Lokomotywa o masie 120 ton z prędkością ponad 100 km/h przejechała przez nowy most nad Regalicą w Podjuchach. To część prób obciążeniowych konstrukcji, które zakończyły się pomyślnie. W listopadzie przeprawa ma zostać oddana do użytku.
Testy polegały nie tylko na próbach dynamicznych, ale też statycznych. W ich ramach na moście ustawiły się cztery lokomotywy o łącznej masie 480 ton. Przeprowadzone obliczenia potwierdziły zgodność z projektem próbnego obciążenia.
Będzie wygodniej dla żeglugi...
W listopadzie planowane jest złożenie wniosku o pozwolenie na użytkowanie mostu. Na razie prowadzone są jeszcze ostatnie prace związane z układaniem nawierzchni torowej i budową sieci trakcyjnej
– Zbliżamy się do końca naszej inwestycji. Nowy most łączący oba brzegi Regalicy to ponad 2800 ton stali i 10 000 elementów – mówi Sławomir Krekora, dyrektor kontraktu z ramienia wykonawcy, firmy Budimex SA. – Obiekt o łącznej długości 276 m i wysokości ponad wysoki poziom wody żeglownej 6,2 m umożliwi swobodny przepływ jednostkom pływającym, w tym zlokalizowanym w pobliskiej bazie lodołamaczom.
Nie gwarantował tego poprzedni most, który był niższy. Żegluga odbywała się pod zwodzonym przęsłem, które jednak często się psuło, zatrzymując ruch kolejowy. Dlatego zapadła decyzja o budowie nowej przeprawy. Prace budowlane ruszyły we wrześniu 2021 roku.
... i pasażerów pociągów
Most tworzą dwie konstrukcje, oddzielne dla każdego z torów. Przypomnijmy, że wcześniej był tylko jeden tor, w dodatku niezelektryfikowany. Budowa wyższej przeprawy sprawiła, że konieczna była również przebudowa otoczenia stacji Podjuchy.
– W zakres inwestycji wchodzi przebudowa 12 km torów i budowa nowego peronu. Na budowie realizowanej wspólnie przez budownictwo infrastrukturalne, budownictwo kolejowe Budimex SA oraz Mostostal Kraków zaangażowanych było ponad 2000 osób – mówi Sławomir Krekora.
Ponadto wybudowano mury oporowe nasypu kolejowego i wiadukt drogowy nad ul. Szklaną. Gotowy jest nowy budynek nastawni z komputerowym systemem sterowania ruchem.
Wartość inwestycji to ok. 282 mln zł netto. Zamawiającymi są Wody Polskie i PKP PLK. Projekt finansowany jest ze środków Banku Światowego, Unii Europejskiej oraz budżetu państwa.
Komentarze
3