miejsc parkingowych na wymienionych ulicach - mają być notorycznie zajmowane przez przedsiębiorców, a także gości restauracji i pubów. Dodajmy, że miejsca parkingowe w SPP są dwukrotnie tańsze niż w SZSM.
„Pomiędzy godzinami 7 rano a 22 wieczorem nie można wracać samochodem ani z pracy, ani z zakupów. Wracając nie zastanie się wolnego miejsca” – skarżyła się wielokrotnie pani Maja. „Przez ostatnie 40 lat, na tym małym obszarze dolnej starówki, zostało wybudowanych około 95 nowych budynków, gdzie mieszkają setki osób. Powstało także około 35-40 nowych pubów i restauracji, 15 gabinetów lekarskich oraz 30 innych działalności” – wylicza mieszkanka ulicy Panieńskiej. „Nie do zaakceptowania jest to, że mieszkające tu rodziny, nie mają żadnej możliwości zaparkowania. Ani 50 metrów, ani 400 metrów dalej”.
Jeśli radni przegłosują uchwałę, to mieszkańcy ulic księcia Mściwoja II i Panieńskiej będą mogli nabyć Karty Stare Miasto, które umożliwią im parkowanie na górnym, jak i dolnym tarasie starówki bez dodatkowych opłat. Choć nie tylko. Druga uchwała ma umożliwić posiadaczom kart bezpłatne korzystanie z płatnego parkingu niestrzeżonego pod Trasą Zamkową.
Płatne parkowanie przez cały tydzień, od rana do wieczora
Kolejna zmiana dotyczy godzin funkcjonowania Strefy Zamieszkania Stare Miasto. Obecnie korzystanie z miejsc postojowych na jej terenie jest płatne w godz. 8-17 od poniedziałku do piątku. Jeśli jednak radni przegłosują uchwałę, to parkowanie na tym terenie będzie płatne przez 7 dni w tygodniu, w godz. 8-22. Rozszerzenie jest odpowiedzią na wniosek Rady Osiedla Stare Miasto.
„Zmiana ograniczy nadmiar pojawiających się i stojących przez wiele godzin pojazdów w porze popołudniowej i wieczornej, a przez to zapobiegnie powrotowi niekorzystnej sytuacji parkingowej występującej przed wdrożeniem przepisów dotyczących strefy” – czytamy w uzasadnieniu.
Przedsiębiorcy nie są zadowoleni
Ze zmian zaproponowanych przez mieszkańców nie są zadowoleni przedsiębiorcy, którzy pracują na Starym Mieście. Obecnie nie są oni upoważnieni do zakupu Karty Stare Miasto. Muszą ponosić takie same opłaty za parkowanie, jak pozostali mieszkańcy Szczecina.
– Wszelkie zmiany uderzają tylko i wyłącznie w przedsiębiorców. Od 8 lat prowadzę firmę na Starym Mieście i samochód jest mi niezbędny. Prowadzę działalność wysyłkową, dostarczam towary i wywożę przesyłki. Wynajmując lokale użytkowe nie mamy możliwość wykupienia specjalnych abonamentów. Te zmiany nie ograniczą ilości zaparkowanych samochodów. One uderzają głównie w przedsiębiorców. Parkingi zapełniają się po godzinie 17, kiedy ludzie wracają z pracy do domu – mówi pan Marcin.
Podobne zdanie ma pan Miłosz, który wynajmuje lokal przy Wielkiej Odrzańskiej. – Najbardziej boli mnie fakt, że nikt nie zaproponował przedsiębiorcom możliwości wykupienia abonamentu. Również funkcjonuję na Starym Mieście, a samochód jest mi niezbędny. Opłacalność prowadzenia firmy na Starym Mieście jest dość kosztownym przedsięwzięciem.
Jednocześnie przedsiębiorca przyznaje, że wprowadzone zmiany w parkowaniu pozytywnie wpłynęły na parkowanie klientów, którzy obecnie nie mają problemu ze znalezieniem miejsc. Uderzają jednak w prowadzących firmy.
– To dodatkowy koszt. Tutaj ruch w godzinach 9-16 jest zredukowany i wydaje mi się, że nie bylibyśmy w konflikcie z mieszkańcami, którzy potrzebują miejsc parkingowych, kiedy wracają z pracy. Chcemy dalej prowadzić swoje działalności, ale nie do zaakceptowania są takie koszty.
Nowe ulice w SPP
Zmiany w parkowaniu nie dotyczą tylko Strefy Zamieszkania Stare Miasto. Przypomnijmy, że obecna Strefa Płatnego Parkowania to efekt podjętej uchwały z września 2020 roku. Rozszerzyła obszar obowiązywania SPP oraz wprowadziła szereg zmian dotyczących opłat abonamentowych. Zdaniem magistratu, „po prawie roku funkcjonowania SPP oraz zebraniu doświadczeń i opinii należy zmienić niektóre przepisy”.
Najważniejszą zmianą ma być zniesienie ograniczeń w ilości zakupionych abonamentów dla osób prawnych i jednostek organizacyjnych. Ponadto magistrat proponuję zmianę przynależności ulic z Podstrefy A na Podstrefę B. Dotyczy to ulicy Unisławy (na odcinku od Wielkopolskiej do Felczaka) oraz ulicy Gabriela Narutowicza (na odcinku od alei Piastów do ulicy Potulickiej). Do Podstrefy B mają zostać dodane także ulica Legionów Dąbrowskiego (na docinku od al. Bohaterów Warszawy do ul. Przecznica) oraz ulica Swarożyca (na odcinku od ulicy Parkowej do ulicy Szarotki).
„Powyższa zmiana wynika z dotychczasowych obserwacji w odniesieniu do zajmowanych miejsc postojowych” – czytamy w uzasadnieniu uchwały.
Komentarze
0