To będzie nieprzeciętne, kulturalne wydarzenie! Nie tylko dla fanów twórczości Kory Jackowskiej. GOKSiR w Przecławiu zaprasza 10 i 11 listopada na dwudniowy festiwal poświęcony tej bardzo ważnej postaci polskiej muzyki. Wstęp jest bezpłatny.

Początek całego cyklu

To wydarzenie rozpocznie cykl artystyczny pod nazwą „Pamiętamy o…”, poświęcony wybitnym twórcom polskiej kultury. Pierwsza osoba, której poświęcono szczególną uwagę, to Olga „Kora” Jackowska, wokalistka, współtwórczyni zespołu Maanam i autorka znakomitych tekstów. Program „Pamiętamy o… Korze” da widzom możliwość poszerzenia znajomości jej twórczości, a także spojrzenia na nią z innej perspektywy.

Spektakl, biografia i symboliczne drzewo

10 listopada widzowie zobaczą koncert będący muzyczną opowieścią o artystce, piosenkarce, autorce tekstów piosenek i wierszy oraz malarce. Rolę tytułową kreuje Adrianna Szymańska, której na scenie towarzyszą muzycy Krzysztof Baranowski i Łukasz Wons.

Po przedstawieniu nastąpi pokaz filmu „Wielka majówka” w reżyserii Krzysztofa Rogulskiego (z muzyką zespołu Maanam), spotkanie z Katarzyną Kubisiowską, autorką biografii „Kora. Się żyje”, oraz Pawłem Markowskim, perkusistą Maanam. Poza tym zaplanowano też warsztaty muzyczne z lokalnymi zespołami wokalnymi Nadodrzanki, Siadliczanki i Retro oraz zasadzenie przed siedzibą GOKSiR symbolicznego drzewa upamiętniającego Korę.

Kora przed Sądem

Dzień później widzowie zobaczą spektakl „Kora. Boska” krakowskiego Teatru Nowego Proxima. Kora po śmierci trafia do wrót nieba, gdzie czekają na nią Trzy Maryjki: Matka Boska Częstochowska, Matka Boska Fatimska i Matka Boska z Guadalupe. Stojąca przed tym groteskowym Sądem Ostatecznym Kora wraca w piosenkach i wyznaniach do ziemskich wspomnień. W spektaklu usłyszymy utwory Maanamu śpiewane przez Katarzynę Chlebny, która jest autorką scenariusza i reżyserką tej inscenizacji.

Opowieść o kobiecie i artystce niepokornej

– Kora to bardzo ważna osobowość. Wychowałam się na jej twórczości, choć ona nie była jedyną moją idolką. Mój spektakl nie jest historią jej życia. Ona sama dużo o sobie opowiedziała poprzez teksty piosenek. Pisząc scenariusz, starałam się poruszyć temat bardziej uniwersalny, sięgając po opowieść o kobiecie, artystce, niepokornej i nieulegającej systemowi – mówi Katarzyna Chlebny. – Zainspirował mnie do tego imaginacyjny obraz Kory stojącej u wrót nieba i spotykającej trzy Maryje. On był punktem wyjścia. Kora malowała figurki z Madonnami. Widziałam kiedyś, jako dziecko, reportaż filmowy, w którym pokazuje właśnie te prace. Uderzyło mnie to, jak w nowy, niekonwencjonalny sposób można ukazać Maryję. Z fantazją i nieszablonowo – dodaje.

Pisano, że „Kora. Boska” to spektakl szalony, łamiący konwencje oraz dekonstruujący chrześcijańskie wyobrażenie o Sądzie Ostatecznym. Wizja ta w połączeniu z piosenkami do tekstów Kory dała niezwykły efekt. Spektakl rekomendowany jest dla widowni powyżej 16. roku życia.

Duży rezonans

– Utwory Maanamu stały się pretekstem do stworzenia spektaklu, który jest też opowieścią o Polsce, o tym, jak się zmieniała przez ostatnie dekady i jak trudna w tym czasie była walka Polaków o wolność. W miesiącach po premierze przedstawienie wywołało duży rezonans, bo przecież w tamtym czasie znów nam, obywatelom, systematycznie odbierano niezależność – wyjaśnia Katarzyna Chlebny. – W wielu miejscach, w których graliśmy, spektakl był odbierany jako protest przeciwko autorytarnej władzy, a szczególnie mocne wsparcie mieliśmy od publiczności w Gdańsku w Teatrze Szekspirowskim. Słowa „Czekam na wiatr, co rozgoni” z piosenki „Krakowski spleen” zadziałały wówczas jak zapowiedź tego, co się wydarzyło 15 października – podsumowuje aktorka.

Totem multimedialny z wirtualnym awatarem

Organizatorzy proponują coś więcej niż tylko wspomnienia, muzykę i inscenizacje. Pomyśleli także o nowatorskiej koncepcji upamiętnienia artystki za pomocą technologii sztucznej inteligencji. W holu GOKSiR-u wyświetlany będzie multimedialny awatar Kory Jackowskiej. Symulowany wywiad, w którym awatar odpowiada w sposób zbliżony do tego, jak mogłaby odpowiadać sama artystka, to oryginalna koncepcja stworzona przez Przemysława Falenciaka i Rafała Roguszkę. Projekt ma sprowokować do debat i refleksji nad przyszłością SI i możliwościami odtwarzania ludzkiej osobowości, a także nad tym, jak daleko może posunąć się sztuczna inteligencja w odzwierciedlaniu człowieka oraz przestrzec przed konsekwencjami.

Udział w całym festiwalu jest bezpłatny. Na koncert oraz spektakl obowiązują zaproszenia, które były dostępne na stronie biletomat.pl oraz w kasie GOKSiR. Wejściówki zostały już rozdysponowane. Wydarzenie sfinansowano przez Unię Europejską NextGenerationEU.