Jest duża szansa, że budowa obwodnicy Przecławia i Warzymic zakończy się przed czasem. Wykonawca, firma Budimex, ma termin do kwietnia 2024 roku, ale pojawiają się sygnały, że pierwsze samochody pojadą nową drogą już w III kwartale tego roku.

Mowa o pierwszym etapie obwodnicy Przecławia i Warzymic. Licząca nieco ponad 4 km droga rozpocznie się na rondzie Hakena w Szczecinie i ominie wspomniane miejscowości od wschodu. Zakończy się przed Siadłem Górnym, gdzie na tymczasowym rondzie będzie można włączyć się w istniejącą DK 13.

Po drodze zaprojektowano węzeł Przecław, z dwoma rondami i wiaduktem, pozwalający na zjazd w kierunku Przecławia i Ustowa. Jest też wiadukt nad obwodnicą, który będzie obsługiwał trasę Przecław – Kurów. Budowa pierwszego etapu obwodnicy pochłonie 89,5 mln zł.

Przejmie ruch tranzytowy

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad informuje, że praktycznie na całym przebiegu nowej drogi wykonano już podbudowę bitumiczną i warstwę wiążącą. Na przygotowanym przez inwestora filmiku można zobaczyć, jak prezentować się będzie węzeł Przecław i inne najważniejsze elementy nowej infrastruktury.

Obwodnica przejmie ruch tranzytowy, uwalniając Warzymice i Przecław od jadących w stronę granicy ciężarówek. Główny ruch lokalny do obu miejscowości nadal będzie przebiegał DK 13.

Docelowo będzie nowa droga aż do granicy

Równolegle projektowany jest drugi etap. Doprowadzi on obwodnicę do nowego węzła Szczecin Zachód na autostradzie A6, który planowany jest w pobliżu Amazona, na wschód od istniejącego węzła Kołbaskowo (zostanie on zlikwidowany). Realizacji można spodziewać się w latach 2026-27.

Fragment obwodnicy Przecławia będzie jednocześnie zalążkiem zachodniego obejścia Szczecina. Od węzła Szczecin Zachód do węzła Siadło Górne, gdzie odbije na zachód.

To jednak nie koniec przebudowy okolicznego układu drogowego. W ramach programu 100 obwodnic zaplanowano obwodnicę Kołbaskowa, która poprowadzi od nowego węzła Szczecin Zachód do przygranicznego Rosówka.