Minął rok od rozpoczęcia budowy drogi ekspresowej na odcinku Świnoujście–Troszyn. To ostatni brakujący fragment do zakończenia całej drogi S3 na Pomorzu Zachodnim. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zaprezentowała aktualny stan prowadzonych prac.

Inwestycja podzielona jest na dwa odcinki realizacyjne o łącznej długości 33 kilometrów. Fragment Świnoujście–Dargobądz wykonuje firma Polaqua, a odcinkiem Dargobądz–Troszyn zajmuje się konsorcjum Polbud Pomorze (lider), PRD Nowogard i INTOP (partnerzy).

Zaawansowanie prac na poziomie 35 procent

Umowy z wykonawcami podpisano w sierpniu 2020 roku, ale inwestycja jest w formule projektuj i buduj, więc wiele czasu zajęły prace projektowe. Budowa ruszyła na początku 2022 roku, rozpoczynając się od wycinek drzew oraz przebudowy kolizji z sieciami.

– Prowadzono również w kilku miejscach badania archeologiczne. Stopniowo ruszały kolejne zakresy prac. Obecnie na całym odcinku trwają roboty, a zaawansowanie wynosi około 35 proc. – relacjonuje Mateusz Grzeszczuk ze szczecińskiego oddziału GDDKiA.

Nowy most, wiadukty i węzły drogowe

Po zakończeniu budowy brakującego fragmentu S3, cała droga w kierunku Świnoujścia oferować będzie standard znany z istniejących już odcinków. Prace obejmują m.in. budowę nowego mostu nad Dziwną w Wolinie, wiaduktów, estakad oraz 7 węzłów drogowych: Świnoujście, Świnoujście LNG, Świnoujście Łunowo, Międzyzdroje, Dargobądz, Wolin Zachód i Wolin Wschód. Na wschód od Dargobądza powstaje Miejsce Obsługi Pasażerów, a przy węźle Wolin Wschód – Obwód Utrzymania Drogi.

– Trwają intensywne roboty mostowe, a konstrukcje części wiaduktów już wykonano. Kolejne miesiące, wraz z zakończeniem okresu zimowego, przyniosą dalszą intensyfikację robót budowlanych. Zakończenie realizacji inwestycji planowane jest w II kwartale 2024 roku – informuje Mateusz Grzeszczuk.

Utrudnienia w ruchu

Prowadzone prace wiążą się z utrudnieniami, bo w wielu miejscach wykonywane są w przebiegu obecnej DK3. GDDKiA wymienia najważniejsze, obowiązujące obecnie, zmiany w organizacji ruchu:

– w rejonie Troszyna trzeba ominąć rejon budowanego wiaduktu jezdnią równoległą;

– na odcinku Wolin–Płocin i w rejonie Dargobądza ruch jest skierowany na jezdnię równoległą;

– na odcinku Dargobądz–Międzyzdroje jezdnia jest zwężona;

– w rejonie Międzyzdrojów ruch odbywa się przez tymczasowe rondo;

– w Świnoujściu, za rondem łączącym DK3 i DK93, trzeba zjechać na bypass omijający obszar budowanego wiaduktu;

– w rejonie przyszłego węzła Świnoujście, gdzie S3 połączy się z tunelem, już teraz są utrudnienia, a na koniec marca planowane jest przełożenie ruchu na jezdnię równoległą, która powstaje na południe od obecnej DK3.

Organizacje ruchu będą się jeszcze wielokrotnie zmieniać.